Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1

    Standaard Overstap naar ander soort snaren.

    Hallo allemaal ik wil de snaren van mijn Greg Bennett gitaar (stalen snaren) vervangen. Er zitten nu 012 phos bronze op maar ik wil er graag even 010 snaren op proberen. Gewoon normale 010 snaren van D'Addario (Nickel Wound, Regular Light Gauge), waar ik nog een shitload van heb liggen omdat ik die altijd gebruikte op een elektrische gitaar van mij. Nu is mijn vraag: kan dit zomaar? Kan ik de 012 snaren er gewoon afhalen en de 010 er erop leggen zonder dat mijn gitaar opnieuw moet worden afgesteld? Een man uit de gitaarwinkel zei een tijd geleden tegen me dat dit wel kon, maar moet ik nog ergens speciaal opletten of kan ik gewoon m'n gang gaan?

  2. #2

    Standaard

    Op zich kan het wel, maar het spanningsverschil is wel erg groot. Twee dingen die je kunt verwachten:

    - Volume van je gitaar zal een stuk minder zijn door de lagere spanning. Elektrische gitaarsnaren zijn ook niet echt geschikt voor een akoestische gitaar.
    - Goede kans dat de aktie ook nog lager wordt doordat er minder spanning op de hals staat. Die trekt dan iets naar achter (gaat minder hol staan) Ook heb je kans dat daardoor de boel gaat aanlopen. Dat is op zich op te lossen door de truss rod bij te stellen. Gaat de boel niet kletteren speelt het wel lekker soepel. Maar ook dit zal er voor zorgen dat het volume van je gitaar minder wordt.

    Intonatieproblemen, zou kunnen, maar daar kun je dan weinig aan doen.

  3. #3

    Standaard

    Dus het is niet precies te zeggen of m'n gitaar er 'veel last' van gaat ondervinden? (afgezien van het klankverschil) De 012 is prachtig voor mooie open akkoorden e.d. maar ik speel vooral blues en akoestisch soleren gaat moeizaam met de 012 set, plus ik heb wel eens op een akoestische gitaar met 010 gespeeld en vond dat gewoon prettiger. Ik heb me even snel ingelezen over die truss rod en getest hoe het nu staat (met deze methode: klik. Zover ik heb getest staat hij nu al niet goed, met deze methode kan ik de snaar op de 12de fret al niet echt indrukken. Dus hij moet losser dan toch?

    Maar goed, deze set is dus echt bedoeld voor een elektrische gitaar? Dat zou jammer zijn aangezien ik er een tijd terug best wat heb gekocht in een aanbieding :P

  4. #4

    Standaard

    Over de truss rod ga ik niets zeggen, aangezien ik de gitaar niet ken. Wat de snaren betreft. Die je hebt, zijn voor elektrische. Op zich houdt niets je tegen ze te proberen. Vind je het niet klinken gooi je dat setje gewoon weg, en zet je er andere snaren op. Als de aktie nu zo hoog is dat je de 12e fret al niet ingeduwd krijgt komt het daarna misschien mooier uit. Als de aktie juist te laag is, en de snaar al tegen de fret aan ligt kun je niet ook nog eens lichtere snaren erop gaan zetten.

    Wat bends etc. betreft, bedenk wel dat een akoestische gitaar simpelweg geen elektrische gitaar is. Wat op een elektrische makkelijk is, kan lang niet altijd op een akoestische. Hoort ook niet bij de speelstijlen voor dat instrument.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Gitaar spelen is niet altijd de gemakkelijkste weg nemen. Op een acoustische gitaar horen nu eenmaal wat dikkere snaartjes, ook in functie van specifieke technieken (die heel vaak in acoustische blues gebruikt worden trouwens). Ik zou gewoon wat vinger powertraining doen, in no time ga je ook 012 kunnen benden.

    En als je dan toch super lichte snaren wil, koop dan de juiste. De goedkoopste weg is ook niet steeds de beste

  6. #6

    Standaard

    Oh nee gitaar spelen is inderdaad niet altijd de gemakkelijkste weg nemen. Dat ben ik volledig met je eens, ik houd er van om hard te werken op een gitaar. Hou ook wel van zware snaren, alleen deze huidige set op mijn akoestische gitaar voldoet niet aan mijn eisen. Ik speel er gewoon niet lekker mee voor de speelstijl die ik nu hanteer. Ik heb gewoon ietsje meer bewegingsvrijheid ofzo nodig. En ik heb besloten om morgen maar even een nieuw setje snaren te halen gewoon voor de akoestische gitaar, die 010 gebruik ik ooit nog wel eens. Maar hebben jullie aanraders voor een mooie set die past bij blues gitaar spel. Ik zit er nu ook aan te denken om misschien 011 te nemen, misschien wel een mooi compromis :P

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    .011 zijn ook mijn favoriete maat, al ligt dat wel aan de gitaar. Ik probeer langzaam naar .013 te werken voor de stabiliteit bij alternatieve stemmingen. Dus ik heb nu op 1 gitaar .012-.053 liggen en eigenlijk kost me dat geen enkele moeite. Volgende keer gaat er een .012-.056 op, uiteindelijk .013-.056

    http://www.lordofthestrings.com/lots.../09030152.html

    Leker setje, klinkt warm en speelt lekker soepel in verg met de d'addarios
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Ik speelde eerst met .011 en ben na een jaar toch weer terug gegaan naar .012 vanwege de klank. Naarmate de snaren dunner worden , vind ik , doet de klank dat ook. Weer terug op 012 en de ColeClark zingt weer.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.581

    Standaard

    Akoestisch soleren benader ik anders dan elektrisch. Omdat je idd hogere snaarspanningen hebt (volgens mij heb ik er .013 op liggen), speel ik minder met bends, maar meer met slides. Het is een heel andere manier van spelen, en dat maakt het een stukje uitdagender.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  10. #10

    Standaard

    Hoi allemaal,

    Als je een lange tijd op 012 speelt,(ik doe dit al jaren) en dan even overschakeld op je electrische met 09 dan lijkt het net alsof je met elastiekjes te maken hebt!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top