Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 22
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door scabiosa Bekijk bericht
    is dat een ramp?
    Je hebt dan geen mechanische verbinding, alleen 1 van "slap" lood/tin wat bij verbuigen afbreekt. Je kunt beter een mechanische verbinding maken en die vertinnen dan draad ergens "tegenaan" solderen.

    Ook zie ik volgens mij 2 jacks in een metalen plate zitten. Toch niet voor een stereo-aansluiting, hoop ik? Dan zul je ze moeten isoleren ...

  2. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Ook zie ik volgens mij 2 jacks in een metalen plate zitten. Toch niet voor een stereo-aansluiting, hoop ik? Dan zul je ze moeten isoleren ...
    gaat om 1 en dezelfde jack

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    wat mij meer zorgen maakt is het litze draad naar de conus toe. Dat is al aardig verzadiged door de soldeer en daardoor hard geworden.
    Mijn ogen zijn al wat minder aan het worden, maar hoe zie jij dat? Ben het zeker eens met de gevolgen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Waarom kopen jullie niet gewoon van die opschuif klemmen om op de speaker te doen. Dan hoef je niet te solderen.... ff de juiste maat klemmen zoeken, extra strak aanknijpen, opschuiven en hij gaat nooit meer los...
    Klopt, de opschuif klemmen zijn meestal wel te krijgen voor particulieren, maar een goede krimptang is dan het probleem.
    Als je die halfords krimptangen
    hebt, krijg je meestal minder goede verbindingen. Extra strak aanknijpen is niet nodig met een goede krimptang. bv:
    Wat je ook kan doen is de opschuifklem op de draad solderen, isolatie eraf en na solderen een krimpkous erover.
    De opschuifklem en de lipjes op de speaker zijn speciaal hiervoor gemaakt.
    www.itamps.com
    Repairs, mods, parts, new

  4. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    wat mij meer zorgen maakt is het litze draad naar de conus toe. Dat is al aardig verzadiged door de soldeer en daardoor hard geworden. Dit kan een speaker gaan kosten op termijn..... Waarom kopen jullie niet gewoon van die opschuif klemmen om op de speaker te doen. Dan hoef je niet te solderen.... ff de juiste maat klemmen zoeken, extra strak aanknijpen, opschuiven en hij gaat nooit meer los...
    ik heb die litze draad eens goed bekeken en daar zit nog geen soldeer op. enkel op de lipjes van de speaker.

    Nu vraag ik mij af, wat luidt het verdict zo op het zicht?
    Is dit werkje te vertrouwen?
    Of doe ik het beter even helemaal opnieuw, iets dunnere draad, door de gaatjes steken zodat er een mechanische verbinding is, zonder schakelaar op 4ohm.

    Want ik wil gewoon graag hard rocken zonder paranoia te moeten zijn dat ik op een bepaald moment mijn versterker kapot speel omdat er plots geen load meer is...

  5. #15

    Standaard

    Ik zou met deze verbindingen geen goed gevoel hebben.
    Of met opschuif klemmen, of met de draad door de ogen heen halen en dan solderen.
    En je kunt gerust de schakelaar ook toepassen maar wel met de draad erdoorheen, mechanische verbinding.
    Een 80Watt soldeerbout zorgt ervoor dat de boel sneller heet is op de plekken waar het moet, echter het kan zijn dat er dan dingen te heet worden en te veel dingen, zoals de litze..
    www.itamps.com
    Repairs, mods, parts, new

  6. #16

    Standaard

    Enkele tips welke bij mij lekker werken. ( ik heb solderen ook zelf geleerd)

    - Check eerst op internet hoe goede soldeerverbindingen eruit zien.
    - Jouw solderingen zijn verre van perfect. Maar ik heb wel eens slechter gezien.
    - Zorg eerst voor een goede mechanische verbinding. Maw de gaatjes gebruiken en het draad na het gaatje
    ombuigen. Soms kan dit niet. Bijvoorbeeld een potmeter op een gitaar. Zorg dat in ieder geval er voor dat
    het draad van nature op die bepaalde plek wilt zijn.
    - Is het draad te dik, dan gebruik je slechts een deel van dat draad ff twisten, zorgen dat het andere deel niet in de weg zit, dus buigen zodat het van nature op een bepaalde plek wil zijn en dan solderen.
    - Het solderen van draden doe ik altijd zo: Eerst een goede 20 minuten je soldeerbout opwarmen en dan zorgen voor een schone punt. Ik gebruik altijd soldeer met harskern.
    - Dan jouw getwiste draad op het metaal verwarmen en dan het soldeer tegen het metaal aanhouden. Soldeer volgt de weg van de warmte en nu heb je als het goed is jouw draad intact met eeen heel dun laagje soldeer erover heen. Dus geen druppel.
    - Nu ( nadat je het clipje van de speaker hebt schoongemaakt met je soldeerbout en een desoldeerpomp) hoor je net naast het gaatje een beetje soldeer aan te brengen. Nu heb jij al soldeer daar zitten. Dus hoeft dat niet. Maar zorg dat je solderingen plat zijn en glimmend. Zorg normaal ervoor dat je een heel klein beetje soldeer aan je soldeerpunt heb en draai het in kleine ronddraaiende bewegingen aan. Met soldeer het zo dat less is more.
    - Nu stop je het draaid door het gaatje en verwarm je het metaal van het clipje een beetje en gebruik je de zijkant van je punt om het soldeer van het draad en op het clipje te verbinden. Eventueel gebruik je nog een heel klein beetje soldeer op het moment dat je beide componenten verhit. Maar ik doe dat niet. Een goede 3 seconden verhitten en dat af laten koelen ( niet blazen, gewoon wachten ) Klaar is Cees.

    Dit zijn goede verbindingen:



    Hier is teveel soldeer gebruikt. MAar het zit wel vast:



    Dit is slecht:



    Dit is heel slecht


  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door scabiosa Bekijk bericht
    ik heb die litze draad eens goed bekeken en daar zit nog geen soldeer op.
    Dat tin zit er ook niet op maar kruipt er in. Neem een pincet en kijk of de litzedraad nog soepel buigzaam is tot aan het punt waar hij vast zit. Het punt waar de litze de vaste bevestiging verlaat moet absoluut vrij van tin zijn en geloof me (tientallen jaren ervaring mee ), dat is een kunst op zich. Als het tin voorbij het oogje gaat zal hij zeker afbreken.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 maart 2010
    Locatie
    Muizen
    Berichten
    1.881

    Standaard

    Als het juist voor thuis is, je de cab niet regelmatig moet kunnen vertrouwen voor optredens en het nu goed werkt, dan zou ik het persoonlijk zo laten en een probleem oplossen als het zich stelt... In alle andere gevallen koop je klemmetjes, soldeer je die aan je draad, krimpkousje erover en zet je dat zo op de box. Dat is nog eens zo handig als je ooit eens per toeval een andere box ter beschikking hebt om wat mee te experimenteren.

    Maar ik ben lui natuurlijk...

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door smullie Bekijk bericht
    Als het juist voor thuis is, je de cab niet regelmatig moet kunnen vertrouwen......
    Begrijp ik daar uit dat het thuis niet zo erg is als de load van je buizenamp ineens onderbreekt?
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #20

    Standaard

    Er is nog steeds leven in dit topic, cool!

    In elk geval bedankt voor de tips allemaal!

    Ik heb ondertussen die schakelaar eruit geflikkerd en m'n cab op 4 ohm gesoldeerd, er is overal een mechanische verbinding en als ie het nu niet houdt... tja... de speakers zijn nu ook parallel geschakeld dus als er ergens eens een litze draadje breekt is er alsnog een load op m'n amp! ;-)

    Het is net heel belangrijk voor mij dat ie roadproof is, thuis speel ik nooit versterkt en er wordt redelijk wat met m'n materiaal gezeuld.

    Nu vraag ik me af, ik vermoed dat het onzin is, maar een amp klinkt toch hetzelfde op 16 of op 4 ohm hé? (je leest nl heel wat onzin op forums, dus laat maar komen, die onzin! ;-)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top