Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22
  1. #1

    Standaard zelfbouw cabinetje, vraagje over solderingen...

    vrienden,

    heb ik mij net een mooi cabinetje gemaakt. Het cabinet werkt perfect, het ohmage klopt, hij klinkt zelfs superlekker. Elke soldering heb ik zo goed mogelijk proberen te doen maar toch vertrouw ik ze niet 100 procent.

    Omdat ik soms een paar keer opnieuw begonnen ben is er wat hars in de buurt van sommige solderingen, kan dit kwaad?
    Is er eigenlijk een manier om de solderingen te testen?
    Of is het zo dat als het werkt, het dan werkt en ik mij niet te veel zorgen moet maken (vooral omdat het ohmage correct is)?

    Of zijn dit idiote vragen waar geen mens vanop afstand kan op antwoorden?

    Enfin, dit omdat ik mijn versterker liefst niet wil kapot blazen en ik maar niet van die hypochondrie verlost geraak...

    Dank!
    Laatst gewijzigd door scabiosa; 22 november 2012 om 19:27

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door scabiosa Bekijk bericht
    vrienden,

    heb ik mij net een mooi cabinetje gemaakt. Het cabinet werkt perfect, het ohmage klopt, hij klinkt zelfs superlekker. Elke soldering heb ik zo goed mogelijk proberen te doen maar toch vertrouw ik ze niet 100 procent.

    Omdat ik soms een paar keer opnieuw begonnen ben is er wat hars in de buurt van sommige solderingen, kan dit kwaad?
    Is er eigenlijk een manier om de solderingen te testen?
    Of is het zo dat als het werkt, het dan werkt en ik mij niet te veel zorgen moet maken (vooral omdat het ohmage correct is)?

    Of zijn dit idiote vragen waar geen mens vanop afstand kan op antwoorden?

    Enfin, dit omdat ik mijn versterker liefst niet wil kapot blazen en ik maar niet van die hypochondrie verlost geraak...

    Dank!
    Als het soldeer goed is uitgevloeid en niet dof eruit ziet (er vanuit gaande dat je Tin/lood soldeer hebt gebruikt) geld vast is vast . De hars die je ziet is mogelijk door te heet solderen. Tja verder kan ik niet oordelen over jouw soldeer kwaliteiten.
    Nico


  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Als het soldeer goed is uitgevloeid en niet dof eruit ziet (er vanuit gaande dat je Tin/lood soldeer hebt gebruikt) geld vast is vast . De hars die je ziet is mogelijk door te heet solderen. Tja verder kan ik niet oordelen over jouw soldeer kwaliteiten.
    dank je, daar heb ik wat aan!
    soldeersel ziet er inderdaad helder uit en is mooi uitgevloeid... hoera!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Maar....daarmee is niet bewezen dat het soldeer ook hecht aan de componenten. Als deze niet schoon zijn kan er een mooie soldeerdruppel op liggen maar zit hij voor geen meter vast aan het te solderen onderdeel. Een onderbreking op een continue trillende speaker is dan niet ondenkbaar en kan idd grote schade toebrengen aan je amp als de load kortstondig onderbreekt. De spanningspieken welke dan ontstaan kunnen zomaar je uitgangstrafo vernielen. Wil je een beoordeling van de las zal je een detailfoto moeten plaatsen. Het overvloedig hars door veelvuldig solderen kan overigens geen kwaad, het staat alleen vies. Zou je te lang of te heet solderen is er juist een gebrek aan hars waardoor het soldeer een droog en verbrand uiterlijk krijgt.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Mijn ervaring,als ik me zorgen maak over een soldering dan kan ik.het overnieuw doen. Want dan is het niet goed


    Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  6. #6

    Standaard

    Omdat ik soms een paar keer opnieuw begonnen ben is er wat hars in de buurt van sommige solderingen, kan dit kwaad?
    Nee

    Is er eigenlijk een manier om de solderingen te testen?
    Als het niet goed gesoldeerd is trek je het zo weer los, ff redelijk aan trekken dus.

  7. #7

    Standaard

    haha, ok allemaal: bedankt! Ik denk zelf dat het eigenlijk wel in orde is, want het voelt allemaal behoorlijk solide en zo!
    Een gerenommeerde versterkerbouwer uit de buurt vertelde me dat het voor cabineten en speakers beter is om op 80 watt te solderen. Is dit omdat je dan minder kans hebt op koude las? Is dit werkelijk zo of moet 30 watt ook voldoende zijn? (vandaar de hars...)

    maar gewoon voor de fun en de hypochondrie toch nog even de foto's! ;-)

    speaker 1:


    speaker2:


    switch om cabinet schakelbaar te maken tussen 4 en 16 ohm, kant 1:



    kant2:


    de jack:



    het cabinetje zelve:

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Zie ik het goed dat je het draad nergens door de gaatjes hebt gehaald?

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Zie ik het goed dat je het draad nergens door de gaatjes hebt gehaald?
    u ziet dat zeer goed, draad was wat aan de dikke kant daarvoor en zeker als ik met 2 draden aan 1 gaatje moest solderen was dat nogal een gedoe... is dat een ramp?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    wat mij meer zorgen maakt is het litze draad naar de conus toe. Dat is al aardig verzadiged door de soldeer en daardoor hard geworden. Dit kan een speaker gaan kosten op termijn..... Waarom kopen jullie niet gewoon van die opschuif klemmen om op de speaker te doen. Dan hoef je niet te solderen.... ff de juiste maat klemmen zoeken, extra strak aanknijpen, opschuiven en hij gaat nooit meer los...
    Nico


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top