Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 17 van 17
  1. #11
    Banned to "Zelfbouw-Mod"
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    Wonthaggi - VIC - Australia
    Berichten
    1.278

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB-1 Bekijk bericht
    ...en valt er het nodige af.
    En dat is jammer.
    Als "grootmeester" zou je toch eenieder die een poging onderneemt in de "kunst" moeten kunnen waarderen.

    Maar dan, ik weet er helemaal niks van
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

  2. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB-1 Bekijk bericht
    Bij Ierse folk denk ik eerder hieraan (deze banjo vind ik wel goed klinken): http://www.youtube.com/watch?v=Gk_9Uo2eIpo

    Die flogging mollys zijn hierbij vergeleken toch echt een beetje rommelaars, zou ik, als ik Iers wil spelen geen voorbeeld aan nemen.
    Beetje dronkenmanslol, tenminste, zo komt het op mij over. Nodigen me daardoor niet uit om me in hen te verdiepen.

    Neem dan deze heren, die maken er iets heel interessants van. Voor zoiets blijf ik stilstaan en kijk ik om.
    Twee heel goede banjo's, een stel oude Gibsons: http://www.youtube.com/watch?v=3uxX6uydY20
    Ik ben met je eens dat de muziek in de eerste filmpje dichterbij de Ierse Folk staat dan Flogging Molly. Echter herken ik mij in TS: ikzelf ben met de banjo in aanraking gekomen als bands als Flogging Molly en Dropkick Murphys. Toen we met mijn band daar enkele nummers van wilden spelen, leek het mij leuk om dat daadwerkelijk op banjo te doen. Echter was ik zo druk om fatsoenlijk geluid uit mijn gitaar al te krijgen, dat het leren van een tweede instrument een hele opgave leek. Vandaar dat ik voor de gitaarbanjo ipv de tenorbanjo heb gekozen.

    Moet ik overigens wel zeggen dat ik nu wel steeds meer geïnteresseerd raak om ook een tenorbanjo te gaan proberen. En wat ook een ding ter overweging is: toen ik een gitaarbanjo zocht, kwam ik deze alleen in het low- en midend segment tegen. Was de prijs toen ook naar (ik meen iets van 200) euro. Een goede kwaliteits tenorbanjo is denk ik wat makkelijker te vinden.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Party

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ernieman Bekijk bericht
    En dat is jammer.
    Als "grootmeester" zou je toch eenieder die een poging onderneemt in de "kunst" moeten kunnen waarderen.
    Tuurlijk, de poging wel,
    maar als ze er dan zo'n rommeltje van maken dan mag je dat toch gewoon ook alszodanig benoemen? Is wel zo eerlijk vind ik.
    Heb zelf in het verleden ook meer dan het nodige prutswerk afgeleverd. Zeker en vast. Maar dat bleef waar het hoorde: tussen de schuifdeuren.
    Word er altijd een beetje triest van als ik dat soort spul gepresenteerd zie in alle openbaarheid alsof het heel wat is.
    Ik zou me doodschamen, zal mijn muzikale geweten wel zijn...
    Maar voordat dit uitloopt op een loodzwaar verhaal, iedereen moet natuurlijk doen waar hij zin in heeft.

    Sterker: Ik zie dat je in Victoria bent geland. Geweldig land! Ben er in 2007 geweest, bij vrienden, noord van Port Hamilton.
    Hoop voor je dat de ergste hitte een beetje voorbij is. Hoewel, ik was er in maart en de warmste dag was toen ook 42 graden......
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door geertjan_83 Bekijk bericht
    Moet ik overigens wel zeggen dat ik nu wel steeds meer geïnteresseerd raak om ook een tenorbanjo te gaan proberen. En wat ook een ding ter overweging is: toen ik een gitaarbanjo zocht, kwam ik deze alleen in het low- en midend segment tegen. Was de prijs toen ook naar (ik meen iets van 200) euro. Een goede kwaliteits tenorbanjo is denk ik wat makkelijker te vinden.
    Voor een lekker klinkende Ierse banjo hoef je het niet meteen te zoeken in klonen van het Gibson Mastertone model, maar types als de B&D Silver Bell en misschien nog meer de Clifford Essex Paragon zijn erg gewild.
    Sowieso zijn de archtop banjo's meer vertegenwoordigd dan de flatheads, terwijl je bij de 5 strings dat precies andersom ziet.
    Denk dat je voor een redelijke prijs best een goed instrument kunt kopen.
    Eigenlijk kun je daarbij de reguliere muziekhandel meteen wel overslaan, omdat behalve het assortiment ook de kennis over het instrument meestal ver beneden de maat zijn.
    Je wilt niet weten wat ik allemaal aan rommel heb gezien die mensen voor (te) veel geld in hun handen gestopt kregen.
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  5. #15

    Standaard

    Ik heb niet alles gelezen wat er in het topic stond, maar ik zie dat je zoekt naar een tenorbanjo. Dat is in ieder geval naar mijn mening de enige goede keuze als ik kijk naar de bands die je wilt gaan spelen. Ik heb goede dingen gehoord over Gold Tone en Deering als je op zoek bent naar een nieuwe beginnersbanjo. Ik heb zelf een oude Bacon Peerless uit 1925 die geweldig speelt. De kans is groot dat je bij een vintage banjo meer waar voor je geld krijgt, maar er kan natuurlijk meer mee mis zijn gezien hij ouder is en je bij de oudere banjo's de nek bijvoorbeeld niet kan instellen. Ik zou eBay in de gaten houden of in ieder geval kijken naar wat Gold Tone en Deering hebben.

    Zoals ik zei heb ik de reacties niet gelezen dus ik weet niet of ik iets toegevoegd heb, maar veel geluk in je zoektocht. De tenorbanjo (ik speel zelf Iers, GDEA) is een geweldig instrument.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Party

    In goede staat is de Peerless inderdaad een geweldige banjo.
    Mijn wederhelft had er een met een 5 string neck voor clawhammer.
    Zij vond hem behoorlijk 'bright', uiteindelijk iets 'te'.

    Deering (behalve de Tenbrooks- en Golden Era series) ben ik niet zo kapot van en Gold Tone al helemaal niet.
    Het is het voor mij allemaal 'net niet'.

    Maar ik kom natuurlijk wel van de andere kant van het spectrum.
    Als ik al iets Iers speel dan is het met een plectrum op mijn vintage Gibson 5 string.
    Of gewoon op de mandoline, ben daarin behoorlijk beinvloed door Andy Irvine.
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  7. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB-1 Bekijk bericht
    Bij Ierse folk denk ik eerder hieraan (deze banjo vind ik wel goed klinken): http://www.youtube.com/watch?v=Gk_9Uo2eIpo

    Die flogging mollys zijn hierbij vergeleken toch echt een beetje rommelaars, zou ik, als ik Iers wil spelen geen voorbeeld aan nemen.
    Beetje dronkenmanslol, tenminste, zo komt het op mij over. Nodigen me daardoor niet uit om me in hen te verdiepen.

    Neem dan deze heren, die maken er iets heel interessants van. Voor zoiets blijf ik stilstaan en kijk ik om.
    Twee heel goede banjo's, een stel oude Gibsons: http://www.youtube.com/watch?v=3uxX6uydY20

    Ach, in het begin vond ik ook iedere banjo mooi, maar door de jaren begin je steeds meer verschillen te horen en valt er het nodige af.
    Toffe combinatie, die twee banjospelers. Nu moet ik ook wel toegeven dat ik Béla Fleck erg goed vind.

    Die andere link vind ik daarnaast ook heel cool, doet mij denken aan die keer dat ik een Ierse pub bezocht (ja, in Dublin) en er twee redelijk oude mannen binnenkwamen met een tenor banjo, Ierse bouzouki (denk ik) en een gitaar. Dat had exact dezelfde vibe.

    Leuke analogie van die gitaar en de saxofoon, zeker waar.

    @TS: Voor de genoemde muziek zou ik inderdaad gewoon een gitaarbanjo kopen en gewoon lol hebben. Ik luister zelf muziek (contemporary country) waar zelfs een gitaarbanjo regelmatig in gebruikt wordt en het kan prima voor het effect.

    Having said that, vind ik die dingen maar niets, daarom heb ik zelf gekozen voor de 5-snaar resonator banjo. Ik wil niet simpelweg een ander geluid, ik wil echt een nieuw instrument. Ik kan het daarmee ook niet meer uitstaan als mensen mandoline spelen alsof het een ukulele (kleine gitaar) is.
    Laatst gewijzigd door Cue Zephyr; 10 maart 2014 om 01:58
    '08 Taylor 'Alison' 110ce | '03 Tanglewood 'Lizzie' TBF Sap STO | '10Kentucky KM-550 mandoline | '07 Taylor SolidBody Classic

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top