Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1

    Music Akoestische gitaar live uitversterken met mikrofoon met weinig overspraak

    Goedendag heren,

    Ik ben voornemens om unplugged jamsessions te gaan leiden / organiseren in Haarlem met veel percussie instrumenten erbij, conga's , djembe's latin & afro ...

    Vanwege dat ik het overall geluidsniveau van de jamsessions laag wil houden (in percussie solo's mag natuurlijk wel ff geknald worden... zodat er een prettige luisterervaring ontstaat voor publiek en omdat ik het het meest natural vind klinken, overweeg ik om mijn gitaar met een mikrofoon te gaan versterken.

    Ik heb een SP-B1 grootmembraan mic, ik wil de P.A speakers op statieven (zangset) ver weg zetten ( 7 a 10 meter en een meter of 6 uit elkaar plaatsen.

    Met mijn geweldige tekentalent (ahum) heb ik even een situatieschetsje gemaakt:




    Het is een horeca gelegenheid met een groot buiten overdekt buitenterras, er is een openstaande deur naar binnen en een heel groot raam wat altijd open staat (3 x 2 meter).

    Ik wil het sessie bandje binnen zetten. Bezetting : 2 a 4 percussionisten, bassist met eigen versterking wellicht doorgelust naar P.A. en ac gtr versterkt door SP-B1 mic.
    Doordat de P.A. speakers verder weg staan ben ik niet zo bang voor feedback / rondzingen, maar wel bang voor overspraak van percussie op de gtr mic.

    Kan ik overspraak verminderen met een plexiglas schermpje tussen de mic en percussie?
    Hoe groot moet zo'n schermpje dan zijn en in welke vorm gesneden?

    Of moet ik gewoon niet zeuren en niet moeilijk gaan doen en de gtr rechtstreeks in de mixer prikken?

    de teaser voor de jamsessions:





    Vast bedankt,

  2. #2

    Standaard

    Johan, in deze situatie de gitaar mic'en is volgens mij vragen om problemen. Je kunt het allicht proberen, zou ik waarschijnlijk ook doen al was het tegen beter weten in... Wel zou ik iig de gitaar alvast ingeprikt hebben voor het geval.

    Pikt die B1 graag overspraak op? Volgens onze Han is bijv de samson c02 erg ongevoelig voor overspraak. Ook is de samson niet duur en hij klinkt prima. Vergelijking tussen samson co2 en sm57: http://soundcloud.com/peter_heijnen/c02sm57-ab-test

    Mic'en is verder leuk en aardig, maar bij een leuke sessie wil je volgens mij niet steeds verkrampt in de mic moeten mikken. Ik heb ooit in afwachting op een bestelde pickup een paar avonden de akoestische gemic'd. Zowel technicus als ik waren echt blij toen ik weer een element had.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  3. #3

    chicken

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peter_heijnen Bekijk bericht
    Johan, in deze situatie de gitaar mic'en is volgens mij vragen om problemen. Je kunt het allicht proberen, zou ik waarschijnlijk ook doen al was het tegen beter weten in... Wel zou ik iig de gitaar alvast ingeprikt hebben voor het geval.

    Pikt die B1 graag overspraak op? Volgens onze Han is bijv de samson c02 erg ongevoelig voor overspraak. Ook is de samson niet duur en hij klinkt prima. Vergelijking tussen samson co2 en sm57: http://soundcloud.com/peter_heijnen/c02sm57-ab-test

    Mic'en is verder leuk en aardig, maar bij een leuke sessie wil je volgens mij niet steeds verkrampt in de mic moeten mikken. Ik heb ooit in afwachting op een bestelde pickup een paar avonden de akoestische gemic'd. Zowel technicus als ik waren echt blij toen ik weer een element had.


    .. volgens mij ga ik me ook een waanzinnig gezeik op de hals halen... + ik heb wel af en toe wat volume overwicht nodig om de boel in het gareel te houden.. dus ik denk dat je gelijk hebt en dat ik dit niet ga willen..


    Ik ben gewoon gek op de sound van een goeie mic! En niet echt gek op de Fishman Rare Earth humbucker in mijn ac gtr
    wat heb jij voor pick up in je gtr? leuke a/b test met die mics..!
    Kom je een keertje jammen Peter.. .. ?
    Laatst gewijzigd door johantipker; 16 november 2012 om 09:41

  4. #4

    Standaard

    Haarlem? Je bent een eind uit de buurt verhuisd? Anyway, liever een hasslefree pickup geluid, dan het geklooi met een microfoon. Het kan best werken, maar je hebt dan wel een goede installatie en een technicus die weet wat hij doet nodig. Als we Lover's Dance spelen gebruik ik de resonator. Die heeft (nog) geen pickup. Op een groot podium als Ribs and Blues ging dat prima. Als we met eigen installatie spelen is het een hoop gedoe aangezien we ook de plek voor de barkruk en de microfoon dan niet hebben op het podium. Dan moet voor één nummer alles klaargezet worden. Klank is dan ook niet altijd even tof. Gewoon inprikken met je element. Scheelt een hoop gedoe. Kun je die Rare Earth evt. combineren met een interne microfoon, of een clip on microfoontje voor instrumenten? Als je het licht bijmengt zou het al enorm kunnen schelen. Volume haal je uit je pickup, klankkleur ook licht uit de microfoon. Je kunt dan ook gewoon normaal bewegen.Je bent wel gelijk twee kanalen van je mengtafel kwijt.

    En vergis je niet in percussie. Dat levert een hoop herrie op. Vooral timbales gaan snoeihard.



    Was mijn eerste optreden na mijn ongeluk. Speelde ergens iets anders dan de bedoeling hier, maar dat ving Mariëlla gelukkig goed op

  5. #5

    Music

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Haarlem? Je bent een eind uit de buurt verhuisd? Anyway, liever een hasslefree pickup geluid, dan het geklooi met een microfoon. Het kan best werken, maar je hebt dan wel een goede installatie en een technicus die weet wat hij doet nodig. Als we Lover's Dance spelen gebruik ik de resonator. Die heeft (nog) geen pickup. Op een groot podium als Ribs and Blues ging dat prima. Als we met eigen installatie spelen is het een hoop gedoe aangezien we ook de plek voor de barkruk en de microfoon dan niet hebben op het podium. Dan moet voor één nummer alles klaargezet worden. Klank is dan ook niet altijd even tof. Gewoon inprikken met je element. Scheelt een hoop gedoe. Kun je die Rare Earth evt. combineren met een interne microfoon, of een clip on microfoontje voor instrumenten? Als je het licht bijmengt zou het al enorm kunnen schelen. Volume haal je uit je pickup, klankkleur ook licht uit de microfoon. Je kunt dan ook gewoon normaal bewegen.Je bent wel gelijk twee kanalen van je mengtafel kwijt.

    En vergis je niet in percussie. Dat levert een hoop herrie op. Vooral timbales gaan snoeihard.



    Was mijn eerste optreden na mijn ongeluk. Speelde ergens iets anders dan de bedoeling hier, maar dat ving Mariëlla gelukkig goed op
    .. timbales gaan we maar niet aan beginnen


    .. heb jij een ongeval gehad? Wat is er dan gebeurd? Heb ik iets gemist?

    ik ben terug in Haarlem, back to my roots... kom je nog wel eens opzoeken binnenkort in Epe!
    ik ga met je aanbevelingen aan de slag.. leuke clip met Mariella en toffe sound haal je uit die res..


    Nog een vraagje:

    zou een PZM mic werken die je op je knie legt met gitaarspelen (ik zit op een kruk) ?
    Laatst gewijzigd door johantipker; 16 november 2012 om 11:20

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door johantipker Bekijk bericht
    Ik ben gewoon gek op de sound van een goeie mic! En niet echt gek op de Fishman Rare Earth humbucker in mijn ac gtr
    wat heb jij voor pick up in je gtr? leuke a/b test met die mics..!
    Kom je een keertje jammen Peter.. .. ?
    Ja, we willen natuurlijk llemaal een mooie mic sound.

    Wat je nog wel zou kunnen proberen is het verschil tussen een monitor en een akoestische amp, zit wel enig verschil tussen.
    Ik heb een Mi-Si preamp met -waarschijnlijk- een LR Baggs strip onder de brug. Geen idee of ik er tevreden over ben, heb hem nog niet live gebruikt.

    Ik denk trouwens niet dat ik uberhaupt ergens nog ga jammen met mijn tinnitus. Inear -zachtjes!!- is voor mij de enige nog werkbare en gezonde optie. Het ergste vind ik nog wel dat ik niet meer van mijn GT versterker 'in de ruimte' kan genieten.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  7. #7
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Moeilijk hoor. Je zit met een microfoon altijd met het feit dat je zo min mogelijk moet bewegen, of je moet hem met zo'n speciale beugel aan je gitaar hangen. Dan moet je hem op de 12e fret richten en hij moet hyper richtinggevoelig zijn. Een condensator pikt veel van de omgeving op, meer dan een hyper cardioid dynamische mic als de Beyer M201 of M88, maar die wegen wel meer dan een klein condensatortje.

    Harald's resonator heb ik voor de laatste CD opgenomen met de M88 omdat het tegelijk met de rest van de band ging en de M88 is hyper plus dat hij de overspraak heel goed laat klinken. Maar ik denk dat de Samson CO2 het ook niet slecht zou doen en die kost maar 50 euro.

    De PZM is omni in een halve bol en die pikt veel overspraak mee. Maar mijn eerste baas zei altijd: gewoon proberen.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door johantipker Bekijk bericht
    .. heb jij een ongeval gehad? Wat is er dan gebeurd? Heb ik iets gemist?
    Niets dat ik niet overleefd heb. Van mijn fiets afgereden door een auto, 2 gebroken ruggewervels. Ribs and Blues stond al geboekt en zat net op het randje van de herstelperiode.

  9. #9

    chicken

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door johantipker Bekijk bericht
    .. timbales gaan we maar niet aan beginnen


    .. heb jij een ongeval gehad? Wat is er dan gebeurd? Heb ik iets gemist?

    ik ben terug in Haarlem, back to my roots... kom je nog wel eens opzoeken binnenkort in Epe!
    ik ga met je aanbevelingen aan de slag.. leuke clip met Mariella en toffe sound haal je uit die res..


    Nog een vraagje:

    zou een PZM mic werken die je op je knie legt met gitaarspelen (ik zit op een kruk) ?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Niets dat ik niet overleefd heb. Van mijn fiets afgereden door een auto, 2 gebroken ruggewervels. Ribs and Blues stond al geboekt en zat net op het randje van de herstelperiode.

    ... au au ...au Harald, gebroken ruggewervels klinkt niet ok..

  10. #10

    Music

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peter_heijnen Bekijk bericht
    Ja, we willen natuurlijk llemaal een mooie mic sound.

    Wat je nog wel zou kunnen proberen is het verschil tussen een monitor en een akoestische amp, zit wel enig verschil tussen.
    Ik heb een Mi-Si preamp met -waarschijnlijk- een LR Baggs strip onder de brug. Geen idee of ik er tevreden over ben, heb hem nog niet live gebruikt.

    Ik denk trouwens niet dat ik uberhaupt ergens nog ga jammen met mijn tinnitus. Inear -zachtjes!!- is voor mij de enige nog werkbare en gezonde optie. Het ergste vind ik nog wel dat ik niet meer van mijn GT versterker 'in de ruimte' kan genieten.
    .. we zitten wat dat aangaat wel een beetje in hetzelfde fluitje .. eh.. schuitje..

    daarom wil ik deze sessie ook op een laag volume houden...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top