Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 61
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    25 juli 2010
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    42

    Standaard Bouwverslag pedalboard in showmaster case

    Vanwege een uitbreiding van m'n gear voldoet mijn oude pedalboard niet meer en ga ik een nieuwe maken. Het lijkt me leuk om het bouw-proces in dit topic bij te houden dus is het tijd voor Y.A.I.M.M.E.P.T. !! (Yet Another Ik Maak Mijn Eigen Pedalboard Topic).

    Omdat de helft van gitaarspelend Nederland de DAP showmaster 48 gebruikt als basis en ik geen zin heb om het wiel opnieuw uit te vinden ga ik die ook als basis gebruiken.

    Doel is om een board te maken wat flexibel is maar wel stevig in elkaar zit. Kabels moeten allemaal netjes weggewerkt kunnen worden en het moet snel en makkelijk aan te sluiten zijn. Ook moet er ruimte zijn om in de toekomst het board aan te passen of uit te breiden.

    Ik heb in SketchUp een model gemaakt wat aangeeft hoe het ongeveer moet worden.





    De bovenste rij moet op een schanierend plateau komen waardoor je makkelijk bij de kabels er onder kan komen. Daar is gelijk ruimte om e.e.a. netjes weg te werken.

    Verder ga ik gebruik maken van neutrik locking jack's en een powercon voor de 220 Volt. Voeding moet ik nog even over nadenken hoe ik dat ga doen, weet ik nog niet.

    Inspiratie van de ideeen die ik nu heb komen met name van de pedalboards van Eelke, Dennis en Fragedallic (zijn pedalboard is welbekend hier op't forum), alvast hartelijk dank daarvoor heren!

    Het hele bouwproces ga ik bijhouden in dit Topic zodat iemand anders er misschien ook weer wat aan heeft.
    Laatst gewijzigd door becat; 14 november 2012 om 08:07
    Gibson Les Paul standard cherry sunburst '93, Fender Stratocaster 3tone sunburst '87, Vox ac4tv, Vox ac15, MI Audio Blues Pro, Boss PN-2, Boss RV5, T-Rex reptile, Boss chromatic tuner, Jim Dunlop GCB-95 CryBaby wah

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Mooi! De goeie tekeningen geven al aan dat er goed over is nagedacht. Nu hopen dat het er in hout ook zo uitkomt! Succes!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  3. #3
    Member
    Geregistreerd
    25 juli 2010
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    42

    Standaard

    Yes! de koffer is binnen, it giet oan!

    Gibson Les Paul standard cherry sunburst '93, Fender Stratocaster 3tone sunburst '87, Vox ac4tv, Vox ac15, MI Audio Blues Pro, Boss PN-2, Boss RV5, T-Rex reptile, Boss chromatic tuner, Jim Dunlop GCB-95 CryBaby wah

  4. #4
    Member
    Geregistreerd
    25 juli 2010
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    42

    Standaard De eerste meters

    Zo, de eerste stappen zijn gezet vandaag.

    Eerst maar eens begonnen met die rare schuine plankjes aan de zijkant er uit en dat bakje in de hoek.



    Nu eens rond kijken in de garage wat voor materiaal ik nog op voorraad heb. Nou ik had nog een paar flinke stukken mdf. Dat is wel wat zwaarder dan triplex maar het is wel mooi strak en ik hoef dan niets te kopen. Blijft er weer meer geld over voor een leuk pedaaltje aan het eind van de rit :-).

    Even de binnenmaten opgemeten en een stuk mdf op maat gezaagd voor op de bodem. Dit op advies van Fragedallic omdat de bodem van de showmaster best dun is en je daar natuurlijk niet doorheen wil trappen op het hoogtepunt van de solo :-).



    Paste niet in 1 keer vanwege de popnageltjes die een beetje in de weg zitten maar na wat schaafwerk ging het prima.



    In de bodem van de showmaster eerst een paar gaatjes voorgeboord...



    om daar met een paar schroefjes de mdf plaat aan de koffer vast te zetten...



    De dikte van de mdf plaat is precies goed, zo komt de voorste rij pedalen precies op de juiste hoogte...





    Daarna heb ik het plankje gemaakt welke tegen de achterwand komt. Maar de eerste poging was niet goed. Dit plankje stak ongeveer een centimeter boven de rand van de bak uit en daardoor komt de achterste rij pedalen te hoog te liggen waardoor het deksel er niet meer op kan...



    Daarbij kwam dat het niet mooi gezaagd was. Na even nadenken maar snel besloten dit plankje weg te gooien en een nieuwe te maken. Jammer dan maar het moet wel goed worden. Ook hier eerst de gaatjes even voorgeboord en daarna met schroeven vast gezet aan de kist...





    Nu zit het er op voor vandaag. Morgen verder kijken en na denken over de achterste rij pedalen, het zou kunnen dat ik met de hoogte nog steeds niet goed uit kom en zit er nu aan te denken de achterste rij onder een lichte hellingshoek naar beneden te laten gaan om zo genoeg ruimte naar de top van de deksel te winnen, is ook een kwestie van uitproberen. Maar dat is voor morgen, nu eerst slapen :-).
    Gibson Les Paul standard cherry sunburst '93, Fender Stratocaster 3tone sunburst '87, Vox ac4tv, Vox ac15, MI Audio Blues Pro, Boss PN-2, Boss RV5, T-Rex reptile, Boss chromatic tuner, Jim Dunlop GCB-95 CryBaby wah

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Waarom heb je dat ene plankje weggegooid? Hij was toch te groot? Dan had je hem toch ook kleiner kunnen maken met een nette zaagsnede? Niet dat het nou zo duur is of zo, maar ik vind het raar dat iets weggegooid is omdat het te groot is gezaagd.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Gaaf ontwerp! Netjes gedaan.

    Hoewel ik zelf gezocht zou hebben naar een manier om de koffer onbeschadigd te laten...
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  7. #7
    Member
    Geregistreerd
    25 juli 2010
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    42

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Waarom heb je dat ene plankje weggegooid? Hij was toch te groot? Dan had je hem toch ook kleiner kunnen maken met een nette zaagsnede? Niet dat het nou zo duur is of zo, maar ik vind het raar dat iets weggegooid is omdat het te groot is gezaagd.
    Heb ik ook geprobeerd hoor maar ik had een beetje een oeps moment :-). Het was al laat, laten we het daar maar op houden...
    Gibson Les Paul standard cherry sunburst '93, Fender Stratocaster 3tone sunburst '87, Vox ac4tv, Vox ac15, MI Audio Blues Pro, Boss PN-2, Boss RV5, T-Rex reptile, Boss chromatic tuner, Jim Dunlop GCB-95 CryBaby wah

  8. #8
    Member
    Geregistreerd
    25 juli 2010
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    42

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door obiwanjacobi Bekijk bericht
    Gaaf ontwerp! Netjes gedaan.

    Hoewel ik zelf gezocht zou hebben naar een manier om de koffer onbeschadigd te laten...
    Daar heb ik ook over nagedacht maar volgens mij zit het met het ontwerp wel goed (beetje vertrouwen hebben in mezelf) en ik wil dat het echt degelijk in elkaar zit.
    Gibson Les Paul standard cherry sunburst '93, Fender Stratocaster 3tone sunburst '87, Vox ac4tv, Vox ac15, MI Audio Blues Pro, Boss PN-2, Boss RV5, T-Rex reptile, Boss chromatic tuner, Jim Dunlop GCB-95 CryBaby wah

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door obiwanjacobi Bekijk bericht
    Gaaf ontwerp! Netjes gedaan.

    Hoewel ik zelf gezocht zou hebben naar een manier om de koffer onbeschadigd te laten...
    Kun je uitleggen wat je anders zou hebben gedaan? Een paar gaatjes in de bodem is toch niet zo storend?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  10. #10
    Member
    Geregistreerd
    25 juli 2010
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    42

    Standaard Dag twee zit er op...

    De 2e dag van het project zit er op. Veel gedaan vandaag.

    Ik ben begonnen met het maken van het 'bakje' welke achter de achterste rij pedalen komt.Hier komen de aansluitingen in, de 220 volt en de aan/uit schakelaar.





    Daarna de binnenkant een kleurtje gegeven. Straks zie je er niet veel van terug omdat de binnenkant nog bekleed gaat worden met tapijt of velcro als tapijt niet genoeg 'kleeft' aan de 'haakjes' kant van het klitteband. Dat ga ik morgen even testen bij de tapijthandel.
    Maar goed, toch maar een kleurtje. Mocht er dan ergens een hoeje zichtbaar zijn dan is zwart netter dan 'mdf-kleur'.



    Vervolgens was het tijd voor:



    Daarna aan de spanningsvoorziening gewerkt. Nu heb ik best een poosje na zitten denken over hoe ik de pedalen ga voeden. Eerst zitten denken aan een fuel tank ofzo maar dat word dan direct weer duur en er is nu eenmaal een budget. Ook nog gedacht aan een one-spot, is een prima middenoplossing of aan zo'n voeding thomann.de (weet zo even het merk niet). Ook niet zo duur en de ervaringen hier op het forum waren niet slecht. Maar voor nu heb ik gekozen voor een simpele geschakelde voeding welke ik bij Radio Piet hier in de stad heb gekocht. 22 euro en levert 2250 mAmp. Meer dan genoeg.
    In het 'bakje heb ik 2 simpele stopcontacten geplaatst. Ik wilde eerst een stekkerdoos plaatsen maar daar is niet genoeg ruimte voor. Met 2 stopcontacten heb ik ook voldoende en er is nog ruimte voor een derde. Een ander voordeel is dat je hem 'overdwars' kan plaatsen zodat de voeding de goede kant op 'wijst'. Een beetje een onduidelijk verhaal maar op de foto is het wel duidelijk.



    Bovenin het 'bakje' een gat gemaakt voor de aan/uit schakelaar. De schakelaar heb ik uit een donor-stekkerdoos gehaald.



    Nu diende zich een probleem aan. Ik had het achterste plankje geplaatst in de kist maar omdat de afwerking van het klepje niet zo mooi is, de popnagels steken erg ver uit, kunnen de neutrik aansluitingen daar nooit achter. Hmmm, had ik over het hoofd gezien. Nu heb ik het gat van het klepje uit het plankje gezaagd en daar komt nu een klein, nieuw, plankje achter waar de neutrik locking jacks en de contra-powercon in kunnen.



    Vervolgens aan het plateau voor de achterste rij pedalen begonnen. Nu moet deze onder een hoek geplaatst worden omdat anders de pedalen te hoog komen en het deksel niet meer op de onderkant van de kist past. Ook wil ik dat de plank omhoog kan om zo makkelijk bij de kabels eronder te kunnen. Dit heb ik opgelost door de plank met een scharnier aan het achterste bakje vast te zetten. Maar om de plank onder een hoek te krijgen moet er ook een schuine kant zitten op de plek waar het scharnier vast geschroefd. Dus hier een hoek af gezaagd.



    de voorkant van de plank rust op 3 u-profieltjes om zo ruimte te geven voor de kabels van de voorste rij pedalen. Het begint al een beetje te lijken op hoe het moet worden! :-)



    Dat was genoeg voor vandaag. Ik hoop morgen nog wat tijd te hebben om weer verder te gaan.
    Laatst gewijzigd door becat; 16 november 2012 om 21:46
    Gibson Les Paul standard cherry sunburst '93, Fender Stratocaster 3tone sunburst '87, Vox ac4tv, Vox ac15, MI Audio Blues Pro, Boss PN-2, Boss RV5, T-Rex reptile, Boss chromatic tuner, Jim Dunlop GCB-95 CryBaby wah

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top