Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 8 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 76
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Met alle respect voor het leuke idee, ik vond het idee van Cocobolo om een travel gitaar te bouwen toch aantrekkelijker.
    Aangezien mijn werk behoorlijk wat vrije tijd op slokt wil ik mijn beschikbare uren liever besteden aan iets waar ik meer mee kan dan met een veredelde snertpan
    (heb ik verdorie net allerlei duur gereedschap aangeschaft zou ik een gitaar moeten maken m.b.v. een kaasschaaf, een appelboor en een knoflookpers )

    Dus, I'm not in the game for this one
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 oktober 2008
    Locatie
    whereever I lay my head
    Berichten
    6.352

    Standaard

    Hmmm. Ik heb hier nog een oud keukenwerkblad liggen. Uit één stuk mahonie, cm of 4 dik, meer dan 30 jaar oud. Erfstukje. Misschien toch maar eens ter hand nemen. Ik zou er een SG uit een stuk van kunnen maken...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Tja, rijsberman zei het zo subtiel als een kettingzaag en zo genuanceerd als een orkaan.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grayfink Bekijk bericht
    +1 voor Rijsberman, en dan heb ik het niet eens gelezen.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.571

    Standaard

    Ik zit er sterk aan te denken om ook mee te doen. Ik hou wel van creatief gebruik van materiaal/materieel. Nog wel even kijken of ik geschikt aan een hals en elektronica (loaded slagplaat o.i.d.) kan komen. Hout heb ik wel liggen. Ik heb nog een heel stuk spaanplaat keukenblad liggen. Kijken wat we daarmee kunnen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  4. #24

    Standaard

    ben al met een wijnkistjesgitaar bezig. Gereedschap: een stanleymes, beitel (+hamer), zaag, schuurpapier en -machine, boor, en straks een busje lak en een kwast. Hals komt ergens uit een hoekje vandaan als plankje voor je weet maar nooit.
    Stemmechanieken had ik nog liggen en er komt nog een plakelementje. Telt dit ook?

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    HA! Als ik m'n huidige project af heb ga ik wel meedoen in 2013. Leve de keukenKaster.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Ik heb ook respect voor het idee en de mensen die hier ook iets mee kunnen. Maar dit is ook echt niet mijn ding, daar ga ik niet gelukkig van worden en ik moet wel plezier hebben in het bouwen...Dus deze wedstrijd zal ik helaas overslaan.

    Nog wat WILDE ideeën voor mogelijke wedstrijden in toekomstige jaren (waar ik zeker aan mee zou doen ).

    1) Bouw een gitaarkoffer!

    2) Bouw een handige jig (of een slimme oplossing voor een gemiddeld als lastig ondervonden onderdeel van gitaarbouwen)

    3) Bouw in teams van (bijvoorbeeld) 5 a 6 man een gitaar! Het hieronder staande voorstel is misschien wat complex maar ik stel me zo voor dat we per team een aantal afspraken maken over
    - mensuur
    - halsverbinding (fender achtig, set neck, neck through, ...)
    - breedte bij de topkam en breedte bij de body
    - brug stijl (TOM, tremolo, hardtail, enz).
    - kleur van de hardware

    Er worden vervolgens GEEN gegevens uitgewisseld over de vorm van de gitaar!

    Daarna kunnen de deelnemers vervolgens LOS VAN ELKAAR thuis aan de slag
    a) 1 persoon gaat de hals bouwen. Hij krijgt alleen de mal(*) van de hals welke zal gaan passen in de neckpocket maar hij heeft geen idee hoe de body er uit zal gaan zien. Ook kan hij uiteraard zelf de headstock ontwerpen en zal de tuners kiezen. Het is de bedoeling om te proberen van de headstock iets origineels te maken. Hij is vrij om te kiezen voor houtsoorten, lamineren, kleuren, enzovoorts.
    b) 1 persoon maakt het fretboard + inlay + binding + topkam. Ook hij krijgt alleen de mal(*) voor het fretboard en weet niet of hij het heel sober moet houden of heel uitbundig. Hij weet alleen maar dat hij zich aan de mal moet houden anders past het niet op de hals die hij niet te zien krijgt
    c) 1 persoon bouwt de body maar zonder de top : hij krijgt de bodymal (*) zonder de buitenvorm maar wel met op de juiste plaats de neckpocket waar de hals in zal passen als iedereen zich aan de specs houdt. Hij weet ook of er een halshoek of niet zal worden toegepast. Ook weet hij de scale. Indien al bekend is welke brug gebruikt gaat worden kan wellicht ook in de aangeleverde mal (*) al de plaats voor studs en dergelijke aangebracht worden
    d) 1 persoon maakt de top + eventuele slagplaat (het team kan ook kiezen om dit achterwege te laten en zich te beperken tot stap c). Hij kan deze top van een carve voorzien (rekening houdend met de neckangle en brug type), een flat top, of iets anders. Hij krijgt van persoon c) de buitenvorm te horen. Deze buitenvorm zal al eerder gekopieerd moeten worden door persoon c op een stuk mdf, zodat persoon d) weet waar hij zich aan moet houden. De positie van de brug (en de keuze voor het soort brug) is op dit punt bekend en daarvoor moeten (zo nodig) al de gaten worden gemaakt. Als deze brug zowel door de top als body moet gaan (tom-brug bijvoorbeeld), moeten deze gaten in de mal gemaakt zijn zodat persoon C en D beiden op dezelfde plaats deze gaten maken.
    e) 1 persoon kan bezig gaan met de elektronica, het aantal pups (humbucker, single-coil, p90, ...), het winden van de pups, en de keuze voor potmeters (aantal, soort, knopjes) en pickup afdekkapjes (of niet).
    f) 1 persoon krijgt de (on?)dankbare taak om alle losse onderdelen te ontvangen en zet alles in elkaar en kiest of hij gaat lakken, oliën of wat ook. Hij maakt de gitaar bespeelbaar. Hij past NIETS aan m.b.t de door de andere bouwers gekozen vormen. Hooguit kan hij wat moeten schuren om iets passend te maken.
    Of de andere bouwers het eindresultaat pas te zien krijgen op de beurs kun je over twisten. Zou mij niet zo uitmaken


    Dus nogmaals : er is GEEN afspraak over de vorm. Het is hooguit toegestaan om een thema te kiezen zodat de los van elkaar bouwende mensen mogelijk toch een verrassende eenheid weten te maken. Als je bijvoorbeeld als thema Amerika kiest, dan kun je misschien verwachten dat iemand de vlag of sterren gaat verwerken in de hals inleg, maar het zou ook kunnen dat een ander de slagplaat graveert met een indiaan of weet ik het. Het kan ook bijvoorbeeld zijn dat een team kiest voor een thema "zo sober mogelijk".

    (*) Ik wil wel mallen leveren voor matchende neck en neckpocket en dergelijke

    Ok, zoals gezegd, wild idee. Zou best leuk zijn als er een paar teams zouden zijn.


    3) travel guitar zoals al genoemd

    EDIT : dit is dus misschien voor volgende jaren. Maar ik had het nu in mijn hoofd dus dan kan ik het idee hier vasthouden 'for future use' ...
    Laatst gewijzigd door Cocobolo; 12 november 2012 om 21:26
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Ja ik vind dit ook niet zo'n heeeeeel erg strak idee, deze gitaar uit keukengerei.

    Coco's idee is misschien wel leuker, en stimuleert contact tussen forumleden.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juni 2010
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    501

    Standaard

    Ook ik ben voor het idee van Cocobolo, dat wil zeggen de Travel Guitar , ik sta de laatste tijd al veel te vaak in de keuken.
    Ik vindt het ook belangrijk dat ik iets bouw wat ik leuk vindt om te maken en waar ik gebruik van maak. Had een geinig model in gedachte voor de bouw van een low budget project en toen de optie Travel Guitar viel kreeg ik gelijk ideeën voor leuke aanpassingen om er zo'n soort gitaar van te maken.




    Hoe het ook uitpakt ik ga in ieder geval een Travel Guitar bouwen en de keuken spullen, are all in the kitchen and stay in the kitchen.
    Waarom maken we steeds dezelfde fouten,
    terwijl er nog zoveel andere mogelijkheden zijn?

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    3 pagina's en nog geen een seksistische mop...
    Vooruit dan maar: telt het mee als ik mijn vrouw zes strings laat aantrekken?
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kakihara Bekijk bericht
    3 pagina's en nog geen een seksistische mop...
    Vooruit dan maar: telt het mee als ik mijn vrouw zes strings laat aantrekken?
    Bewaar zij haar ondergoed in de keuken dan?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top