Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 10 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 99
  1. #1

    Standaard C O M P R E S S I E - wie gebruikt er een compressor?

    Hi there fellaz,

    op andere forums zoals talkbass is veel te doen om compressie. Nu wil ik hier es graag horen wie van jullie bassisten een compressor gebruikt.
    Graag had ik ook geweten wat jullie dan vinden dat die compressie precies met je geluid doet... hoor je het? of voel je het? Wat blijft er nog van dat 'horen' over als je in een luide band speelt bijvoorbeeld? Of met overdrive en compressie??

    thanks in advance,

    Bart
    Alles over de Trace Elliot V8: http://www.trace-elliot-v8.com/

    G&L LB-100 | Trace Elliot V8 | Trace Elliot 1084
    Boss TU-2 | Fulltone Bassdrive
    Peavey Microbass

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2002
    Locatie
    België
    Berichten
    647

    Standaard

    ik heb een compressor in mijn amp zitten,
    Het breek gewoon je signaal af bij te hoge pieken en dat klink ronduit klote
    Of heb ik iets anders voor?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2003
    Berichten
    1.312

    Standaard

    ik gebruik em in me pre amp nu
    naja.. het uh, wat maakt het uit op geluid.. oke, ik zal mn best doen, is moeielijk te defineren

    ik gebruik het bij slap, en sommige effecten, het zet druk op je geluid, denk ik, klinkt allemaal net wat strakker en feller... hmmz...

    zijn vast wel meer mensen die ze gebruken, owja, allodox heeft er veel verstand van, vraag hem anders ff

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 oktober 2001
    Locatie
    Kaatsheuvel
    Berichten
    2.524

    Standaard

    het zit in m'n effectbank, maar ik heb het nog nooit gebruikt, alleen toen ik ff uit zat te proberen wat er allemaal opzat. :razz:

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 april 2003
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    1.089

    Standaard

    Ik heb er geen maar weet wel wat ie doet.

    Hij voert dus compressie uit, d.w.z. dat hij de pieken in je uitgangssignaal verkleint en tegelijk de tonen die weinig gain hebben wat opkrikt. Je krijgt een wat gebalanceerder signaal qua output.

    Handig na effecten die voor de chorus in komen, maar vaak passen ze je geluid te veel aan. Een echte goede compressor heb je nauwlijks in de gaten. (EBS bvb... maar kom ik weer aan zetten)

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.734

    Standaard

    Staat altijd aan. Geen last als ie aan staat, iets minder last als ie uit staat. helaas geen instellingen mogelijk. Als ik shuif heb ik (bijna ) altijd een comp op de insert van de bas. Maakt het ff makkelijker om hem onder controle te houden.....
    Tijd voor een nieuwe slogan.......

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Clunk
    ik gebruik het bij slap, en sommige effecten, het zet druk op je geluid, denk ik, klinkt allemaal net wat strakker en feller... hmmz...
    hmm, compressie bij bas ken ik niet. maar ik gebruik wel een compressor op mijn gitaar. en dat maakt het juist niet fel, strakker enzo. maar juist smooth, en romig. legato achtiger ik gebruik hem in solo`s, om het mooi smooth/legato te laten lopen

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 januari 2003
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    229

    Standaard

    Ik heb er geen en wil er geen.
    Ik weet wat ie doet en dat is inderdaad het hier boven al geschrevene.

    Hij haalt inderdaad de pieken weg en maakt je geluid dus sterieler i.m.h.o.

    {offtopic}
    heb toevallig gister die live cd's van metallica aangehad (binge & purge) maar wat wordt ik vervelend van dat irritante effectje wat Jason daar steeds gebruikt zeg...
    Baseffecten? Het moest verboden worden...
    {/offtopic}

    De purist heeft gesproken...


    Edem Kleetun

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2002
    Locatie
    Heerlen
    Berichten
    2.429

    Standaard

    right here! Als je slapt is het een must-have. Of je moet wel heel gecontroleerd zijn met je attack. Natuuurlijk met mate, maar ik gebruik em zeker (standaart fuctie HA3500)

    Stel het je voor dat je en berg tegenhoud met groeien, dan stel je de limiet in en daarboven komt geen berg. De bergen zijndan geluids amplitudes
    The groove should always be king

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 februari 2003
    Locatie
    België
    Berichten
    103

    Standaard

    Een goeie bascompressor snijdt niet zomaar genadeloos de pieken af. Vermoedelijk heeft KoenV een pieklimiter zitten, die beschermt tegen clippen van de amp (en doorblazen van de speakers). Mijn Peavey combo heeft dit ook (je kan hem zelfs niet afzetten)- klinkt idd niet erg mooi :evil:

    Elke goeie BAScompressor heeft wel een 'attack' knopje zitten, dat bepaalt hoe snel de pieken onderdrukt worden. Voor slappen bets wat sneller zetten (pieken komen minder sterk door), voor grooven wat trager. Zoals Clunk zegt, het klinkt allemaal net wat strakker. Voor livewerk in kroegen en parochiezalen etc. volstaat dit. Naar het schijnt heeft o.m. EBS een schitterend model, dat zelfs voor studiowerk goed werkt. Allodox heeft hierover geloof ik al eens een lyrische bespreking gehouden :wink: (ik moet dat ding dus dringend eens gaan proberen).

    In de studio en op grote podia is een APARTE compressor voor ALLE instrumenten gewoon een must - anders krijg je gewoon geen retestrakke mix. Let wel: daar zetten ze de compressor gewoonlijk helemaal op het einde (dus na de pre-amp/DIbox/microfoon, dus net na de ingang van de mixtafel in een zg. 'insert') en gebruiken ze wel een peperdure DBX of zo - die kan niet alleen de attack regelen maar ook de release en de compressie ratio en heeft soms de mogelijkheid om meer of minder te reageren op lage dan wel hoge tonen etc etc etc. Kost wel beestig moeite en ervaring om een goed geluid te krijgen. Groepen als Radiohead, The Peppers, en Chemical Brothers nemen er wat graag de tijd voor ...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top