Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20

Discussie: Welke gitaar?

  1. #1

    Standaard Welke gitaar?

    hoi,

    Ik zou graag leren akoestische gitaar leren spelen.
    Ik zou graag van jullie weten welke gitaar jullie me aanraden voor te beginnen?
    Of je nu best met een spaanse of een western gitaar begint?


    vriendelijke groeten,

    Yves

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 september 2009
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    412

    Standaard

    Een spaanse.
    Never work with latebloomers, there,s a reason they're late!

  3. #3

    Standaard

    Heb je ook weet van welke gitaar ik best kan aankopen? (merk en type)

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yves22 Bekijk bericht
    Heb je ook weet van welke gitaar ik best kan aankopen? (merk en type)
    Welkom!
    Spaans/klassiek/nylonsnarig is wat vriendelijker voor je vingers, het verschil met met western is vrij groot wat geluid betreft.. Het ligt er een beetje aan wat voor muziek je wilt gaan maken uiteindelijk.

    En.. Als je een goed advies wilt, vermeld dan even je budget.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 september 2009
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    412

    Standaard

    Een country en western gitaar is niet een gitaar waar alle technieken op geleerd kunnen worden.
    De meeste mensen die als eerste gitaar een country en western kopen ruilen deze na een jaar of wat weer om voor een andere. Een goede (niet persee dure) spaanse is een vriendje voor het leven, en in die zin dus nooit weggegooid geld.

    Een advies is moeilijk te geven aangezien je budget niet bekend is. fatsoenlijke startergitaren waar je langer mee vooruit kunt starten vanaf 300-350 euro. Voor het zelfde of minder geld heb je op de tweedehands markt kwalitatief nog beter materieel. Maar of je daar als beginner wat van merkt is te betwijfelen.
    Zo,n gitaar ben je wel minder snel beu, uiteraard.

    Ik weet niets van merken, aangezien kwaliteit voor een iemand met wat meer ervaring in een oogopslag te zien en te horen is. Dus ...ga gewoon naar een winkel en neem iemand mee.

    Er is een lijst op dit forum van mensen die je kunnen helpen bij jou in de buurt.
    Laatst gewijzigd door Fenderfan; 7 november 2012 om 08:43
    Never work with latebloomers, there,s a reason they're late!

  6. #6

    Standaard

    Bedankt voor de reacties!

    Ik dacht aan een budget van 300 euro voor te beginnen.
    Ik zal dan maar eens die lijst raadplegen!

  7. #7
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Het hangt van de stijl muziek af die je wilt spelen. Nylonsnarig (spaans) wordt vooral gebruikt voor klassieke, latin en spaanse muziek. Maar mensen willen veel vaker pop, rock of blues spelen, en daar is staalsnarig veel beter geschikt voor. Wat dat betreft ben ik het dus niet eens met Fenderfan dat een Spaanse gitaar altijd een betere keus zou zijn. Een staalsnarige speelt misschien iets moeilijker, maar dat is wel overkomelijk. Ook is dat met lichte snaren in het begin wel te ondervangen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Fijn, dat wilde ik ook zeggen.. Het is ook maar wat je wilt en welk niveau je wilt bereiken.. Ik word gelukkiger van mijn westerngitaren, terwijl ik toch heel lang uitsluitend nylon heb gespeeld.. Ik kan met mijn steelstring veel meer en de technieken die ik dan evt. mis zal me aan m'n ***** jeuken.. Om het maar even plat te zeggen..

    Voor steelstrings, denk aan merken als Recording King, Cort, Crafter.. Beste is om zelf naar een zaak te gaan met iemand die je vertrouwt en die ook kan spelen.. Feel wordt lastig bepalen als je niets kan en is erg persoonlijk, net als klank. De laatste kan je je wel op richten. Het is wel de bedoeling dat je een gitaar koopt waar je blij van wordt en ook blijft.. En als je je gitaar na twee jaar zat bent en je kan intussen beter spelen, is het des te leuker om een nieuwe te gaan kopen met wat meer budget! Het moet geen motivatie zijn om nu een nylonsnaar te kopen, terwijl je eigenlijk western wilt spelen!

    Tweedehands kan ook een optie zijn, heb je iets meer gitaar voor hetzelfde geld, maar ook dan geldt: neem iemand mee!

    Moderne klassieke gitaren weet ik niet zoveel van, dus misschien kan iemand anders daar iets zinnigs over zeggen..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  9. #9

    Standaard

    Om te beginnen zou ik voor de wat oudere starters (zeg 14+) ook altijd een steelstring aanraden. Veel sneller resultaat, behalve voor wie echt klassiek wil gaan spelen natuurlijk.
    Band: The Donny Brooks
    Werkt bij: De Krijger Muziek & DimaveryMusic

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 september 2009
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    412

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaurentB Bekijk bericht
    Het hangt van de stijl muziek af die je wilt spelen. Nylonsnarig (spaans) wordt vooral gebruikt voor klassieke, latin en spaanse muziek. Maar mensen willen veel vaker pop, rock of blues spelen, en daar is staalsnarig veel beter geschikt voor. Wat dat betreft ben ik het dus niet eens met Fenderfan dat een Spaanse gitaar altijd een betere keus zou zijn. Een staalsnarige speelt misschien iets moeilijker, maar dat is wel overkomelijk. Ook is dat met lichte snaren in het begin wel te ondervangen.

    Ow....wist niet dat je op een spaanse gitaar geen Pop of rock of blues kunt spelen? Dan vraag ik mijzelf toch af wat ik aan het doen ben? Onzin....hoewel ik snap dat er een voorkeur is, is dit NOT SET IN STONE Laurent.
    Never work with latebloomers, there,s a reason they're late!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top