Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 43

Discussie: HSS strats

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.613

    Standaard HSS strats

    Waarom zijn er zo weinig strats met een HSS opstelling?

    Voor een klein deel begrijp ik het wel. We houden vast aan tradities en een strat hoort nou eenmaal 3 singlecoils te hebben.

    Zelf vind ik het brugelement bijna altijd te iel, te schel. Een goed bijna glashelder middenelement en een warm halselement is altijd wel te vinden, maar het brugelement bevalt me bijna nooit. Volgens mij ben ik niet de enige.

    Het moet dus een fullsize humbucker worden, maar ik heb haast geen ervaring met die dingen. Laatste keer dat ik zo'n ding ergens ingeschroefd heb is geloof ik 5 jaar geleden.

    Hoe zoeken jullie het juiste element? Gewoon lukraak vanalles van marktplaats plukken en proberen? Beginnen met een bekende "benchmark" zoals de Jeff Beck, omdat je een beetje weet hoe andere elementen zich verhouden ten opzichte van zo'n Jeff Beck (omdat ik die vroeger wel heel veel gebruikt heb)

    Waar ga je beginnen?

    Voor de geïnteresseerden : een strat met een extreem lichte body (abachi (sauna latten / modelbouwvliegtuigjes hout)) en stevige kwartierse neck met palissander toets.
    147-c Guitars

  2. #2
    Toeschouwer
    Geregistreerd
    6 juli 2006
    Locatie
    In m’n vel
    Berichten
    2.659

    Standaard

    Mijn idee is dat strats met een humbucker in brug alleen nog maar schreeuweriger wordt.
    Vaak matcht een humbucker ook niet echt met de andere elementen. Al was het maar volumeverschil dat er vaak is tussen de elementen. Als je van het halselement naar de bucker schakelt ga je ineens bijna twee keer zo hard.
    Nou valt dit met wat afstellen nog wel te verhelpen. Alleen het halselement en brughumbucker zullen naar mijn mening nooit heel goed in verhouding met elkaar staan.

    Het brugelement gebruik ik dus zo weinig mogelijk. Tenzij ik heel nodig door de mix moet prikken en niets werkt.
    Maar humbucker of single coil, het blijft een schel verhaal...
    Het leven heeft geen zin.
    Maar ik toevallig wel.
    Maarten van Roozendaal.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 februari 2005
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    4.901

    Standaard

    Ik heb in de brug graag een low-output humbucker, of een P90 in humbucker formaat.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 januari 2009
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    7.314

    Standaard

    Dimarzio Air Norton F-Spaced wil vaak goed werken voor een allround humbucker. zonder schreeuwerig te worden.
    Airbucker technologie = minder stringpull.

    En anders een Bluesbucker.. vooral niks te hot.
    Toooooooooooooooone!!!

  5. #5

    Standaard

    Tip, pak een single coil met Base plate in de brug. Geeft de pickup een vettere tone met minder ielig hoog. Ik heb er 1 zitten op m'n Lindy Fralin Vintage Hot brugpickup en het klinkt echt geweldig.
    Te Koop: Blackstar HT Dual pedal

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.613

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SaferSephy Bekijk bericht
    Tip, pak een single coil met Base plate in de brug. Geeft de pickup een vettere tone met minder ielig hoog. Ik heb er 1 zitten op m'n Lindy Fralin Vintage Hot brugpickup en het klinkt echt geweldig.
    Heb ik al en is niet afdoende. Het enige dat helpt is het halselement er deels bij mixen.

    En voor de gitaar die ik in gedachten heb wil ik het dus een keer met een humbucker proberen, maar heb geen idee waar te starten.
    147-c Guitars

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 januari 2009
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    7.314

    Standaard

    Je hebt PM
    Toooooooooooooooone!!!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 juli 2010
    Locatie
    Stein, Limburg
    Berichten
    1.990

    Standaard

    In mijn HSS strat zit er in de brug een Fender/SD Pearly Gates Plus en in de middle en neck texas specials.
    de ervaring dat die humbucker te iel of te schel klinkt, is bij deze set absoluut niet het geval. en de pickups passen volgens velen goed bij elkaar.. dus give it a try

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 januari 2009
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    7.314

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ijselrobo 07 Bekijk bericht
    In mijn HSS strat zit er in de brug een Fender/SD Pearly Gates Plus en in de middle en neck texas specials.
    de ervaring dat die humbucker te iel of te schel klinkt, is bij deze set absoluut niet het geval. en de pickups passen volgens velen goed bij elkaar.. dus give it a try
    Hij bedoeld dat de huidige single coil in de brug te iel klinkt. imo is dat met vrijwel elke humbucker op te lossen. al moet het niet te hot worden om een groot verschil te voorkomen.
    Toooooooooooooooone!!!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2003
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    1.823

    Standaard

    Ik vind niveauverschil tussen brugelement en de rest is voor mij wel prettig, mooi voor wat extra drive en zo

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top