Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 42
  1. #1

    Standaard Hij met 2 linker handen gaat een strat "bouwen"

    Ik ben zo iemand die als er geklust moet worden vooral voor de geestelijke ondersteuning mee komt, niet erg sterk, en zeer onhandig. Echter wil ik al heel lang een strat bouwen compleet volgens mijn eigen specificaties. Sterker nog ik wil een hele hoop strats bouwen en wellicht ooit andere mensen ook blij maken met mijn ideeen rondom stratocasters. Het gebrek aan handigheid maak ik namelijk wel goed met productkennis. Het doel van dit bouw proces is om mijzelf stapje voor stapje kennis te laten maken met het bouwen van gitaren, en waar kun je beter beginnen als met een assemblocaster? Daarnaast moet het ook een beetje therapeutisch werken, ik heb een drukke baan waarbij ik eigenlijk enkel met mijn hoofd werk en niet met mijn handen (ja muis en toetsenbord dan).

    Maar genoeg geluld, wat gaan we doen.

    Mijn eerste gitaar wordt dus sowieso een stratocaster. Hieronder mijn lijstje:

    - 2 piece Alder Musikraft body
    - Musikraft Maple neck met rosewood toets; SRV Assymetrische contour, 9,5 inch radius met 6105 frets
    - Body finish; Sonic Blue Nitro Light Relic by MJT Guitars
    - Neck finish; Aged Nitro Light Relic by MJT Guitars
    - Kluson Tuners (Vintage Double Line) & Butterfly stringtree & Bone Topkam
    - Turtoise Pickguard
    - Lindy Fralin Blues Special Pickups
    - CTS pots
    - Cloth wiring
    - 5 way schakelaar
    - Callaham tremolo
    - Aged knobs and hardware

    Qua looks moet het een beetje zoals deze worden, alleen dan geen hummy in de brug en hij mag wel iets minder lomp gereliced zijn:

    http://www.themusiczoo.com/images/12...z_JC1206_a.jpg

    http://www.themusiczoo.com/images/12...C1206combo.jpg

    De pickups zijn inmiddels besteld, de rest laat ik heel even van reactie vanuit MJT afhangen. Ik zit namelijk met het volgende issue dat ik het spuit en relic werk van MJT erg gaaf vindt, echter werken ze met Allparts necks, en deze club heeft de neck die ik wil niet. Het liefst laat ik hen bij musikraft de body en neck bestellen zodat ze deze als basis kunnen gebruiken. Mocht dit niet interessant genoeg zijn, moet ik hier zelf met de raw body en neck op zoek naar een goede spuiter. Ideeen op dit vlak zijn dan ook meer dan welkom.

    Daarnaast zoek ik nog een step by step guide voor het wiring proces, ik ben geen electricien dus dat moet ik nog allemaal gaan leren. Ik heb al wel de schema's bij Seymour Duncan gevonden. probleem is dat ik geen idee heb wat voor cap ik bijvoorbeeld moet hebben en waarom. Wat achtergrond informatie zou super zijn!

    Eerste foto's volgen zodra ik de pickupjes binnen heb, wat hopelijk van de week al is. Zodra ik meer weet van MJT laat ik het ook weten.

    Nogmaals, dit is m'n eerste projectje, dus ideen, tips of waarschuwingen zijn meer dan welkom!
    Laatst gewijzigd door SaferSephy; 23 juli 2012 om 17:36
    Te Koop: Blackstar HT Dual pedal

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2009
    Locatie
    Naast de buren
    Berichten
    2.983

    Standaard

    6105 frets? Wow!
    Krijg je daar je vingers nog wel tussen?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Ik zou me meer druk maken over de mensuur! Aanslaan en dan de straat doorrennen om iets laag te kunnen fretten!

    Buiten dat: top dat je het gaat doen! Alle succes gewenst!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Komt goed! Voor de wiring, da's op zich niet echt moeilijk, gewoon schema volgen, en een goede soldeerbout, en je bent het baasje. Ik zou wel adviseren zo'n vintage metalen shieldingplate te nemen. Die plaats je tussen de slagplaat en de potmeters, en zorgt voor shielding, EN je moet geen aardedraden meer trekken tussen de potmeters onderling... Voor cap: een Paper-In-Oil van 0.047µF wordt aanzien als "de standaard", tezamen met 250K potmeters (logaritmisch voor volume, lineair voor tone), voor een singlecoilgitaar.



    En Musikraft stuurt hun bodies voor lakwerk naar orion. Leveren ook sterk werk in het cleane departement, maar met hun relic heb ik geen ervaring.
    Laatst gewijzigd door Mr.Fingers; 23 juli 2012 om 18:31
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  5. #5

    Standaard

    Thanks voor de info!!


    Zojuist bericht gehad van mjt en we gaan met een musikraft hals aan de gang

    Ik loop nu tegen m'n eerste dilemma's aan;

    Keuze tremolo, ik wil er graag 1 met steel blok en mjt gaf mij de volgende site om uit te kiezen.

    http://www.allparts.com/Vintage-Styl...show=20&page=1

    Ik neig zelf naar de volgende, wat vinden jullie:

    http://www.allparts.com/Vintage-Styl...b-0202-010.htm

    Daarnaast komt het bodygewicht vraagstuk om de hoek, ik houd zelf van een lichtere body en als ik daar op zoek kom ik gewichten als 3,75 Lbz tegen maar dit zegt mij niet zoveel, hoe dien ik dit om te rekenen en wat houden jullie meestal aan hiervoor?
    Te Koop: Blackstar HT Dual pedal

  6. #6

    Standaard

    Volgens deze omreken calculator kom ik op een 1,7 kilo.

  7. #7
    Member
    Geregistreerd
    16 mei 2012
    Locatie
    Friesland
    Berichten
    92

    Standaard

    Waarom niet een Vintage Fender '57/ '62? Zijn geloof ik een paar tientjes duurder dan de stalen blok Gotoh, maar weer niet zo duur als een Callaham. Kwalitatief wel gelijk aan Callaham. Ik neem aan dat je verder vrij bent in je keuze van onderdelen?

  8. #8

    Standaard

    alrighty, beetje research gedaan en het wordt toch de Gotoh.

    volgende vraag vind ik lastiger though:

    welk type trussrod moet ik nemen; single acting @ Heel of double acting @ heel?
    Te Koop: Blackstar HT Dual pedal

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SaferSephy Bekijk bericht
    alrighty, beetje research gedaan en het wordt toch de Gotoh.

    volgende vraag vind ik lastiger though:

    welk type trussrod moet ik nemen; single acting @ Heel of double acting @ heel?
    Als je gaat voor vintage, ook qua sound: zeker single action.
    Double action rod is trouwens niet nodig als de neck goed is gebouwd. Er zit dan ook een pak meer massa in je hals (twee stalen stangen ipv 1)
    Is ook belangrijk als je een ultra lichte body wil ivm de strap balance (al geldt dat meer voor een tele, strats hangen altijd goed)

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Als je gaat voor vintage, ook qua sound: zeker single action.
    Double action rod is trouwens niet nodig als de neck goed is gebouwd. Er zit dan ook een pak meer massa in je hals (twee stalen stangen ipv 1)
    Is ook belangrijk als je een ultra lichte body wil ivm de strap balance (al geldt dat meer voor een tele, strats hangen altijd goed)
    hoi barno thanks voor de info! single action it is! volgende vraag is toets hout keuze. Ik wil graag zo donker mogelijk rosewood, maar ik kreeg de suggestie om eventueel ebony te nemen omdat dat echt heel donker is. Maar volgens mij werden er toch geen ebony toetsen gebruikt door Fender?
    Te Koop: Blackstar HT Dual pedal

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top