Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    31 juli 2012
    Locatie
    Zeddam
    Berichten
    18

    Standaard Volume van verschillende noten

    Hallo mensen

    Ik zit met een klein (mogelijk) probleempje waar ik graag vanaf wil.

    Ik merk namelijk dat het volume van de noten die ik speel anders is op verschillende frets. Sommige noten klinken hard, andere zacht. Een open E snaar klinkt veel zachter dan een G op dezelfde snaar, bijvoorbeeld. De F op de D snaar klinkt véél harder dan de andere noten op die snaar. Is dit normaal of zijn mijn snaren gewoon oud?
    Ik bespeel de bas nu bijna een jaar, de bas zelf is ietsje ouder, en ik heb de snaren nog nooit verwisseld, wel uitgekookt. Kan het daaraan liggen of is dat gewoon altijd zo en is mijn muzikaal gehoor nu ver genoeg ontwikkeld om zoiets te kunnen horen of zo?

    En nu we toch op het onderwerp zitten, hoelang kun je eigenlijk doorspelen met hetzelfde setje snaren?

    Groet!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 september 2004
    Locatie
    Uithoorn
    Berichten
    774

    Standaard

    Je kunt (zolang ze niet breken) tot het einde der tijden met hetzelfde setje snaren doorspelen.
    Of je tot het einde der tijden tevreden blijft over de klank is een andere kwestie.
    Het verschijnsel van een volumeverschil tussen een open of gefrette snaar is mij onbekend.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    Da's mij wel bekend hoor......

    Het kan afhangen van :

    Je instrument ,....en dan ligt 't aan zgn "dead spots" .
    Het bekendste verschijnsel van een dead spot is , dat de toon een enorme korter sustain heeft , en zeer snel afsterft.
    Een minder bekend ( maar veel vaker voorkomend ) verschijnsel is dat de ondertoon snel afsterft , en de boventoon wel langer door blijft klinken ( en andersom komt ook voor ).
    Dit verschijnsel laat ook sommige noten niet even luid doorkomen.

    Signaal verprutsing door een equalizer : Een equalizer bestaat als het ware uit een aantal voorversterkertjes naast elkaar die (afhanlijk van de instelling) een bepaalde band-breedte van tonen meer of minder zullen versterken.

    Een bep. luidspreker kan ook veel roet in het eten gooien ,....luidsprekers zijn over hun hele band-breedte niet overal even gevoelig .
    De bekende 15" black widow van peavey is bijv zo'n onding.

    Snaren kun je beter niet uit-koken ,.....de buiten-wikkeling is van rvs of nikkel , ....deze kunnen wel tegen water ,...maar de binnen-kern is gewoon staaldraad wat gaat roesten , wat de kans op breuk laat toenemen . ( of je moet ze nog maar heel eventjes willen gebruiken )
    Ik heb hier zelf een klein 4 l. jerrycannetje staan met wasbenzine , waar ik een scheut ATF-olie aan heb toegevoegd.
    Ik verbind de snaren met een vuilniszak-bindertje door de oogjes , en dan laat ik die snaren in de wasbenzine zakken ,....bindertje tussen de dop doorsteken een doppie vast draaien ,......effe schudden , ....half uurtje laten staan ,.....en klaar.
    Met een ouwe theedoek oid veeg ik daarna de snaren droog.

    Eigenlijk doe ik dit meer uit luiheid . anders moet ik vaker op pad om snaren te scoren .
    ( maar 't gaat iig zeer goed zo )

  4. #4
    Junior Member
    Geregistreerd
    31 juli 2012
    Locatie
    Zeddam
    Berichten
    18

    Standaard

    Dankjulliewel voor de reacties!

    Dat van de korte sustain kom ik inderdaad ook tegen op m'n bas...

    En dat van de equalizer: betekent dat dat ik, in theorie in ieder geval, de equalizer kan gebruiken om de volume van de verschillende noten wat dichter bij elkaar te brengen? Ik kan me goed voorstellen dat, als ik met de equalizer piel, de volume van de noten op andere plekken weer verandert :P

    Volgens mij baslerares kon ik de snaren het beste om de drie maanden uitkoken. Ze doet het zelf ook dus blijkbaar heeft zij er nog geen problemen mee gekregen (of ze is het gewend dat haar snaren niet lang meegaan xD). Ik zal haar er eens over ondervragen.

    Maar om terug te komen op dat volume: ik begrijp dus dat er niet zoveel aan is te doen (behalve het aanschaffen van een andere gitaar of box/top)?

  5. #5

    Standaard

    Snaren moet je niet vaker dan een keer uitkoken. Daarna gaan ze echt steeds sneller achteruit.
    Een equalizer moet je spaarzaam toepassen. En eigenlijk alleen om ongewenste pieken in frequentiegebieden wat te temperen.
    Als je heel ingewikkelde curves aan het maken bent, dan is het einde zoek.

    Over het verschil in volumes heeft het ook te maken met de "eigen frequentie" van de bas. Een bas resoneert bij een bepaalde toon vaak sterker dan bij andere tonen. Dat is net als met het dashboard van een auto. Bij een bepaalde snelheid krijgt de auto dezelfde trillingsfrequentie als het dashboard. Ga je dan iets harder of zachter rijden dan is het plots weer weg. Dat is met een snaar instrument ook zo. Hierdoor kan een bepaalde toon in een keer een stuk harder doorkomen dan een andere.

    Lees dit stukje ook maar eens:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Wolfstoon

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Heb je het ook op andere versterkers, of unplugged? Het kan namelijk ook een impedantiepiek danwel -deuk zijn van je amp. Dat het frequentiegebied niet toereikend is om de lage E goed weer te geven, of dat de natuurlijke frequentie van de kast of speaker precies op de F ligt. Dus mijn tip is om eerst te proberen op andere versterkers.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BassChild Bekijk bericht
    Dankjulliewel voor de reacties!

    Dat van de korte sustain kom ik inderdaad ook tegen op m'n bas...

    En dat van de equalizer: betekent dat dat ik, in theorie in ieder geval, de equalizer kan gebruiken om de volume van de verschillende noten wat dichter bij elkaar te brengen? Ik kan me goed voorstellen dat, als ik met de equalizer piel, de volume van de noten op andere plekken weer verandert :P

    Volgens mij baslerares kon ik de snaren het beste om de drie maanden uitkoken. Ze doet het zelf ook dus blijkbaar heeft zij er nog geen problemen mee gekregen (of ze is het gewend dat haar snaren niet lang meegaan xD). Ik zal haar er eens over ondervragen.

    Maar om terug te komen op dat volume: ik begrijp dus dat er niet zoveel aan is te doen (behalve het aanschaffen van een andere gitaar of box/top)?
    Je moet als eerste je basgitaar eens op een andere versterker proberen ,....en op een andere locatie ( ruimte ).
    Op deze manier kun je mogelijke oorzaken schiften !
    Je kunt ook van een vriendje even een andere bas lenen ,...en proberen over dezelfde amp én in dezelfde ruimte !

    Als je gek bent op koken ,....dan kun je beter kok worden ,....of op een kook-club oid ,....steeds snaartjes uitkoken is klote.
    Als dit zo vaak nodig is , dan kan het zelfs betekenen dat jouw type basgitaar van zichzelf de boventonen niet erg lekker weergeeft.
    ( Een vroeg jaren '70 Fender P-bass bijv ,.....je blijft snaartjes kopen als 't effe tegen zit met zo'n bas,
    ....na 1 avondje spelen klinkt dan de boel vaak alweer dof en duf )
    Laatst gewijzigd door 7ender; 31 oktober 2012 om 20:45

  8. #8
    Junior Member
    Geregistreerd
    31 juli 2012
    Locatie
    Zeddam
    Berichten
    18

    Standaard

    Unplugged valt het wel mee volgens mij... Andere versterkers zijn er niet in de buurt dus dat zal ik later een keer moeten bekijken.

    Het is gelukkig ook niet zo'n gigantisch probleem want, naast het feit dat het niet echt problemen oplevert -het valt me gewoon op en het zou leuk zijn als het makkelijk verholpen kon worden, maar verder niet - koop ik binnenkort een toch vijfsnaar wat waarschijnlijk mijn 'hoofdbas' wordt. Als ik daarop hetzelfde tegenkom ligt het waarschijnlijk aan mijn amp, ik heb sowieso het idee dat 'ie niet helemaal gezond meer is...

    Het is ook niet zo dat mijn snaren het nodig hadden, ik volgde gewoon dat '3 maanden' advies op. Ik merkte wel dat de snaren na het uitkoken lekkerder klonken. Gelukkig ben ik niet zo consequent geweest in het uitkoken, dus ik heb het maar twee keer gedaan.

    Tja, ik hou best wel van koken. Helaas kan ik nog niet meer dan een eitje bakken, dus ik dacht 'laat ik eens aan die snaren beginnen'. Dat is nét een stapje hoger, weet je wel?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top