Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 8 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 80

Discussie: Philips buizen

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard Philips buizen

    Ik heb langere tijd geleden een Carlsbro TOP100 versterker gekocht. Hierin zaten naast de twee flinke blokken van partridge trafo's ook nog een quad philips EL34 en twee philips ECC83 buisjes.

    Nu kom je op verschillende fora tegen dat die ECC83 buisjes echt de holy grail onder de preamp buisjes zijn. Code even nagezocht en ze zijn gemaakt in blackburn, UK.
    Toch wel benieuwd geworden waarom iedereen daar zo lovend over is. Nu heb ik voor thuis alleen een blackstar HT-5 staan met 1 preamp buisje. Niet optimaal natuurlijk maar toch even proberen. Je hoorde iets meer definitie met de philips maar ik vond de JJ die er uit kwam zeker zo lekker klinken en voller van sound.
    Zoals al gezegd is de blackstar natuurlijk niet de optimale test amp. Dus ik ga morgen tijdens de repetitie eens vergelijking in de V1 positie van mijn engl blackmore. Eens kijken wat ik er dan van vind.

    Nou gaan deze buisjes op internet voor 80-100 euro per stuk weg af en toe. Dat vind ik echt bizar.... zijn ze echt zo goed?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Als jij JJ's net zo lekker vindt klinken moet je ze gewoon verkopen als je dat er voor kunt krijgen.
    Jouw oren zijn de baas.

    Dat gezegd hebbend, is mijn ervaring dat ik echt wel wat speeluren op een bepaald type buis moet hebben om de nuances te kunnen waarderen. En ja, de ene buis is de andere niet en dat geldt ook voor amps. Sommige combinaties zijn geweldig en soms zit het elkaar in de weg. Proberen maar, spelen en luisteren, dat is het enige wat telt, niet wat er op fora gezegd wordt (o jee ik gooi m'n eigen glazen in ).
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    haha ja ik weet dat mijn oren de baas zijn. Maar als mensen zoveel betalen voor buisjes, vraag je jezelf toch af of er dingen zijn die je zelf niet hoort haha. Met meer speeluren wordt het natuurlijk wel weer lastig om de vergelijking goed te kunnen maken. Je raakt ook gewend aan een sound. Zo klinken buizen vaak na een paar jaar ook nog steeds 'prima' in je oren. Tot je ze vervangt en je ineens weer veel meer helderheid en druk hebt.
    Morgen even op wat ander volume proberen. Misschien komt het dan beter naar voor.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Ik ben benieuwd wat je er dan van vindt!
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  5. #5

    Standaard

    Ik zou eerlijk gezegd niet weten of Philips de holy grail is. Er zijn natuurlijk verschillende Philips gelabelde Ecc83 buizen, gemaakt in uiteenlopende fabrieken. Op enig moment was bijna alles van Philips die gewoon de concurrentie opkocht. Ik dacht dat blackburn oorspronkelijk de Mullard fabriek was toch? Die zijn zeker ok! De holy grail voor audiofielen is dacht ik Telefunken met een ruitje in het glas. Zelf vind ik de Philips Miniwatt ecc83 buizen erg goed voor gitaar. Ik heb hier ook nog 4 nieuwe Philips ecc83 liggen met lange gladde platen ( smooth plates). Ronduit waardeloos zijn die voor in een gitaarversterker. Verschrikkelijk microfonisch en erg veel hoog.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    ... Ronduit waardeloos zijn die voor in een gitaarversterker. Verschrikkelijk microfonisch en erg veel hoog.
    Bedoel je daarmee die JAN Philips NOS buizen?
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Ik heb hier ook nog 4 nieuwe Philips ecc83 liggen met lange gladde platen ( smooth plates). Ronduit waardeloos zijn die voor in een gitaarversterker. Verschrikkelijk microfonisch en erg veel hoog.
    haha, ik geloof dat de audiofiel daar nog veel meer geld voor neerteld. Omdat je die met lange smoothplates niet veel tegenkomt.

    Ik heb nog even nagezocht. Maar idd, blackburn is de mullard fabriek.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    nabij Antwerpen
    Berichten
    1.461

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Ik zou eerlijk gezegd niet weten of Philips de holy grail is. Er zijn natuurlijk verschillende Philips gelabelde Ecc83 buizen, gemaakt in uiteenlopende fabrieken. Op enig moment was bijna alles van Philips die gewoon de concurrentie opkocht. Ik dacht dat blackburn oorspronkelijk de Mullard fabriek was toch? Die zijn zeker ok! De holy grail voor audiofielen is dacht ik Telefunken met een ruitje in het glas. Zelf vind ik de Philips Miniwatt ecc83 buizen erg goed voor gitaar. Ik heb hier ook nog 4 nieuwe Philips ecc83 liggen met lange gladde platen ( smooth plates). Ronduit waardeloos zijn die voor in een gitaarversterker. Verschrikkelijk microfonisch en erg veel hoog.
    Recent kocht ik een oude Hohner amp geladen met die Telefunken lampen... Zijn die lampjes nog zo gewild? Wat wordt er nog voor gegeven dan?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    Jullie moeten je niet zo mee laten mee-slepen door "audio-fielen" ( dit zijn namelijk hele gevaarlijke mafketels die sexueel opgewonden raken van oude radio-lampjes , en daar zelfs overheen ejaculeren )

    Deze afwijking is door geen psychiater/medicatie te genezen.

    via internet/marktplaats maken ze slachtoffers door deze ouwe radio-lampies met priet-praat daarna voor achterlijk veel geld aan onschuldige gitaristen aan te bieden.


  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 7ender Bekijk bericht
    Jullie moeten je niet zo mee laten mee-slepen door "audio-fielen" ( dit zijn namelijk hele gevaarlijke mafketels die sexueel opgewonden raken van oude radio-lampjes , en daar zelfs overheen ejaculeren )

    Deze afwijking is door geen psychiater/medicatie te genezen.

    via internet/marktplaats maken ze slachtoffers door deze ouwe radio-lampies met priet-praat daarna voor achterlijk veel geld aan onschuldige gitaristen aan te bieden.

    Nou dat is dus eigenlijk waarom ik dit topic open. Bij mij zaten de buisjes teovallig in een versterker die ik gekocht heb. En als ik weinig verschil merk in een buisje van philips en een buisje van een ander merk dan gaan die philips gewoon naar een of andere audiofiel die daar 80 euro voor neer wil tellen hoor
    En een kwartetje EL34 zal ook vast goed opleveren. Hoewel EL34 geloof ik niet heel populair is in hifi.
    Dus die zullen wel in mijn marshall zelfbouw project verdwijnen.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top