Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 9 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 81
  1. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door elendaeril Bekijk bericht
    Daar zou ik dan toch eens kritisch naar gaan kijken als ik jou was. Het zal niet de eerste bassist zijn die door een verkeerde speelstijl een permanente hand- of polsblessure heeft opgelopen en moest stoppen...
    Wat is dan de goede houding?

  2. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Iceman Bekijk bericht
    Ik zou ook kijken of de intonatie van de basgitaar wel klopt.
    En wat is dat:$

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeffrey Kroonenberg Bekijk bericht
    En wat is dat:$
    Google is your friend! En jij wilt gaan gitaarbouwen? Lees je eerst ff in, het internet staat vol met info, alles wat je wilt weten!

    Niet slecht bedoeld hoor, maar je stelt vragen waarvan je de antwoorden vrij makkelijk zelf kunt opzoeken.. Dat je een probleem voorlegt, ok, maar doe het duidelijk..

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Intoneren_%28gitaar%29
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  4. #24

    Standaard

    Ik zou eerlijk gezecht niet weten wat verkeert is aan me houding.
    Heb het zo geleerd op de bass lessen

  5. #25
    Member
    Geregistreerd
    25 januari 2008
    Locatie
    Helmond
    Berichten
    83

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeffrey Kroonenberg Bekijk bericht
    Ik zou eerlijk gezecht niet weten wat verkeert is aan me houding.
    Heb het zo geleerd op de bass lessen
    Belangrijkste fout: Je duim ligt op de zijkant van je bas-hals. Die hoort met de duimtop (niet plat! Als gitarist hoor je dat ook te weten overigens.) midden achterop de hals te rusten en *niet* gebruikt te worden voor het spelen. Door je duim achterop de hals te houden staan je vingers perfect haaks op je fretten én heb je een ruimer bereik op je hals -> je pols is meer ontspannen en je loopt minder te krampen tijdens het spelen.
    Probeer ook zoveel mogelijk met je hand op 1 positie te blijven en alle tonen vanuit die positie te spelen. Teveel schuiven over de hals kost teveel tijd waardoor je snelheid verliest. Hogere fretposities moet je enkel toepassen als het voor de klank noodzakelijk is, of makkelijker is voor het spelen van een bepaalde passage.
    Gebruik ook meer vingers. Met enkel je wijsvinger om fretten mee te pakken vertraagt ook teveel. Je bent gitarist, dus al je vingers zijn geoefend om fretten te pakken. Maak daar gebruik van.
    Laat je bas hangen, hou 'm niet rechtop. Het is geen bezem en hij valt niet op de grond als je hem loslaat. Natuurlijk, je houdt je hand om de hals om te spelen, maar je hoeft niet te tillen of te knijpen. Een te stevige grip vertraagt je spel omdat je eerst moet loslaten voor je kan verplaatsen. Niet nodig. Leer losjes te spelen zodat je direct kan schuiven over de hals wanneer nodig.

    Dat is wat mij direct opvalt aan een half minuutje film kijken.

    Doe er je voordeel mee!
    Thump around...

  6. #26

    Standaard

    Volgens mij missen sommigen van jullie bij het zoeken van een oorzaak voor vals bassen de crux.
    Ikzelf heb namelijk véél meer het idee dat veel (bas)gitaristen die ná 1980 geboren zijn vaak een essentieel deel van hun muzikale ontwikkeling missen door het (gemakzuchtig) gebruik van stemapparaatjes. (tuners)
    In plaats van te lúisteren is stemmen een volstrekt visueel proces geworden waardoor het leren lúisteren naar het geluid wat je voortbrengt meer en meer van secondair belang lijkt te zijn geworden.
    Ik doe het nog niet zó lang met ‘n bas maar speel wél al zo’n vijfendertig jaar orgel en piano en heb als zodanig ook leren denken als een bassist. Maar vooral vanuit mijn loopbaan als techneut durf ik te stellen dat er maar één plaats is waar het gebruik van een stemapparaatje legitiem is en dat is in de kleedkamer, vlák voor je de bühne opgaat.

    Volgens mij ontneem je jezelf, telkens wanneer je visueel stemt een ervaring die essentieel is voor de ontwikkeling van je muzikale gehoor. Een ontwikkeling waarbij je nóóit uitgeleerd zult zijn. Zo zijn mensen met een absoluut gehoor daar niet mee geboren. Het is gewoon een aangeboren talent dat ze gedurende hun muzikale carrière moeten ontwíkkelen.
    Een goeie leraar zou dan ook bij het ontdekken van een tuner bij een veelbelovende pupil, het ding met een wijde boog uit het (openstaande) raam moeten flikkeren onder de ernstige berisping:
    “Het leren stemmen en bespelen van een instrument is een kwestie van luisteren! En niet van kijken dus…”

    P.S. Om te voorkomen dat hierover (weer) een zinloze discussie over ontstaat:
    Alle mensen die geen enkel probleem zien in en tevreden zijn mét het uitsluitend stemmen met een tuner, moeten dat gewoon blijven doen. Voor hén zijn mijn woorden namelijk niet bedoeld.
    Nee, mijn woorden zijn bedoeld voor díe (bas)gitaristen die het gevoel hebben dat ze de zuiverheid van stemming en spel niet helemaal onder de knie hebben. Of met andere woorden: ben je tevreden met je tuner? Gewoon lekker blijven gebruiken. Geen probleem…

    Knarph
    Laatst gewijzigd door knarph.nl; 25 oktober 2012 om 02:10

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Nou nou, wat een betoog!.. En helemaal waar. Ik wilde 1 van mijn (2) leerlingen leren op het gehoor een halve noot lager stemmen.. Eerst als opdracht meegegeven en een week later gekeken wat ze er van bakte.. Niet veel dus.. Aangezien ze een luie, chaotische puber is en ze constant haar spullen kwijt is, mag ze nu niet meer stemmen met apparaat. Als ik erbij ben dan iig.. Wel handig als je 'm kwijt bent..
    Het is zeker een gemis, maar het hoort bij de tijd, dus ik sluit me er helemaal bij aan! Ben zelf ook lui, dus pak ook vaker het stemapparaat, maar ik kan het wel!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  8. #28

    Standaard

    Jeffrey moet alles nog leren. Dus ook stemmen. Maar als ik het filmpje bekijk en beluister dan kan ik niet anders concluderen dan dat zijn bas slecht geïntoneerd is. Gefrette tonen klinken tamelijk zuiver rond de vijfde positie, maar zo gauw hij een losse snaar aanslaat zijn ze vals. Dat heeft deels te maken met de beroerde techniek van Jeffrey, maar wordt door het grootste deel veroorzaakt door de afstelling van de brug.

    Het verhaal van Elendaeril over de linkerhand is trouwens erg zinnig Jeffrey. Je kunt wel dénken dat je het nu eenmaal zo geleerd hebt en dat je het fijn vindt spelen; jouw techniek beperkt je enorm in je mogelijkheden. Ik zie je linkerhand heel veel van links naar rechts heen en weer schieten terwijl je eigenlijk op de zelfde positie van boven naar beneden over de snaren (EADG) zou kunnen. Dat scheelt een hoop geschuif.

    Maar helemáál hopeloos is het niet. Want je hoorde zelf in ieder geval al wel dat er iets mis was. Anders was je dit topic niet begonnen. Dus met je oren is niets mis. :-) Blijf oefenen. Maar oefen zinvol.

  9. #29

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
    Nou nou, wat een betoog!.. En helemaal waar. Ik wilde 1 van mijn (2) leerlingen leren op het gehoor een halve noot lager stemmen.. Eerst als opdracht meegegeven en een week later gekeken wat ze er van bakte.. Niet veel dus.. Aangezien ze een luie, chaotische puber is en ze constant haar spullen kwijt is, mag ze nu niet meer stemmen met apparaat. Als ik erbij ben dan iig.. Wel handig als je 'm kwijt bent..
    Het is zeker een gemis, maar het hoort bij de tijd, dus ik sluit me er helemaal bij aan! Ben zelf ook lui, dus pak ook vaker het stemapparaat, maar ik kan het wel!
    Altijd blij met een positieve reactie.
    Wat ik alleen niet begrijp is wat je bedoelt met: "ik stem soms óók uit uit gemakzucht met een tuner maar dat is niet aan de orde want ik heb namelijk wél geleerd om op gehoor te stemmen."
    Als ik thuis met m'n basje op m'n knieën zit en er een snaar onzuiver staat, ben ik echt véél sneller klaar wanneer ik éven snel met flageoletten stem dan wanneer ik eerst weer dat ding moet opzoeken om het vervolgens aan te zetten, de juiste toon in te schakelen om dan pas te kunnen tunen en om dán vervolgens m'n tuner weer te bypassen ten einde weer verder te kunnen spelen. Tot zover het 'gemak' van een tuner...
    Mijn stelling blijft gewoon (of je nu prof bent, dit ambieert of net pas begint): Het (uit principe altijd) stemmen op gehoor is een essentieel (never ending) onderdeel van je ontwikkeling als muzikant en wat je ruimer moet zien dan alleen maar de beheersing van je instrument.
    Maar ik denk dat je dat alleen werkelijk kunt begrijpen als je dit principe al jarenlang toepast...

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    tja, noem het luiheid.. En dat is het ook.. Het is vaak met m'n staalsnaar en de wat ingewikkelder nummers dat ik ''m sws pak. Ik krijg die op het gehoor niet zo strak dat ik bij de hogere frets ook nog zuiver ben.. M'n klassieke gitaar daarentegen, krijg ik perfect maar ik heb 17 jaar ook niets anders gedaan, omdat ik toen geen stemapparaat had en niet wilde hebben. Heb er pas 1 gekocht toen ik overstapte naar staalsnarig dus en ik had heel veel moeite met de b en e zuiver krijgen.. Ach, ik weet dat ik het kan en doe het ook nog steeds met enige regelmaat en dat is het belangrijkste..

    Ik heb ook nog geleerd om nummers uit te zoeken op het gehoor, maar met het niveau wat ik nu heb, gaat dat niet meer, ik hoor het gewoon niet!.. Akkoordenliedjes uitzoeken gaat nog steeds prima en doe ik ook nog wel eens..

    Spelen doe ik voor m'n lol en niet voor m'n beroep.. Lesgeven is uit liefdadigheid en nieuwe nummers leren moet leuk blijven..
    Laatst gewijzigd door Rizz; 25 oktober 2012 om 20:32
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top