Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: kletsende snaren

  1. #1

    Standaard kletsende snaren

    Ik heb onlangs, zeg een drietal maand geleden, mijn gitaar Yamaha APX2 binnengedaan in de shop voor een volledig onderhoud. Dat hield in; nazicht hals, brug, herbesnaren met elexir 12/35 nano. Met een prijskaartje van 50€ vond ik dat ik goed geholpen was. De nieuwe elexir's hadden een aangename klank vergeleken met de standaard snaren van voorheen. Ik heb niet veel verstand van alle verschillende snaarmerken en soorten dus heb ik de keuze maar overgelaten aan de gitaarhersteller.
    Nu sinds een tijdje valt het me op de de twee dikste snaren ' E en A' een nogal kletsend geluid voortbrengen, vooral bij baré akoorden en akoorden als c/G . Hoe meer ik er op let, des te storender het wordt. Ik vroeg mijn gitaarleraar om advies en hij bevestigde mijn vermoeden. De snaren kletsen ahw tegen de volgende fret. Verder vond hij de gitaar in prima staat, hals recht, geen verhoogde frets ... maar kon geen antwoord geven wat er mis gaat.
    Mijn vraag aan alle snaarenexperts, weet iemand wat hier fout gaat of wat ik kan doen om het kletsen van de twee dikste snaren tegen te gaan.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    IMHO zijn er een paar opties, waaronder:
    - zachter aanslaan
    - hals af (laten) stellen; toch een fractie holler wellicht
    - iets hoger brugzadel

    Bij de tweede en derde optie wordt je actie wel ietsjes hoger en dat moet je liggen....Ook ga ik ervan uit dat de frets netjes even hoog zijn.
    Ik ben slechts ervaringsdeskundige maar met bovenstaande moet de gitaar "buzz-vrij" gemaakt kunnen worden.

    YMMV
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

  3. #3

    Standaard

    Heb je dit op alle frets, of alleen lager op de hals bijvoorbeeld?
    The only knob that matters on an amp is the louder knob

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 augustus 2009
    Berichten
    861

    Standaard

    Ken jouw het schelen, laat ze maar lullen

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rpl Bekijk bericht
    Ken jouw het schelen, laat ze maar lullen
    heul flauw...

    Serieus: je kan zelf even een kwart slagje of een ietsje meer aan de halspen draaien (los, tegen de klok in).. Als je meer dan dat moet doen, zou ik nog ff terug naar die hersteller gaan.. Het is wat vochtiger weer, dus het is niet zo gek dat er soms wat veranderd...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
    Het is wat vochtiger weer, dus het is niet zo gek dat er soms wat veranderd...
    Ik wil geen topic hijack doen maar merk je dat hout van de gitaar werkt met verschillende weersoorten en heeft dit ook gevolgen voor de klank/ werking van de snaren? Speel zelf net een klein maandje dus 0.0 ervaring hiermee.
    Walden Concorda CD640HS Limited Edition
    Hagstrom Viking met Vox VT40+

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TattooRock Bekijk bericht
    Ik wil geen topic hijack doen maar merk je dat hout van de gitaar werkt met verschillende weersoorten en heeft dit ook gevolgen voor de klank/ werking van de snaren? Speel zelf net een klein maandje dus 0.0 ervaring hiermee.
    Voor de snaren zelf nauwelijks.. Hooguit slijten ze wat sneller als jij het warm hebt, dwz zeggen door jouw zweet.. Ongecoate snaren gaan niet zo heel lang mee en worden vrij snel dof.. Ze slijten door rek, vuil en zweet. Het hout werkt wel en omdat er het eea uitzet, zal je je gitaar soms omlaag moeten stemmen ipv omhoog, maar that's it...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  8. #8

    Standaard

    Hey Fastfolkert,


    Ik zat ook al te denken in de richting van een hoger brugzadel te monteren. De hals eventueel wat holler afstellen zal mijn volgende optie zijn, maar ik durf daar momenteel nog niet zelf aan te beginnen. Ik zal ze dan wel binnen doen in de gitaarshop.
    Ik speel graag op de apx, deze ligt me uit alle gitaren waar ik reeds op speelde het best in de handen door zijn slimme body. Klankgewijs vind ik hem ook best meevallen behalve dat vervelende gekletter of Buzz.

    Anyway, bedankt voor uw reaktie en tips!

    grts paris

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door penb Bekijk bericht
    Hey Fastfolkert,


    Ik zat ook al te denken in de richting van een hoger brugzadel te monteren. De hals eventueel wat holler afstellen zal mijn volgende optie zijn, maar ik durf daar momenteel nog niet zelf aan te beginnen. Ik zal ze dan wel binnen doen in de gitaarshop.
    Ik speel graag op de apx, deze ligt me uit alle gitaren waar ik reeds op speelde het best in de handen door zijn slimme body. Klankgewijs vind ik hem ook best meevallen behalve dat vervelende gekletter of Buzz.

    Anyway, bedankt voor uw reaktie en tips!

    grts paris
    Ik ben FF niet, maar geef toch antwoord, ik zou het eerst andersom doen.. Dat zou betekenen dat je hersteller het niet helemaal goed heeft gedaan. Een ander brugzadel monteren is vele malen ingewikkelder als even een slagje aan je halspen draaien.. Het is echt niet zo moeilijk en kan redelijk ongestraft gedaan worden.. babysteps en de goede kant opdraaien..

    Dat gezegd hebbende: er zijn mensen die een zomer en winter zadel hebben, maar daar is de r.v. nog niet genoeg voor gezakt..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  10. #10

    Standaard

    hey Rizz,

    Misschien heb je wel gelijk. Onmiddellijk terug naar de gitaarshop zal wss de beste oplossing zijn. Ik speel graag gitaar maar qua mekaniek en techniek heb ik er weinig feeling mee.
    Ik voel zeker dat mijn gitaar gevoelig is aan weersveranderingen en met deze dagen moet ik ze bij de start wat bijstemmen, zelfs tijdens een langere sessie , zeg na een uurtje spelen, wat bijstemmen. Ik maak me daar geen zorgen om gezien de andere gitaarspelers uit onze groep hetzelfde ervaren. Mijn snaren zijn wel gecoat !

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top