Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Berichten
    209
    Blog Entries
    1

    Cool single coil ombouwen tot humbucker

    Is het mogelijk? En hoe? Ik heb er geen verstand van, maar ik heb er een paar liggen, single coil, van die goedkope waar mee geexperimenteerd kan worden. De vraag is of het kan en of er een schema voor te vinden is?

    Groeten, Jos

  2. #2

    Standaard

    Een humbucker bestaat uit twee single coils die uit fase en in serie zijn geschakeld. Je soldeert de + van de ene aan de - van de andere.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Berichten
    209
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Bedankt, ik ga er mee experimenteren.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gearjunkie Bekijk bericht
    Een humbucker bestaat uit twee single coils die uit fase en in serie zijn geschakeld. Je soldeert de + van de ene aan de - van de andere.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gearjunkie Bekijk bericht
    Je soldeert de + van de ene aan de - van de andere.

    Dan staan ze in fase!


    Ik heb er nooit mee geexperimenteerd maar de truc is dat de opgepikte noise in tegenfase op de uitgang komt te staan waardoor ze elkaar opheffen. Omdat dit ook voor het bedoelde gitaarsignaal het geval zou zijn wordt één van de magneetpolen omgedraaid waardoor het opgepikte signaal van de snaren weer in fase staat. Dit is naar mijn idee het principe van een humbucker, correct me if i'm wrong.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #5

    Standaard

    Inderdaad Frans. In de meeste moderne Strats zit in het midden een reverse wound/reverse polarity element. Die kan je hiervoor nemen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Berichten
    209
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Beste mensen, voor mij is het abacadabra en de single coil die ik heb zijn uit een hele goedkope strat en merkloos. Maar ze klonken goed. Er komen twee draadjes uit. Niet gehinderd door enige kennis, denk ik dan dat is de plus en de aarde. Als ik er 2 aan elkaar wil koppelen om er een humbucker van te maken, wat moet ik dan doen?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juni 2010
    Locatie
    Neede (Ergens in niemandsland)
    Berichten
    3.569

    Standaard

    Ik heb het grapje net uitgehaald met mijn strat. Ik heb 2 van de pickups die er in zitten in serie geschakeld. En het klinkt best wel tof.

    Hebben die draadjes ook een kleur? Zwart is vaak aarde.

    Je maakt dan de Aarde aan de rest van de aarde vast (op de potmeters en dan naar de ring aansluiting van de jack). en de + maak je vast aan de aarde van de volgende pickup. De plus (of output) van die 2de pickup maak je dan vast aan de schakelaar/pot/jack die er na komt.
    upcoming gigs van Bareknuckle:
    Binnenkort wel weer eens een keertje ergens in de buurt.
    Te koop:PRS SE Santana | PM bij interesse

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Berichten
    209
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Bedankt Buzzel, ik wil 1 humbucker maken van 2 s.coils. Er zit 1 zwart draadje en 1 grijs draadje die eruit komen. Kan ik ze ook aansluiten op de jack zonder potmeters te gebruiken?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.089

    Standaard

    Je zou een humbucker kunnen maken van 2 gelijke single coils.
    Maar...
    Je moet de magneten omdraaien van 1 coil en de draadrichting omdraaien.
    Als je ze simpel weg in serie zet krijg je wel het geluid van de humbucker maar niet de bromreductie die een echte humbucker heeft.

    Daarbij is de gezamelijke DC weerstand hoger dan een goede echte humbucker.
    Dit is ook de reden dat een split humbucker niet goed als single coil klinkt.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Berichten
    209
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Dit antwoord heeft mij overtuigd om er maar niet aan te beginnen. Te ingewikkeld voor mij. Ik heb totaal geen kaas gegeten van electronica, met hout werken, een gitaar bouwen lukt nog wel. De rest moet ik maar gewoon kopen. Is er nog iemand geinteresseerd in simpele single coils? Bedankt iedereen voor de bijdrage. Gr. Jos

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top