Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1

    Standaard Mijn eerste zelfbouw project: de kaoss gitaar

    Beste allen,

    Graag wil ik binnenkort starten met mijn eerste project. Via dit forum en binnenkort op de gitaarbouwersmeeting hoop ik genoeg kennis te vergaren om dat project succesvol te starten en af te ronden.

    Momenteel ben ik nog een beetje op zoek naar hoe ik dit project ga aanpakken en hoe de gitaar er nu uit moet gaan zien. Enkele zaken zijn al wel duidelijk:
    - Ik ga een body bouwen, een hals is gewoon te lastig voor mijn eerste project. Deze ga ik dus of laten bouwen of ik neem een bestaande hals.
    - mijn ibanez RG520QS mahonie body wizard II hals speelt en klinkt gewoon lekker. Mijn voorkeur voor hout is dus mahonie en een wizard II hals (AANJ).
    - Er komt een midi controller achter de brug om een oa een kaoss pad te besturen. Ik koop deze: http://amptonelab.com/xy-midipad.html
    - Ik wil graag een floyd rosé tremelo.
    - Er komt een fernandez sustainer in.
    Het is duidelijk dat het behoorlijk geinspireerd is door de Manson gitaren van Muse/Matt Bellamy (qua body), maar met een ibanez hals. Misschien wel de nakomeling van een ibanez FR320 en de manson M1D1 black, zouden gitaren zich kunnen voortplanten.
    FR320
    M1D1 Black

    Een paar vraagjes:
    = Hoe kom ik aan een goede ibanez wizard II hals? Er wordt wel wat aangeboden op eBay, maar misschien is het ook dichter bij huis te vinden. De custom halzen die ik vind zijn vooral telecasters en strats (Vox, GS) of geen 24 frets.
    = Heeft iemand toevallig een technische tekening (of maten) van een manson of FR320/FR1620? (Wie weet..)
    = Wonen er ervaren bouwers in omgeving Breda waar ik eens wat inspiratie kan op doen?

    Mochten mensen nog suggesties hebben, tips of adviezen. Ik hoor het graag!

    Groet,
    Aad
    Laatst gewijzigd door macaad; 7 oktober 2012 om 23:06

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Welkom Aad.

    Een hals valt best mee om te maken, ook als eerste bouwproject (hoewel een Ibanezhals een scarfjoint heeft).

    Je zou een heel klein beetje vals kunnen spelen door een paddleneck met scarfjoint en voorgezaagde toets te nemen. Als je een strak gefreesde floyd cavity kan maken, dan moet een hals ook wel te doen zijn. Laat je er niet door afschrikken.

    Warmoth moet Ibanez achtige halzen hebben, maar daar zal een stevig prijskaartje aan vast zitten.
    147-c Guitars

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608
    147-c Guitars

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Hi aad, ik ben ook met een eerste project bezig. Heb net mijn hals af en dat was best te doen en ik had geen enkele ervaring met houtbewerking. (behalve wat laminaat zagen dan he). Evt koop je een geheel voorgezaagd fretboard

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.179

    Standaard

    Een voorgezaagd / geradiust fretboard kan ik zeker aanraden, scheelt een hoop werk wat nauwkeurig moet gebeuren. Haal daarna wat maple, en ga aan de slag. Het valt echt mee, en er zijn genoeg lui aanwezig op dit forum om je te helpen mocht je met vragen komen te zitten.

  6. #6

    Standaard

    zelfs ik heb een hals gemaakt van een afvalplankje. Fretboard vind ik dan wat lastiger (de mijne wordt een slide-gitaar, dus niet nodig), maar zoals gezegd kun je dat kopen.
    Ik ben met een schuurmachine, een beiteltje en schuurpapier aan de slag gegaan, en het is nog best aardig geworden.

  7. #7

    Standaard

    Dank voor alle replies tot nu toe!
    Het plan zoals ik daarboven had is denk ik al vrij ambitieus. Een nek ga ik zelf niet maken. Wellicht iets voor mijn tweede project!
    Warmoth had ik gezien en die kunnen inderdaad heel veel mooie dingen. Zeker een optie.

    Ik denk nu dat ik misschien gewoon een telecaster body als uitgangspunt ga nemen. Hiervan zijn vrij veel tekeningen te vinden met afmetingen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    "- Ik wil graag een floyd rosé tremelo."
    Klinkt lekker, wel koud serveren hè!

  9. #9

    Standaard

    Even geleden, maar ik heb niet stil gezeten.
    Uiteindelijk is het wel een kaosspad gitaar geworden, maar dan als basis een YAMAHA RGXA2

    Past allemaal net, maar ik ben erg tevreden met het resultaat. Een gekromd oppervlak geschikt maken voor een plat plaatje is trouwens een mooie uitdaging zonder freesbank.

    Gelijk ook maar een vraag voor iemand met enige electronica kennis. De gitaar is standaard uitgerust met een 9V batterij houder voor een LED in de volume schakelaar en nu ook voor de kaosspad. Daarnaast is de gitaar verbonden met een MIDI kabel, waarvan twee pinnen ongebruikt zijn. Nu wil ik af van de 9V batterijen en voeden via die twee pinnen, maar daarnaast als backup een oplaadbare NiCd 9V batterij.

    Perfect voor mij zou zijn dat als ik de gitaar kan voeden met een 9V adapter en dat daarnaast de batterij oplaadt. Wanneer de 9V adapter eraf is wil ik de gitaar laten voeden door de 9V accu. Volgens mij kan ik dit bereiken door een diode en een weerstand te gebruiken. Dus een parallel schakeling met 9V en rest gitaar en in serie met de 9V een weerstand. Nu wil ik als diode een schottky diode gebruiken, maar wat zou nu de waarde van die weerstand moeten zijn en zou NiCd batterij zo te laden zijn?

    Schema:
    Laatst gewijzigd door macaad; 12 januari 2013 om 13:42

  10. #10

    Standaard

    the FUCK?!?? ik heb ff op YT gekeken om te zien wat het is....
    het lijkt mij niets voor op een "klassieke "gitaar (F gaten met kaosspad ), maar fris is het zeker!!
    ik hoop dat je dr ook een filmpje bij opzet , tof hoor
    lange halen snel thuis

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top