Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1

    Standaard Heb ik een pre-amp nodig?

    Ik ben van plan vocals en akoustische gitaar op te nemen met behulp van een rode nt1a, en een shure sm58. Deze doe ik normaal gelijk in mijn interface, waarmee ik het vervolgens met een DAW opneem.

    Nu is mijn vraag: heb ik een pre-amp nodig??

    Ik lees overal op internet dat een pre-amp noodzakelijk is voor goede warme opnames. Ik heb ten eerste zelf nog niet echt een idee wat het precies doet allemaal, en op de markt zijn zo veel verschillende apparaten beschikbaar, dat ik het hier even vraag.

    Alvast bedankt.

  2. #2

    Standaard

    Er zit zoals je wellicht weet een preamp op je interface, of die naar wens is kun je alleen zelf bepalen. Is een dure preampo echt nodig? Als ik bijv zou moeten kiezen tussen een dure preamp of een dure neumann, werd het een neumann.

    Zijn er op yt geen hi end preamp shoot outs?
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Hoe klinkt het als je opneemt?

    Oftewel, denk je zelf dat er nog wat mist of dat het mooier moet (het kan altijd mooier, tegen een prijs)?

    Experimenteer ook met de plaatsing van de mic bij het opnemen van je gitaar. Ook kan je een heel leuk resultaat bereiken als je met twee mics je gitaar opneemt. Eentje dichtbij, de andere wat verder weg.

    Wat voor audio interface gebruik je?
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  4. #4

    Standaard

    In het "gitarist" maandblad van deze maand staat een informatief artikel over akoestische gitaren en opname technieken.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2009
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    103

    Standaard

    Ik zou niet gaan investeren in een pre-amp!
    Het probleem is dat, wil je inderdaad profijt hebben van een preamp, hij ook gelijk erg duur wordt.
    Daargelaten, er zijn uitzonderingen, maar deze zijn alsnog minimaal €300,- (anders toch echt richting de €700 of hoger).
    Zoals ook hierboven al aangegeven (eerder een Neumann dan een preamp), is een preamp het minst belangrijke van alle elementen in de schakeling. Ik weet niet wat voor interface je hebt, maar vandaag de dag kun je prima opnames met een standaard preamp maken.
    Belangrijker is dat de muzikant weet wat hij doet, dat je de goede microfoon kiest (met die 2 die je hebt kom je al een heel end hoor) en dat je een goede mic plaatsing toepast. Deze dingen zullen stuk voor stuk meer bijdragen aan een goed klinkende opname dan een goede/dure preamp.
    Nogmaals, leer eerst de spullen gebruiken die je hebt. Hier kun je al zoveel mee.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top