Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    nabij Antwerpen
    Berichten
    1.461

    Standaard Fender Pro Reverb SF "mid tone knop mod"

    Hallo,

    Mijn Pro Reverb is geladen met een Blackbird (alnico) en een Tornado (neodymium) en samen geven ze een mooie volle fendersound met dikke ronde bas, rijkelijk aanwezige lage mids en een sprankelend helder tophoog. Precies wat ik wil van een cleane Fender.

    Soms echter, afhankelijk van de gitaar en de ruimte, moet je iets doen om de sound op dat moment te optimaliseren. Een voordehand liggende manier hiervoor is de eq aanpassen. En daar blinkt de Pro reverb nu niet echt uit wat opties betreft: bas en hoog, that's it. De bright switch plaats ik in de categorie "hoog".

    In de band waarin ik speel heb ik gemerkt dat een mid/hoog mid bereik beter mixt met de rest van de instrumenten (o.a. een solo gitaar en een keyboard) en laat dat nu net zijn wat de Pro reverb niet in overvloed heeft.

    Nu is mijn vraag: is het interessant mijn PR uit te rusten met een mid-knop? Of is dat heiligschennis voor een "vintage amp"? Heeft er iemand dat al eens geprobeerd? Speakers zou ik graag onaangeroerd laten, daar ik zo tevreden ben van de clean sound.

    En dan nog een vraag: als ik de bas en treble omlaag draai en het volume omhoog, duw ik dan meer mids in de sound, of werkt het zo niet?

    Het Boss eq pedaaltje dat ik kocht doet het wel ongeveer, maar werkt toch niet even gemakkelijk als een eq knop op de amp zelf. (zoals op deze pagina onderaan http://fenderguru.com/amps/pro-reverb)

    Ben benieuwd naar jullie reacties!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Een iets uitgebreider eq pedaal? Het kan net op frequenties zitten die niets doen of al voldoende aanwezig zijn?
    Je kan dat pedaal ook gebruiken om te boosten. En dan kun je met de frequenties eigenlijk snijden... Door te boosten wordt de amp wat warmer....

    De beste oplossing die ik ken, als gitaristen hierdoor verrast worden is een 1x15 eronder te kegelen. Of een gesloten 1x12. Dan heb je per direct meer bas. En dat is vaak wat de gitarist dan mist. Wat ook kan is een deksel van een flightcase tegen de achterkant aan zetten. Dan heb je direct meer warmte. Een makkelijke oplossing is daarvoor, als je al een hoed flightcase hebt. Is met velcro achter op de versterker tape aan te brengen. En onderin de flightcase wat stroken zwart geschilderd hout ook met velcro. En zo kun je dan de achterkant in segmenten afsluiten...
    Laatst gewijzigd door muziekschuur; 3 oktober 2012 om 16:00
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 januari 2012
    Locatie
    Vlaams-Brabant, België
    Berichten
    156

    Standaard

    Als je zo een mooie versterker hebt zou ik er niet aan gaan liggen klooien. Ik vind een versterker modden altijd zonde, en zeker als het een vintage Fender is Zeker een mid-knop toevoegen, dat is een onomkeerbare verandering waardoor je je hele versterker naar mijn mening wat verprutst (en de marktwaarde aanzienlijk daalt). Als ik jou was zou ik dus naar een andere oplossing zoeken:

    ik zat ook meteen te denken aan een degelijk equalizer pedaaltje en als dat je niet aanstaat bestaan er ook nog mid-booster pedaaltjes, maar daar ken ik niet veel van dus kan je misschien is opzoeken op youtube of beroep doen op de ervaring/kennis van andere gitaarnetters.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    nabij Antwerpen
    Berichten
    1.461

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muziekschuur Bekijk bericht
    Een iets uitgebreider eq pedaal? Het kan net op frequenties zitten die niets doen of al voldoende aanwezig zijn?
    Je kan dat pedaal ook gebruiken om te boosten. En dan kun je met de frequenties eigenlijk snijden... Door te boosten wordt de amp wat warmer....

    De beste oplossing die ik ken, als gitaristen hierdoor verrast worden is een 1x15 eronder te kegelen. Of een gesloten 1x12. Dan heb je per direct meer bas. En dat is vaak wat de gitarist dan mist. Wat ook kan is een deksel van een flightcase tegen de achterkant aan zetten. Dan heb je direct meer warmte. Een makkelijke oplossing is daarvoor, als je al een hoed flightcase hebt. Is met velcro achter op de versterker tape aan te brengen. En onderin de flightcase wat stroken zwart geschilderd hout ook met velcro. En zo kun je dan de achterkant in segmenten afsluiten...
    Ik was in de veronderstelling dat het sluiten van de klankkast voor een meer geprojecteerde, directere en strakkere sound zorgde, niet voor meer bas?
    Overigens heb ik bas ten overvloed met die speakerconfig, maar ik draai er erg veel bas af. Misschien moet ik eens proberen de bas meer open te draaien... Bedankt om mee te denken!

    De bedoeling is dus meer aanwezig te zijn in het mid/mid hoog, voor alle duidelijkheid...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    nabij Antwerpen
    Berichten
    1.461

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JaKemp Bekijk bericht
    Als je zo een mooie versterker hebt zou ik er niet aan gaan liggen klooien. Ik vind een versterker modden altijd zonde, en zeker als het een vintage Fender is Zeker een mid-knop toevoegen, dat is een onomkeerbare verandering waardoor je je hele versterker naar mijn mening wat verprutst (en de marktwaarde aanzienlijk daalt). Als ik jou was zou ik dus naar een andere oplossing zoeken:

    ik zat ook meteen te denken aan een degelijk equalizer pedaaltje en als dat je niet aanstaat bestaan er ook nog mid-booster pedaaltjes, maar daar ken ik niet veel van dus kan je misschien is opzoeken op youtube of beroep doen op de ervaring/kennis van andere gitaarnetters.
    Is zo'n mod idd onomkeerbaar? Ik laat liever niets definitiefs doen, maar een verbetering blijft een verbetering he, ik vraag mij af waarom iemand dat er terug uit zou willen halen. Als de fictieve mid-knop op "0" staat, klinkt hij zoals voor de installatie van de knop.

    Misschien moet ik wat meer experimenteren met dat pedaal. Het ding staat helemaal aan het einde van mijn signaalketen om afhankelijk van de amp en de omgeving de sound te shapen. Ik vind het enkel nogal een ruw pedaal om te hanteren, alsof schuifjes moeilijker in te stellen zijn dan een draaiknop...

    Nog mensen die hun Fendertoon shapen met het Boss eq-pedaal?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Nu ja. Ik heb het als muzikant gehad en als geluidstechnicus gezien... Als muzikant verrast zijn dat je spullen ineens niet meer klinken in een (veel grotere of juist acoustisch heel) andere ruimte. En het vraagt dan ervaring om je draai weer te vinden... Met je eq pedaal en de eq van je versterker zou je die situatie gewoon de baas moeten kunnen. Het afsluiten van je cabinet is een hulpmiddel. Maar verder dan dat zou ik niet gaan. Je hebt vast nog niet alle instelmogelijkheden gehad. En in de gegeven situatie heb je de beschikbare (5 minuten) tijd vast optimaal benut. Maar het is dan even niet anders. Een andere oplossing is vaak de geluidsman vragen om monitor... Hij kan je ook (alleen) bas geven...
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2003
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    1.755

    Standaard

    Gewoon doen. Heb ik ook gedaan bij mijn blackface Pro reverb. Die amp heeft dat gewoon nodig.

    Het Normal kanaal kan je afkoppelen. Gebruik je toch niet. Geeft meteen meer tone aan je versterker.
    Nu heb je drie potmeters over. Kan je er eentje als mid knop modden.

    Als je dan toch bezig bent kan je gelijk je tremelo met een push/pull pot afkoppelen. Krijg nog vettere tone voor terug.
    Allemaal terug te zetten door je originele potjes terug te plaatsen en gewoon weer alles terugkoppelen.

    Mr. Jay uit Venlo heeft voor mij deze operatie gedaan. En ik ben meer dan tevreden. Ik zou niet anders willen. De Pro is mijn main amp. Alles mag weg behalve die amp.

    Die mid knop op een pro is trouwens erg prettig bij drive pedalen. De pro kleurt ze net niet lekker in zonder

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    592

    Standaard

    Ik kan me voorstellen dat je dat wilt met een 15" speaker. Die heeft van zichzelf een nogal snerpend hoog en veel laag maar weinig echte middentonen (500 - 1500kHz). Tel daarbij de mid-dip van de Fender toonregeling en je houdt weinig midden over. Het is een makkelijke modificatie, je hebt een 10k - 50k lineaire pot nodig en wat draad. De treble en bas terug draaien en het volume omhoog komt in de buurt maar het kantelpunt van de treble regelaar verschuift dan wel iets naar boven. Er zijn een paar ongebruikte gaten in het chassis die je kunt gebruiken voor de potmeter. Alles is makkelijk omkeerbaar.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    nabij Antwerpen
    Berichten
    1.461

    Standaard

    Klinkt toch goed te doen, als ik het zo bekijk. Het normale kanaal gebruik ik idd niet. Een kanaal afkoppelen kan toch echt geen kwaad voor de doorverkoopwaarde, lijkt mij.

    Ik ga volgende keer in de band eens experimenteren met minimale treble en bas instellingen en hoger volume, misschien dat dat net doet waar ik naar op zoek ben. Daarna kan ik nog altijd eens bij "mijn" amptech horen...

    Bedankt voor de info allemaal!

    @Toaster, heb je toevallig een soundclipje van jouw amp of band?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Een mid potmeter is niet meer dan een weerstandje vervangen door een potmeter. Afkoppelen van normal channel is een cap los halen (een kant aftoppen of helemaal eruit). En dan op de plek van bijv. de volume potmeter (wel de grid aan GND hangen) een 10K of 25K lin potmeter stoppen. Oude onderdelen (de volume potmeter en weerstand bewaren) en je kan hem altijd weer in originele staat terugbrengen.
    Nico


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top