Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 12 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 116
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juni 2007
    Locatie
    De Koekstad
    Berichten
    10.352

    Standaard GAS voor een oude (70's) Les Paul

    Nadat ik best wel GAS had, en nog steeds heb voor een Axcess Alex Lifeson, en dan met de Viceroy Brown kleur, zit ik er toch meer over te denken een 70's Les Paul op de kop te tikken.
    Op eBay staan er een paar, o.a. deze: KLIK

    Afgelopen weekend heb ik er ook ééntje in de handen gehad, en ja, dat voelt wel lekker.
    Is zo'n 70's standard nog een beetje de moeite waard, en hoe verhoudt zich dat tot b.v. een moderne Les Paul?
    Ik heb zelf een 2004 Standard en heb ook een '90-er gehad, waar ik best tevreden over ben/was, maar zo'n oudje trekt me toch (steeds) meer.
    Wat voor stock elementen zitten er doorgaans in zo'n oudje?

    Wat is een faire prijs voor een 70's LP Standard in goede staat, met originele hardware? (tuners, en pots mogen wellicht vervangen zijn?)

    Ik vind een R8 of R9 ook erg mooi, maar weet niet of ik daar zo'n "klik" mee ga krijgen.
    Het is in principe bedoeld om (zwaar) mee te rocken, maar een beetje Jazz of Blues moet ook kunnen.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 februari 2011
    Locatie
    Meppel
    Berichten
    1.822

    Standaard

    Zitten goeie en slechte tussen, gewoon uittesten dus. Die link naar Ebay vind ik trouwens geen 'koopje'. Zitten t-tops in.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2006
    Locatie
    Rotterdam (NOORD)
    Berichten
    114

    Standaard

    De verschillen in kwaliteit waren in de 70er jaren nog groter dan tegenwoordig bij Les Pauls.
    Ik zou er dus zeker op spelen voordat je er een koopt.

    € 2000,00 voor de clownburst in de link die je plaatste, lijkt mij nogal veel.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Ik had al een R6 toen ik mijn '72 kreeg (nouja, krijgen..) en ik heb de R6 weggedaan. De R6 voelde lekkerder, dikke nek, lekker licht maar je kan niet om het geluid heen van goed oud hout en de mojo van een geleefde gitaar.
    Ik zeg er wel bij, ik ben van de Snowy White/Peter Green school, ik hou een open lyrisch geluid. Als ik een hard agressieve sound zou willen hebben dan lijkt me een moderne LP geschikter.

    Het gaat ook alleen op voor mijn gitaar natuurlijk. De eind zeventig LP's zijn weer anders.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    GAS en seventies Les Pauls... bekend fenomeen.
    Mijn GAS is over sinds er een '78 Custom in da house is.
    Het geld had ik al een tijdje achter de hand, ik moest alleen tegen de goeie aan lopen.
    Heb er een stuk of vijf, zes laten liggen, die waren het net niet.
    Altijd zelf uitproberen dus, het ding klikt met je of niet.

    Twee ruggen voor een '79 Standard vind ik te veel, maar ik ken ook gasten die hun Standard nog niet voor het dubbele weg doen.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 oktober 2007
    Locatie
    Een LP loopt je van de strat.
    Berichten
    17.231
    Blog Entries
    4

    Standaard

    Mits origineel vind ik de prijs wel wat hoog maar niet onredelijk, zitten idd t-tops in of zouden er in moeten zitten als die origineel zijn.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juni 2007
    Locatie
    De Koekstad
    Berichten
    10.352

    Standaard

    Die clownburst is wel een (relatief?) veel voorkomende burst dacht ik uit die periode? Vind ik wel mooi, maar heb liever een meer naturel burst, vind dat rode vaak een beetje overheersend.
    Welke sites kan ik in de gaten houden (behalve MP, Gitaarmarkt, 2dehands.be, ebay.de)?
    Max Guitar heeft ook nog wel 's wat, rjvguitars en The Fellowship of Acoustics (alledrie erg duur).
    Laatst gewijzigd door Henri H; 1 oktober 2012 om 22:38

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juni 2007
    Locatie
    De Koekstad
    Berichten
    10.352

    Standaard

    De gitaar uit mijn openingspost is verkocht voor €1450,- .... mooi prijsje dacht ik.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Ik had al een R6 toen ik mijn '72 kreeg (nouja, krijgen..) en ik heb de R6 weggedaan. De R6 voelde lekkerder, dikke nek, lekker licht maar je kan niet om het geluid heen van goed oud hout en de mojo van een geleefde gitaar.
    Ik zeg er wel bij, ik ben van de Snowy White/Peter Green school, ik hou een open lyrisch geluid. Als ik een hard agressieve sound zou willen hebben dan lijkt me een moderne LP geschikter.

    Het gaat ook alleen op voor mijn gitaar natuurlijk. De eind zeventig LP's zijn weer anders.
    Een R6? Die zijn enkel met P90 uitgevoerd, en veelal Goldtops?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Ja dat klopt maar akoestisch hoor je al of het jong of "oud" hout is wat er klinkt.
    Zonder te zeggen dat het een beter is dan het ander, het laatste klinkt minder wollig en heeft een ronder hoog, meer akoestisch. Ik wordt daar wel blij van.
    Ergens had ik de ijdele hoop dat de CS versies meer die kant op gingen maar nee.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 februari 2005
    Locatie
    EastNL
    Berichten
    400
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ik heb laatst bij the Fellowship op een 59 replica gespeeld waar hout van 50 jaar oud voor was gebruikt. Dat klonk akoestisch inderdaad transparanter. Aangezien het een vrij exacte replica was, moest hij alleen nogal veel kosten waardoor ik voor een 98 les Paul ben gegaan. Maar een oudere Les Paul lijkt mij ook wel heel erg gaaf, vooral als de lak die vintage uitstraling heeft......ach ja

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top