Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1

    Standaard Klank/warmte van toonhout?

    Ik ben op zoek naar een semi acoustisch en was na een gitaar of 10 bespeeld te hebben een beetje de weg kwijt over hoe welke houtsoort klinkt. Weet iemand daar een overzichtje van?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Hier kom je een end mee.. Zoek een sound die je bevalt en vergelijk het daarmee, anders is het ook maar ge*** in de ruimte..

    Succes!

    Edit: Deze is er ook nog!
    Laatst gewijzigd door Rizz; 22 september 2012 om 10:23
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  3. #3

    Standaard

    De bracing en vorm van de gitaar hebben ook veel invloed op de klank, dus ik zou me niet teveel op houtsoorten richten. Een uurtje in een muziekwinkel verschillende gitaren proberen geeft denk ik meer duidelijkheid dan een lijstje van internet.

  4. #4

    Standaard

    Bedankt voor de nuttige linkjes Rizz!

  5. #5

    Standaard

    Het hangt voor het grootste gedeelte van de bouwer af. Dat is wat Michael Greenfield (befaamd gitaarbouwer) me ooit zei.

    Een Taylor van sparren en mahonie klinkt net zoveel als een Taylor als eentje met cedar en koa. Dit geldt ook voor Martin. DIt ligt echter net wat anders bij Gibson.
    '08 Taylor 'Alison' 110ce | '03 Tanglewood 'Lizzie' TBF Sap STO | '10Kentucky KM-550 mandoline | '07 Taylor SolidBody Classic

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 april 2006
    Berichten
    4.059
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Geen onaardige dingen zeggen over Gibson!
    Want als je een goeie hebt, wil je niks anders meer..

    (Al moet je wel geluk hebben om een goeie te vinden, inderdaad....)

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Er staat op Youtube een leuke serie filpjes van Taylor. De leukste zijn diegene die gaan over houtsoorten en over bodyshapes. Je leert welke houtsoort wat voor geluidmaakt en wat de vorm van je gitaar voor de klank doet.Nuttig en leerzaam.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juni 2005
    Locatie
    Het bij nader inzien toch niet altijd zonnige Brabant.......
    Berichten
    2.084

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cue Zephyr Bekijk bericht
    Het hangt voor het grootste gedeelte van de bouwer af. Dat is wat Michael Greenfield (befaamd gitaarbouwer) me ooit zei.

    Een Taylor van sparren en mahonie klinkt net zoveel als een Taylor als eentje met cedar en koa. Dit geldt ook voor Martin. DIt ligt echter net wat anders bij Gibson.
    Mwah, zwak argument lijkt me. Ook al klinken al die Taylors als een Taylor, een Taylor van Maple klinkt toch echt anders dan Taylor van Koa en dat geldt voor de meeste bouwers. Het is dan ook niet wat TS bedoelt denk ik. Verschillende houtsoorten hebben nu eenmaal verschillende eigenschappen die ook in de klank tot uiting komen.
    Een dikke streep is ook een lijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top