Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 22
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Een geluidsman vind ik enkel nodig bij grote PA dingen. En dan nog is het vaak handiger gebruik te maken van de geluidsman ter plaatse omdat die de installatie kent en meestal al enkele andere bands erop heeft gemixt. Ik weet wel, er zijn nogal wat slechte geluidsmannen (net zoals muzikanten trouwens) maar wij briefen de man op voorhand en doen dan een schietgebed. Meestal loopthet goed.

    Voor kleine dingen hebben wij vijf geluidsmannen: wijzelf... hoort gewoon bij het spelen, leren hoe je je amp enz... afstelt ifv de rest van de band. Net zoals leren zingen met weinig of zelfs zonder monitor er ook gewoon bijhoort

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.573

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rick trodat Bekijk bericht
    Dat lijkt mij tijdens een nummer ronduit geen optie. Je kan het dan pas na het nummer corrigeren. als bijvoorbeeld de zang niet goed hoorbaar is . Tenzij je een mixer on stage hebt. Een mixer midden in het publiek terwijl er niemand staat...mmm. Per ongeluk even je hand op de mixer, of bier erovereen. Moet er niet aan denken.

    Zonder geluidsman kan eigenlijk alleen als je voor <20 man speelt in een hele kleine zaal. Als je dan afspreekt dat iedereen met zijn tengels van de knoppen afblijft en dat er in de zaal niet teveel geluid wordt gemaakt. Voorwaarde is dat de band dicht bij elkaar gaat staan en naar elkaars volume luistert. Als dan de zang te zacht is, dan dient iedereen zachter te gaan spelen.
    Nee hoor, dat kan best, vooral als je alleen maar je zang hebt uitversterkt. Zo hebben wij ook jaren opgetreden. Powered mixer aan de zijkant op het podium, en tijdens de soundcheck de boel afregelen. Dan staat het al voor 90% goed. Tijdens het optreden een keer de zaal in ter controle (dat is best goed te verpakken) en regel je het eventueel nog een beetje bij. Dat is echt wel te doen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  3. #13

    Standaard

    Op het moment dat alleen de zang wordt uitversterkt, dan krijg je op verschillende plaatsen in de zaal een ander geluid. Als je het goed doet dan is de zang wel te verstaan, maar de rest van de instrumenten hangt het dus af waar je staat. Uiteraard kan het en als budget een issue is.

  4. #14

    Standaard

    in het normale <80 a 120 man circuit in Nederland is een backline+zanginstallatie superieur aan gebruik van een PA. En kun je dat ook prima zelf regelen.

    Als je dat niet kan dan mis je ook voor een PA de tools om hem in staat te stellen er wat van te bakken.

    op de tips site nog eens het volgende over geschreven:
    Een PA is als een vergrootglas.
    Een goede band klinkt met PA nog beter. Een ervaren/bekwame band klinkt (gebalanceerd) harder. Maar een gewone band zal slechter klinken. Omdat elk probleempje akelig duidelijk hoorbaar zal worden...., En dit geldt voor een goede PA! (Slechte P.A.'s klinken altijd slecht)


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rick trodat Bekijk bericht
    Een goede geluidsman, die zijn spullen kent en zichzelf ziet als muzikant, is echt een dikke pre. En lost problemen op zoals:

    - Jezelf niet kunnen horen als zanger: Vaak vals zingen, of stem kapot zingen dat ligt meestal aan podiumvolume/bandleden niet aan de mix
    - Jezelf niet kunnen horen als muzikant: Gaat alles vaak harder ( de eerste rij wordt dan vaak weggeblazen)idem
    - Een solo tje ? De rest gaat een tandje lagerdat kan alleen als de band geheel uitversterkt is. Als er eentje al te hard staat kan het niet
    - Monitor, ik kan niet meer zonder zingen.maar een monitor kun je zonder geluidsman ook wel meenemen
    een geluidsman kan alleen wat doen als de band de omstandigheden schept.
    De keuze van je instrumenten, sound en instelling+spel ervan is en blijft nummer 1

    hoeveel drummers stemmen hun drumstel (bij) voor ze gaan spelen?
    Instrumenten en versterkers die op "druk en projectie" gekozen worden in plaats van gelijkmatige spreiding en plaats in de sound van de band.

    De meeste bandmuzikanten blijven hun instrument te kiezen op de "sound zoals ik die zoek" en niet op " de sound die de muziek die ik speel het meeste recht doet". Een geluidsman is dan bij voorbaat kansloos om uit 5 individuele kamerbrede sounds een geheel te smeden. Dat kan ie alleen door in die individuele sounds te snijden. Doet ie dat goed. Met een mooie totaalsound....dan staan er alsnog weer 5 boze muzikanten die vinden dat hun nooie dure individuele "sound" weg is.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rick trodat Bekijk bericht
    Dat lijkt mij tijdens een nummer ronduit geen optie. Je kan het dan pas na het nummer corrigeren. als bijvoorbeeld de zang niet goed hoorbaar is . Tenzij je een mixer on stage hebt. Een mixer midden in het publiek terwijl er niemand staat...mmm. Per ongeluk even je hand op de mixer, of bier erovereen. Moet er niet aan denken.

    Zonder geluidsman kan eigenlijk alleen als je voor <20 man speelt in een hele kleine zaal. Als je dan afspreekt dat iedereen met zijn tengels van de knoppen afblijft en dat er in de zaal niet teveel geluid wordt gemaakt. Voorwaarde is dat de band dicht bij elkaar gaat staan en naar elkaars volume luistert. Als dan de zang te zacht is, dan dient iedereen zachter te gaan spelen.
    Je stelt de zanginstallatie zo in dat de zang goed klinkt in heel het café.
    Met de standaard 1 of twee microfoons is dat echt geen heksentoer.
    Daarna moeten de andere muzikanten zorgen hun partij zo te spelen dat het aansluit bij de zang.
    Dat de instelling van hun instrument aansluit bij de zang.
    Dat de opstelling van hun backline aansluit bij de zang.
    Kortom, zij moeten aansluiten bij de zang.

    Dit wordt tot op de dag van vandaag nog fout onderwezen. Of gewoon overheen gefietst.
    Als je het andersom van de norm aanpakt. Door EERST de zang te fiksen en dan daar naar toe spelen wordt alles zo veel makkelijker. Dat is trouwens iets wat met PA ook zo is. Als je een PA man tegenkomt die na de linecheck van de band de MIX opbouwt/heeft opgebouwd vanuit de drums weet je dat de PA man kut is.
    Laatst gewijzigd door showband; 21 september 2012 om 12:18
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  5. #15

    Standaard

    Ik snap dat een pa een vergrootglas is, maar volgens mij is dat hier niet de kwestie. Er zijn genoeg bands waarbij er een gitarist is die op een 15 watt versterkertje, over een 95db 10 inch speaker speelt, naast een toetsenist op een dikke leslie. Die leslie, maar ook de drums moeten dan wel zodanig zacht, dat een mix on stage al zoek is. AL ben ik absoluut van mening dat het podiumgeluid zo laag mogelijk moet zijn. Het is dan wel lekker om een beetje gitaar over je monitor te hebben. En natuurlijk kan je een monitor meenemen, maar tijd is ook een kwestie. Als je tijdens een gig ook nog ff de aux moet regelen per bandlid, of vooraf gaat instellen, dan ben je met opbouwen erbij al snel een uur verder.

    Op het moment dat alleen de zang wordt uitversterkt, dan gaat het podiumvolume vrijwel altijd ook omhoog. Je wilt immers dat ze het achter in de zaal ook kunnen horen. En dan heb ik het nog niet over feedback issues, publiek die enthousiast wordt.

    ''De keuze van je instrumenten, sound en instelling+spel ervan is en blijft nummer 1''. Volgens mij is dat altijd belangrijk en natuurlijk blijf je goede muzikanten en slechte muzikanten houden, met goede en slechte spullen. Dynamiek en timing is muziek, maar dat heeft niet veel met een pa te maken.

    Een slechte band blijft een slechte band. Als daar fouten in het spel worden gemaakt dan zijn ze inderdaad beter hoorbaar bij een pa, maar het alternatief is dat je het niet hoort. Dus ook de goede noten niet.

    Maar als iets moeilijk is, dan is dat het geluid goed krijgen onder de juiste situatie. Het gaat daarbij om kennis van microfoons, plaatsing enz enz. Voor mij, maar ook voor de rest van de band vind ik het belangrijk:

    - Dat we niet de eerste rij wegblazen
    - De zang goed hoorbaar is
    - Dat er geen feedback issues zijn
    - Er een mooie luisterbare mix is zonder dat we de 105db overgaan ( afhankelijk van de zaal )

    Dit kunnen wij ook zonder pa, maar niet achterin de zaal.

  6. #16

    Standaard

    Wat al heel veel scheelt (en wat hier al aangegeven wordt) is dat je de totaalsound van je band voor elkaar hebt. Zorg er daarna voor dat je snel een goede balans op het podium kunt krijgen, een goede balans op het podium (die niet te hard is) betekent in 9 van de 10 gevallen een goede balans in de zaal. Het enige wat een eventuele technicus daarna dan nog hoeft te doen is de zang erbij schuiven.

    Maar dat is voor onder de 100 man met enkel een zanginstallatie. Voor PA's waarbij de complete band wordt uitversterkt kan het voordelig zijn om een ervaren geluidsman erbij te hebben, maar persoonlijk denk ik niet dat het dat waard is om daar 250 euro voor neer te leggen. Zo wordt het voor een cafétje ook meteen een stuk minder interessant om jou als bands te boeken.

    Thijs, het is jammer dat ik mezelf nog niet ervaren genoeg vindt om met bands mee te gaan. Anders had ik je graag een paar keer geholpen (misschien in de toekomst?). Als je wil kan ik wel een keer bij een optreden komen kijken hoe het met de bandbalans staat, en wat tips geven?

  7. #17
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Als je een PA man tegenkomt die na de linecheck van de band de MIX opbouwt/heeft opgebouwd vanuit de drums weet je dat de PA man kut is.
    Dat is nogal wat om het zo bruut te zeggen. Een goed drumgeluid heb je niet zomaar voor elkaar en een mix opbouwen vanuit de drums is helemaal niet zo verkeerd, al hangt dat ook van de muzieksoort af.

    Als ik een CD mix maak met een pop, metal, blues etc band dan begin ik met de drums. De gitaren hebben we al lang voor elkaar en het basgeluid is in orde en ook de keyboards kloppen. We maken het drumgeluid, daar komt de bas bij, de keyboards, percussie, de zang en alles behalve de gitaren. En als dat allemaal in balans is schuiven we de gitaren er zo hard mogelijk in, maar niet zo hard dat er dingen ondersneeuwen. De gitaren een fractie te hard en de details van de drums zijn weg. Fractie zachter en daar komt alles weer.

    Een mix opbouwen vanuit de drums als basis is helemaal niet verkeerd. Als je begint met de gitaren en daar alles omheen gaat bouwen is het een stuk moeilijker om de juiste balans te vinden. Ik zie niet in dat het met een FOH mix anders zou zijn.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Met modder gooien, een ander zwart maken, voor nop moeten werken. Zonder inkomsten moeten investeren in geluidsapparatuur. Weglopende artiesten omdat of een andere geluidsman 2 maanden jongere spullen heeft of 25 euro toe geeft op de gig. Muzikanten die je geen rider geven maar wel klagen dat je maar 2 DI boxen bijhebt. Cafe's die op jouw groep hun extra koeling zetten waardoor jij brom op je P.A. hebt. basversterkers zonder DI of defecte DI. gitaristen die spugen op je SM57 omdat ze sennheiser believen... In zaaltjes van 100 man moet je 12 microfoons op een drumkit monteren want de drummer weet het beter. De vocalist zingt schuchter in zijn microfoon waarna zijn mix te hard is op de monitors...

    Cafe's waarin je niet mag soundchecken... Opbouwen van je apparatuur terwijl je geen plek hebt. Muzikanten die hun rug naar je toekeren als de speakercabinetten op de wagen gezet moeten worden. En er geen geld is om een tweede man in te huren. Trailers zonder railing. Terwijl de arbo stelt dat bij hoogtes boven de 1,50m er een railing moet staan. En als je valt en een maand niet kan werken je niet verzekerd bent. muzikanten die te weinig samen oefenen maar samen jou de schuld geven omdat ze voor hun verantwoordelijkheid weglopen. Open podia die je niet willen betalen omdat de opkomst te klein is. Gemeentes die niemand aanwezig hebben als er openbare voedingskasten opengemaakt moeten worden voor de stroomvoorziening... Een afgetrapte auto moeten rijden omdat je nauwelijks reiskosten kan vragen.

    En dan elke keer die cafe houder zien grijnzen...

    Wie wil er nu nog geluidstechnieker zijn.... En dan draadjes als deze....
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  9. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Dat is nogal wat om het zo bruut te zeggen. Een goed drumgeluid heb je niet zomaar voor elkaar en een mix opbouwen vanuit de drums is helemaal niet zo verkeerd, al hangt dat ook van de muzieksoort af.

    Als ik een CD mix maak met een pop, metal, blues etc band dan begin ik met de drums. De gitaren hebben we al lang voor elkaar en het basgeluid is in orde en ook de keyboards kloppen. We maken het drumgeluid, daar komt de bas bij, de keyboards, percussie, de zang en alles behalve de gitaren. En als dat allemaal in balans is schuiven we de gitaren er zo hard mogelijk in, maar niet zo hard dat er dingen ondersneeuwen. De gitaren een fractie te hard en de details van de drums zijn weg. Fractie zachter en daar komt alles weer.

    Een mix opbouwen vanuit de drums als basis is helemaal niet verkeerd. Als je begint met de gitaren en daar alles omheen gaat bouwen is het een stuk moeilijker om de juiste balans te vinden. Ik zie niet in dat het met een FOH mix anders zou zijn.
    in de studio is op dat gebied totaal anders dan live.
    Als je voor de gein eens een amerikaanse oersofte R&B plaat opzet met lief zingende deernes, brede koortjes en zacht op de achtergrond doorspelende drums.
    Blijkt na goe luisteren die drummer op een gigantische concertset snoeihard beukend in een grote levende ruimte vol met compressors aan het knoerten te zijn. En dat is in zijn totaal gewoon prettig zacht erbij gemixt.

    Dat KAN in livesetting dus gewoon helemaal niet. Een fluistermeisje vlak voor een bodybuild-drumoefening.
    Live is het "gewoon in een keer een optimaal geluid neerzetten" en de sound van de kanalen van een drumstel zijn daarbij vele malen minder boeiend dan een goed verstaanbaar zangmereltje. Die diva-in spe dient overigens live ook aub wel even wat harder te zingen dan het gelfuiter van haar favoriete R&B idool. Dat ook weer wel.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  10. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muziekschuur Bekijk bericht
    Met modder gooien, een ander zwart maken, voor nop moeten werken. Zonder inkomsten moeten investeren in geluidsapparatuur. Weglopende artiesten omdat of een andere geluidsman 2 maanden jongere spullen heeft of 25 euro toe geeft op de gig. Muzikanten die je geen rider geven maar wel klagen dat je maar 2 DI boxen bijhebt. Cafe's die op jouw groep hun extra koeling zetten waardoor jij brom op je P.A. hebt. basversterkers zonder DI of defecte DI. gitaristen die spugen op je SM57 omdat ze sennheiser believen... In zaaltjes van 100 man moet je 12 microfoons op een drumkit monteren want de drummer weet het beter. De vocalist zingt schuchter in zijn microfoon waarna zijn mix te hard is op de monitors...

    Cafe's waarin je niet mag soundchecken... Opbouwen van je apparatuur terwijl je geen plek hebt. Muzikanten die hun rug naar je toekeren als de speakercabinetten op de wagen gezet moeten worden. En er geen geld is om een tweede man in te huren. Trailers zonder railing. Terwijl de arbo stelt dat bij hoogtes boven de 1,50m er een railing moet staan. En als je valt en een maand niet kan werken je niet verzekerd bent. muzikanten die te weinig samen oefenen maar samen jou de schuld geven omdat ze voor hun verantwoordelijkheid weglopen. Open podia die je niet willen betalen omdat de opkomst te klein is. Gemeentes die niemand aanwezig hebben als er openbare voedingskasten opengemaakt moeten worden voor de stroomvoorziening... Een afgetrapte auto moeten rijden omdat je nauwelijks reiskosten kan vragen.

    En dan elke keer die cafe houder zien grijnzen...

    Wie wil er nu nog geluidstechnieker zijn.... En dan draadjes als deze....
    Als je PA's gaat leveren in zaaltjes waar een zangset met backline voldoet.... dan krijg je dit gezeik. Je moet een spijker inslaan met een komkommer.

    Budget, omstandigheden, wensen, ideeen enz laten gewoon geen PA toe. Ik heb als bandleider behoorlijk last van PA bedrijven die mijn muzikanten zitten uit te leggen dat ik op feestjes met 60 man 6 groepen monitor moet hebben met losse mixen en dat je alles met microfoons en versterkervermogen kan oplossen. Het draadje begon zowat met de koude bewering dat een "goede geluidsman" ervoor zorgt dat je Jezelf kan horen, de solo's er boven uit komen, enz Dat is leuk, maar bijna 3/4 van de tijd niet mogelijk. Omdat in 3/4 van de bands de gitaar en drums te hard is voor de kleine zaaltjes waar Nederland zo rijk aan is.

    Het probleem is voor het grootste deel echt een muzikantenprobleem. En een PA moet je daarom vooral zo lang mogelijk uitstellen. Dan hou je de bal bij de vervuilers.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top