Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Standaard Wanneer een geluidsman nodig?

    Ik kamp in onze band met het volgende 'probleem'. Onze bassist pleit kostte wat kost voor elk optreden een geluidsman, zelfs voor 50-100 man. Als iemand vraagt wat we voor een optreden vragen begint hij ten eerste over de prijs van de band en aansluitend over de extra kosten van een geluidsman.

    Ikzelf vind dat dat zeker niet altijd nodig is. Afgelopen zaterdag hebben we op een feestje gespeeld zonder PA (alleen de zang uitversterkt) voor een publiek van ongeveer 120 man. Dat ging naar mijn mening meer dan prima. Onze bassist is echter van mening dat alles veel beter op elkaar afgestemd is met behulp van een geluidsman en dat de zang er dan ook helderder uit komt.

    Bovendien worden de totaalkosten voor de band plots een stuk hoger als we een geluidsman met PA in moeten huren. Wat particuliere beunhazen kun je voor een € 250,- nog wel krijgen, maar om zomaar 'even' 250 euro extra te vragen voor iets wat niet nodig is...?

    Hoe krijg ik dit hem het beste uitgelegd? Ik heb al meerdere pogingen gedaan maar hij is niet overtuigd.
    Emptyfield - coverband met Brabantse gezelligheid!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    1 zanger? of meerderen?
    een vent met 1 schuifje vind ik het ook niet waard.
    verder hangt het er heel erg vanaf wat voor muziek jullie maken.
    ergens geef ik hem gelijk en moet elke band een vaste geluidsman hebben die je ziet als lid van de band.
    maar als de bandleden bijna niets krijgen en de geluidsman 250 of meer, hmm, dan wil ik ook wel geluidsman zijn

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    financieel vind ik het al een goed argument. Je kunt niet de concurrentie aangaan met een bandjes zanger. Die kan goud geld verdienen met 20 bandjes, twee speakers en een microfoon. Een band is per definitie meer werk. Een geluidsman neemt als het goed is ook de zorg voor de klant voor zijn rekening. Dit is de persoon die de klant polst als ze halverwege met kiespijn de band aanhoren. Repertoire bijstelling, sound afstelling en toezien op betaling zijn het echt waard. Maar dat veronderstelt een goed kontakt met een geluidsman.

    Affijn. Het kan zonder. Maar vraagt vaak een investering van bandleden die dat niet willen/kunnen.
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  4. #4

    Standaard

    wij doen het zonder, vooral vanwege het geld. Dat steken we lekker zelf in onze zak. We versterken in principe alleen de zang uit, de rest over de backline, en zingen met ons vieren, 1 lead en 3 backing.
    Ik doe het geluid, we bouwen met ons vieren alles op en dat gaat prima. Al scheelt het me een hoop zenuwen als er een keer iemand meegaat, of als de kroegeigenaar het regelt.
    Op festivals zijn we afhankelijk van de aanwezige mixer, en dat is een keus. Een geluidsman die voor een paar tientjes mee wil is zeldzaam, wij hebben hem nog niet gevonden.....

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.734

    Standaard

    Dan ga je al snel in de richting van studenten audio techniek die bv stage lopen. Ik heb ze ook een paar keer mee gehad. Er zit wel enorm niveau verschil qua kennis en ervaring.
    Tijd voor een nieuwe slogan.......

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    http://www.youtube.com/watch?v=JviWtNPsJq0

    Neem deze clip als uitgangspunt. Droge zang, goede balans. Geen compressors of noisegates of andere processing. Wil je beter dan dit dan is een geluidsman en een investering hierin aan de orde. Ik heb als geluidsman gewerkt. En bij de goede amuzementsbands van 1000 euro per avond is dat wel een deel van hun geluid... Maar een simpele kroegentocht kan zonder... Laten we wel zijn. De man die het beste uitzicht op de band dan blokkeert is de geluidsman...
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  7. #7

    Standaard

    Het goede nieuws is dat je bassist en jij het eens zijn dat er een goed zaalgeluid moet zijn. Vraag dus bij optredens willekeurig wat mensen wat ze van het geluid vinden. Als je één zanger hebt, en het publiek vindt het i.h.a. prima klinken, dan hoef je zeker geen geluidsman te hebben daarvoor. Ik vond het zelf altijd wel fijn als er ten minste iemand is wiens gehoor je vertrouwt, en die je kan vertellen of de instrumenten goed op elkaar afgestemd zijn. Want dat wil ook nog wel eens een probleem zijn bij die kleine optredens.

  8. #8

    Standaard

    Wanneer heb je een geluidsman nodig? Altijd. Het vervelende is alleen dat ik er nog nooit één heb gevonden die vast bij de band wil komen, want dan ga je pas echt chemie krijgen. Een geluidsman die de band kent is echt een dikke +.

    Wij huren er altijd eentje in voor 100,- per avond en dat vind ik duur zat. Moet ie van ver komen dan komen daar autokosten bij.

    Een goede geluidsman, die zijn spullen kent en zichzelf ziet als muzikant, is echt een dikke pre. En lost problemen op zoals:

    - Jezelf niet kunnen horen als zanger: Vaak vals zingen, of stem kapot zingen
    - Jezelf niet kunnen horen als muzikant: Gaat alles vaak harder ( de eerste rij wordt dan vaak weggeblazen)
    - Een solo tje ? De rest gaat een tandje lager
    - Monitor, ik kan niet meer zonder zingen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.578

    Standaard

    Wat je kunt doen, is iemand met instrument tijdens de soundcheck de zaal in sturen om te luisteren hoe het klinkt (en tijdens het optreden nog een paar keer, met draadloos wordt dat wel makkelijker), en die kan dan e.e.a. een beetje bijsturen. Daar heb je geen mannetje voor nodig. Voorwaarde is wel dat iedereen dan ook naar die figuur luistert. Als je het een beetje handig inkleedt en een beetje een show van maakt, kun je er ook nog een deel van je show van maken. Dan lijkt het alsof je de interactie met je publiek zoekt, en ondertussen luister je naar de balans.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Wat je kunt doen, is iemand met instrument tijdens de soundcheck de zaal in sturen om te luisteren hoe het klinkt (en tijdens het optreden nog een paar keer, met draadloos wordt dat wel makkelijker), en die kan dan e.e.a. een beetje bijsturen. Daar heb je geen mannetje voor nodig. Voorwaarde is wel dat iedereen dan ook naar die figuur luistert. Als je het een beetje handig inkleedt en een beetje een show van maakt, kun je er ook nog een deel van je show van maken. Dan lijkt het alsof je de interactie met je publiek zoekt, en ondertussen luister je naar de balans.
    Dat lijkt mij tijdens een nummer ronduit geen optie. Je kan het dan pas na het nummer corrigeren. als bijvoorbeeld de zang niet goed hoorbaar is . Tenzij je een mixer on stage hebt. Een mixer midden in het publiek terwijl er niemand staat...mmm. Per ongeluk even je hand op de mixer, of bier erovereen. Moet er niet aan denken.

    Zonder geluidsman kan eigenlijk alleen als je voor <20 man speelt in een hele kleine zaal. Als je dan afspreekt dat iedereen met zijn tengels van de knoppen afblijft en dat er in de zaal niet teveel geluid wordt gemaakt. Voorwaarde is dat de band dicht bij elkaar gaat staan en naar elkaars volume luistert. Als dan de zang te zacht is, dan dient iedereen zachter te gaan spelen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top