Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Lichtshow

  1. #1

    Standaard Lichtshow

    Een zoektocht op internet heeft nog niet echt veel duidelijkheid gebracht vandaar dat ik hier ene poging doe:
    Ik speel in een symfonische metalband en momenteel zijn we druk bezig met onze eerste CD. Begin volgend jaar willen we ook het podium gaan betreden. Aangezien we live met een clicktrack moeten spelen had ik bedacht dat dat ook mogelijkheden moet bieden ten aanzien van een lichtshow die tot op de miliseconde synchroon loopt met de muziek.

    Uit mijn zoektocht op internet concludeer ik dat dat inderdaad mogelijk moet zijn. Ik begrijp echter nog niet HOE. Kunnen we gewoon thuis in een of ander software programma een lichtshow in elkaar zetten (per nummer?) en dat vervolgens tijdens optredens 'vertalen' naar de lampen zodat die ook doen wat wij voor ogen hebben? Zo ja, wat voor computerprogramma's zijn daarvoor geschikt? Wat hebben we nodig om ervoor te zorgen dat de lichtshow ook daadwerkelijk doet wat we willen? Of is het een kwestie van laptop aan de lichtinstallatie hangen en gaan met die banaan? En hoe zit het dan met verschillende zalen? Ik heb totaal geen verstand van lichtinstallaties maar ik neem aan dat tussen de installaties van de diverse podiagelegenheden onderling veel verschil zit?

    Wie o wie kan hierbij wat helderheid verschaffen?
    Custom Serpentine 7 string DC, Ibanez JPM90th HAM, Ibanez JPM100P1, Ibanez JPM100P2, Ibanez JS100BK, Ibanez RG7321, Ibanez AEL20, Axe-FX 2 & MFC-101 footcontroller, KRK Rokit RP-6 G2

  2. #2

    Standaard

    In de basis is dit een vraag. " hoe leer ik even een schilderij maken zoals rembrandt dat deed?"

    maar als ik even voorbij ga aan alle kennis en bekwaamheden die verbonden zijn aan lichtman. Heb ik de volgende methode voor je:
    je kan eens http://www.daslight.com/ downloaden

    Daarin kun je thuis op de PC je hele show voorbereiden.
    Doe dat met een beetje realiteitszin.
    (reken bv op 2 of 4 4bars PAR56 en neem zelf kleurfilters mee. En kijk wat voor spul je er verder bij huurt. En maakt meerdere versies van je show gebaseerd op LED parren en conventioneel. Met en zonder bewegens licht enzo)

    Als je eenmaal gaat optreden koop je voor een prikkie zo een doosje die van USB naar DMX omzet.

    een knop op tijd indrukken voor een rode en een blauwe lamp is NIET hetzelfde als een mooie show voorbereiden.
    Ken jij lee of rosco? Weet jij het verschil tussen de menging over afstand van een PAR 56 met 151 en een fresnell met congo blue?
    hotspots? totaaltje? kleurtemperatuur? hot restrike? Longnose of shortnose? MFL of WFL? Safeties? Wat moet je aarden?

    Let op dat lichtmannen dus ook weten hoe zij voorkomen dat je bandleden geelectrocuteert worden. En zij kunnen voorkomen dat je door gevallen lampen een schedelbasisfractuur oploopt. En nog wat banale bijzaken. Het is meer dan wat lampjes laten knipperen.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  3. #3

    Standaard

    Thanks! Overigens is het punt dat je maakt zeer terecht en eerlijk gezegd had ik daar nog helemaal niet bij stil gestaan. Het is wel zo dat de vriend van onze zangeres lichtman is en daar gaan we binnenkort eens mee om tafel zitten, dus op zich hebben we wel professionele input. Ik wil echter wel enigszins beslagen ten ijs komen. Ik zal eens naar dat programma kijken dat je noemt. Kun je met die verloopstekker bij wijze van spreke bij iedere toko met een lichtinstallatie terecht?
    Custom Serpentine 7 string DC, Ibanez JPM90th HAM, Ibanez JPM100P1, Ibanez JPM100P2, Ibanez JS100BK, Ibanez RG7321, Ibanez AEL20, Axe-FX 2 & MFC-101 footcontroller, KRK Rokit RP-6 G2

  4. #4

    Standaard

    DMX is een soort midi voor lichtapparatuur.

    dus ja, met zo een ding+laptop ben je in staat alle gangbare lichtinstallaties aan te sturen.
    De converter is tegelijk een dongel die je programma ontketent. Zonder dongel kun je dus alles, alleen geen lampen aansluiten. Wat een zeer net concept is naar mijn mening.



    Het is wel zo dat elke LED lamp een andere aansturing nodig heeft om van geel rood te worden. Om het simpel uit te leggen.
    Bij de ene bewegende spot (moving head) kan "schuifje 23 omhoog" maken dat ie linksom draait,
    Bij de andere bewegende spot (moving head) kan "schuifje 23 omhoog" maken dat ie gaat knipperen.

    Net zo goed als dat een program change over midi bij de ene gitarist naar de solo-preset gaat maar bij de andere de boel mute voor het stemmen....
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    183

    Standaard

    Even een opmerking: zorg da je een dongle hebt die compatible is met dashlight. Vaak is software niet compatible.

    Verder inderdaad, alle punten die showband noemde. En, afhankelijk van hoeveel lichten/effecten je gebruikt, kan het zijn dat je meer dongles moet hebben

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    op de milliseconde dan moet je wel met een klicktrack spelen

  7. #7

    Standaard

    We spelen sowieso met clicktrack aangezien er live ook een orkestband mee moet spelen.
    Het wordt in ieder geval al wat duidelijker. Ik begrijp echter nog niet helemaal wat je (showband) bedoelt met 'Het is wel zo dat elke LED lamp een andere aansturing nodig heeft om van geel rood te worden.' Is het dan niet zo dat wanneer we in een software programma geprogrammeerd hebben dat een lamp van geel in rood moet veranderen dit ook automatisch gebeurt? (bij gebruik van zo'n dongle natuurlijk) Ofwel: moet de voorgeprogrammeerde lichtshow nog weer op iedere lichtinstallatie afgestemd worden?
    Custom Serpentine 7 string DC, Ibanez JPM90th HAM, Ibanez JPM100P1, Ibanez JPM100P2, Ibanez JS100BK, Ibanez RG7321, Ibanez AEL20, Axe-FX 2 & MFC-101 footcontroller, KRK Rokit RP-6 G2

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    ah, ok, ja dan kun je vette dingen doen.
    maar elke keer een andere verrassings set lampen wordt wel wat complex ja

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aikara Bekijk bericht
    moet de voorgeprogrammeerde lichtshow nog weer op iedere lichtinstallatie afgestemd worden?
    JA

    DMX (of DMX512) is een standaard protocol. (3 of 5 polige XLR stekker. Je microfoonsnoer werkt al als kabel hoewel de impendantie niet optimaal is)

    daarover gaan serieel 512 kanalen die een (8 bits digitale) waarde tussen 0 en 255 hebben.
    Elke lamp heeft een doorlusaansluiting. (net zoals midi een in en een thru)

    De lamp kun je een "naam geven" (met dipswitches of een programmatje) Dan weet hij vanaf welk kanaal hij gaat werken.
    Bijvoorbeeld je stelt op kanaal 5 een set van 4 PAR lampen op een stok (T-bar) . Dan zal de eerste lamp harder en zachter branden als je de schuif van kanaal 5 programmeert. De tweede lamp doet dat bij kanaal 6, de derde bij kanaal 7... jevoelt hem.

    Welke KLEUR je dan met kanaal 6 bedient...... hangt af van het kleur(filter)tje die je aan de lamp hebt gegeven. Dat is dus vrij. Lichtontwerpen hebben dus een armaturenlijst, een DMX kanaallijst EN een kleurfilterlijst!

    Om het nog vervelender te maken zijn de lampen steeds slimmer aan het worden.
    EEN (1) LEDlamp kan al 7 kanalen hebben! (rood, groen, blauw, straboscoop, standalone, soundactivated, global-fader)
    En dat is NIET gestandariseerd!

    Bij een programma zoals daslight kun je dan ook weer van het internet "profielen" van lampen downloaden. Om zo de juiste instelling te maken. Die moet je dan wel weer aanpassen aan je lichtplan. Vandaar dat lichtmensen enorme riders met uitgewerkte tekeningen vooraf naar theaters sturen. Waar locale crews een dag mee bezig zijn. En dan als ze aankomen zitten ze zo een uur hun standaard programma aan te passen aan de locale zaal.

    Had ik al gezegd dat lichtman een metier was?

    Je kan ook de hele lichtset meenemen....
    Laatst gewijzigd door showband; 19 september 2012 om 12:18
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top