Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 8 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 75
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Ik zeg oven, omdat niemand het doet (iig niet hier) en het in principe beter zou moeten zijn. Een dagje op 60 graden dan is het gros van het overgebleven vocht eruit. Toooonnnne man!
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2011
    Locatie
    Wormerveer
    Berichten
    363

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    Ik zeg oven, omdat niemand het doet (iig niet hier) en het in principe beter zou moeten zijn. Een dagje op 60 graden dan is het gros van het overgebleven vocht eruit. Toooonnnne man!
    Haha! misschien heb je gelijk, maar ik kan me ook zo voorstellen dat als er helemaal geen vocht meer in het hout zit dat het dan flink gaat scheuren. Ik vind het maar riskant
    d'Alm Guitars op Facebook: d'Alm Guitars

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2011
    Locatie
    Wormerveer
    Berichten
    363

    Standaard

    Na een lange tijd afwezigheid en ziekte ga ik nu toch maar weer eens wat foto's posten, want zo schiet het natuurlijk niet op! Dus met de 7de versnelling aan de slag!

    Die nieuwe foto's:

    Eerst even een freestafeltje geknutseld:



    en mbv het tafeltje heb ik trappetjes gefreesd in de top! Dit is een goede manier om snel en precies hout te verwijderen voor de bolling op een lp. Daarna is het een kwestie van spierballen, schuren en schaven:





    De bolling van een les paul is niet zomaar bol. Er gaan twee verschillende hoeken in verscholen: de halshoek en de pickup hoek. De halshoek van een lp loopt af met een waarde van 4.4 graden en de pickupplane iets van 1,8 geloof ik. Voor deze gitaar heb ik een halshoek van 4 graden gekozen, zodat de snaren iets dichter op de body komen. Dat betekent dat de brug niet zo achterlijk hoog komt te staan als op een originele lp.

    Misschien kun je de twee hoeken zien in de volgende foto:



    Daarna de halsverbinding en de pickup gaten uitgefreesd:



    Nu ik deze gaten gedaan heb, kan ik de bolling op de top gaan schuren en schaven:



    Ziet er nog niet uit
    En om af te sluiten een mooi pittoresk fotootje:

    d'Alm Guitars op Facebook: d'Alm Guitars

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Waarom niet een haakse slijper? Ik weet dat crimson guitars dat zo doet en binnen een uur heeft ie de carve af.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Waarom niet een haakse slijper? Ik weet dat crimson guitars dat zo doet en binnen een uur heeft ie de carve af.
    Dat moet je toch eerst oefenen, voor je op een esdoorn en mahonie body tekeer gaat.
    Dit is een zachtere methode, misschien minder efficiënt, maar zo zou ik het toch ook doen !

    Ik snap alleen het freestafeltje niet, en hoe je daar dan die trapjes op gefreesd hebt, gewoon uit de losse hand?



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 juli 2012
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    270

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Ik snap alleen het freestafeltje niet, en hoe je daar dan die trapjes op gefreesd hebt, gewoon uit de losse hand?
    Ja dat zou ik ook graag weten. Het lijkt mij nou typisch iets wat je juist met een bovenfrees inplaats van een tafelfrees doet zodat je goed kan zien wat je aan het doen bent.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Bij mijn prs had ik de carve ool met een slijptol met lamellenschijf gedaan. Het werkt perfect, maar je moet wel stalen zenuwen hebben en 1 seconde niet opletten is een enkele reis naar de kliko.

    eenmaal gewend aan die methode... Doe je niets anders meer.
    147-c Guitars

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Zo met die trapjes heb ik ;t ook een keer gedaan. Toen heb ik een verstekbare "brug" gebouwd over de gitaar waar de frees op rustte en potloodstreepjes gemaakt en zo in kleine stapjes gewerkt.

    Eerst had ik wel alles met freesbanen van binnen naar buiten afgeschuind. Zeker voor de halshoek levert dat een goeie referentie op omdat je alles vanaf de brug naar de voorkant van de gitaar in 1 schuine baan afschuint zodat de carve nergens "boven het maaiveld" kan komen.

    Voor mn gevoel haalde ik wel heel veel hout weg (topje werd erg dun) maar als je goed kijkt op een LP is dat ook de bedoeling. Topje is alleen onder de brug een beetje dik. Het gaf erggggg veel voldoening toen ze klaar was.





    Oja en de carve was gemaakt voor ik ging plakken
    Laatst gewijzigd door RS-Rik; 31 oktober 2012 om 13:59
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2011
    Locatie
    Wormerveer
    Berichten
    363

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Waarom niet een haakse slijper? Ik weet dat crimson guitars dat zo doet en binnen een uur heeft ie de carve af.
    Ik heb de filmpjes inderdaad gezien.... heftig, want ik zou het niet zo durven. En ik moet zeggen dat ik het werken met van die kleine schaafjes wel rustgevend vind Dan voel ik me echt een houtbewerker

    Ik snap alleen het freestafeltje niet, en hoe je daar dan die trapjes op gefreesd hebt, gewoon uit de losse hand?
    Ohja! Sorry stijn! Fotootje vergeten. Ik gebruik voor de carve van een lp een aantal templates. Er is een gozer op het mylespaul forum die een tekening heeft gemaakt van een lp carve. Daar heb ik malletjes van gemaakt:



    De malletjes schroef ik gewoon in de body waar de pickup gaten moeten komen. Je zou ook mbv de malletjes op de 'normale' manier kunnen frezen. Van bovenaf dus. Echter, ik merkte bij mn vorige lp dat je te vaak gaat hellen en wiebelen met de bovenfrees, dus sla je putjes in de top.
    Daarom deed ik het deze keer met een freestafeltje. Mal er op schroeven, body omdraaien en frezen maar. Ging een stuk beter dan uit de hand frezen. Het is naar mijn idee allemaal veel stabieler.

    Dit is een fotootje van mn vorige lp waar ik de carve zonder mallen en uit de hand freesde:

    Laatst gewijzigd door teunallica; 31 oktober 2012 om 14:17
    d'Alm Guitars op Facebook: d'Alm Guitars

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door teunallica Bekijk bericht
    Ha check.
    Zo'n plan gaat inderdaad de ronde, goed gezien !

    Wel veel werk, hopelijk bouw je er dan nog meer



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top