Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 8 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 75
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2011
    Locatie
    Wormerveer
    Berichten
    363

    Standaard Les paul met sterretjes voor Ruben Hoeke!

    Onlangs raakte ik aan de praat met de gitarist van de Ruben hoeke band (http://www.rubenhoeke.com/), Ruben dus...duh Na wat mailtjes heen en weer heb ik hem gevraagd of hij het leuk zou vinden als ik voor hem een gitaar zou bouwen. Gewoon voor de fun en hij zag het helemaal zitten. Zodoende zijn we gaan bedenken wat er gebouwd moest worden....

    Vanaf het begin was al meteen duidelijk dat het qua looks een les paul moest worden. Vervolgens kwamen alle ideeen; eerst een alder body, toen een mahonie body, een esdoorn hals, nee, toch weer een mahonie hals, een alder body met een mahonie toneblock, etc, etc...

    Nu, drie maanden later, zijn we eruit. Dit moet het worden:



    Een les paul met sterretjes!
    Deze week zijn er al wat spulletjes binnengekomen



    Mallen, tonepros brug, schaller locking stemmechanieken, tusq topkammetje en de verdere zooi die erbij hoort. De pickups moeten nog worden geleverd en dat worden T-top replica's van Manlius pickups uit amerika (http://manliusguitar.com/).
    De body en de hals worden gemaakt van Honduras mahonie en dit is de top die we gaan gebruiken:



    Dus ik hoop dat ik jullie weer kan plezieren met de bouw van deze gitaar! Vooral veel foto's deze keer!
    Laatst gewijzigd door teunallica; 10 september 2012 om 10:22
    d'Alm Guitars op Facebook: d'Alm Guitars

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juli 2004
    Locatie
    Somewhere, over the rainbow
    Berichten
    3.577

    Standaard

    Mooi! Zelf heb ik niks met de sterretjes, maar de kwaliteit en eenvoud van het ontwerp zien er veelbelovend uit!
    DA - doet je goed!

  3. #3

    Standaard

    Ben benieuwd hoe die gaat worden. Ik ga em volgen!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2011
    Locatie
    Wormerveer
    Berichten
    363

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bad65 Bekijk bericht
    Ben benieuwd hoe die gaat worden. Ik ga em volgen!
    Thanks! Ik heb weer een hoop foto's gemaakt!
    d'Alm Guitars op Facebook: d'Alm Guitars

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2011
    Locatie
    Wormerveer
    Berichten
    363

    Standaard

    Afgelopen vrijdagmiddag zijn we naar de houthandel gereden om een paar mooie stukken mahonie (honduras, aka swietenia) te scoren. Ik vind het altijd heerlijk om lekker door de voorraad te snuffelen (letterlijk!), maar Ruben was ook mee dus moest ik me inhouden...

    Ik heb beloofd om de bouw met veel foto's bij te houden, dus om alvast in de stemming te komen:




    Vervolgens toch nog even gauw langs mijn werk gereden om de stukken op maat schaven.



    en dan is ie al bijna af:




    Na een rustig weekend, ben ik maandagochtend begonnen met de bouw.
    Allereerst de body uitzagen/schuren en de top verlijmen:

    De body uitgezaagd:



    De body tot op een paar millimeter van de uiteindelijke vorm gebracht met de schuurband:



    En hetzelfde verhaal voor de top van de gitaar:





    ... verder in de volgende post...
    d'Alm Guitars op Facebook: d'Alm Guitars

  6. #6

    Standaard

    Je hebt lekker gereedschap tot je beschikking.
    Ik sta wat te klooie met een decoupeerzaag en workmate op een slaapkamertje...
    Mooie top trouwens....

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2011
    Locatie
    Wormerveer
    Berichten
    363

    Standaard

    Voordat de top verlijmd kan worden op de body moet eerst een gleuf gefreesd worden. Hierdoor lopen alle kabeltjes en snoertjes.




    en dan is het tijd om alles te verlijmen. Een mooi dunne laag lijm is bij titebond beter dan een dikke laag lijm waarbij tijdens het lijmen de helft er uit geperst wordt. De bedoeling is om vooral het hout te hechten, in plaats van een dikke laag lijm ertussen.




    en hoppakee, in de vacuumbank. (wat ben ik toch verwend he)




    Op naar de hals! Ik heb geen foto's van het verzagen zelf, maar dit is wat ik eraan overhield (ook al even langs de schuurband gehaald!):




    Na ongeveer 2 uur kan de body uit de vacuumbank:




    En dit is wat ik overhoud aan het begin van de maandagochtend!



    Teun
    d'Alm Guitars op Facebook: d'Alm Guitars

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2011
    Locatie
    Wormerveer
    Berichten
    363

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bad65 Bekijk bericht
    Je hebt lekker gereedschap tot je beschikking.
    Ik sta wat te klooie met een decoupeerzaag en workmate op een slaapkamertje...
    Mooie top trouwens....
    Haha dan moet je even naar de volgende post kijken, t wordt steeds leuker met de machines ..... een vacuumbank...... nou vraag ik je.....
    d'Alm Guitars op Facebook: d'Alm Guitars

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Vette muziek zeg, net de youtube albumpresentatie van coexist geluisterd.


    Tof dat je 'n gitaar mag bouwen, heb ik (in al dan niet beschonken toestand) al aan verscheidene muziekanten geopperd maar ze zeiden allemaal, ja als je straks groot bent kom ik wel es langs.



    Stop je het na de vacuumbank nog in de oven? Zou in principe de uitharding en het vochtgehalte ten goede moeten komen.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2011
    Locatie
    Wormerveer
    Berichten
    363

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    Vette muziek zeg, net de youtube albumpresentatie van coexist geluisterd.


    Tof dat je 'n gitaar mag bouwen, heb ik (in al dan niet beschonken toestand) al aan verscheidene muziekanten geopperd maar ze zeiden allemaal, ja als je straks groot bent kom ik wel es langs.



    Stop je het na de vacuumbank nog in de oven? Zou in principe de uitharding en het vochtgehalte ten goede moeten komen.
    Ik heb, denk ik, precies de goede persoon gevraagd Hoewel ik de zin: ''als je later groot bent'', ook al een aantal maal gehoord. Toch begin ik een beetje een klantenarchief op te bouwen. Dit is de vierde gitaar die voor iemand anders gebouwd wordt.

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo goed inzie waarom de body nog in de oven moet. Het hout is al netjes gedroogd en de uitharding van titebond is sterker dan het hout zelf, dus misschien dat het inderdaad nog harder wordt. Echter, ik denk niet dat het nodig is.... Maarja, wie ben ik he? misschien begrijp ik je vraag niet goed:P
    d'Alm Guitars op Facebook: d'Alm Guitars

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top