Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 37
  1. #1

    Standaard Justanothercaster #001

    Vandaag de telecastermallen binnen gekregen van templatesandjigs.com voor #002.

    Maar dat is wel zo'n beetje de reden om hier een topic te openen voor #001, een kitkaster. Ja, alweer een. Vandaar ook de naam van het topic. Het zal allemaal niet zo vreselijk spannend zijn voor de meeste zelfbouwers, maar voor mij is het nieuw. Ik gluur al een tijdje mee op gitaarnet en heb enorm veel opgestoken van alle posts hier, zowel van beginners als van de profs. Misschien dat mijn verslagje ook weer iemand helpt.

    Posts zonder foto's zijn saai, dus:





    Een doos met drie dozen. De doos open maken en de inhoud controleren is meer werk dan het zaakje los vast in elkaar gooien:



    Maar er zijn toch wel een paar puntjes. Da's voor volgende keer.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  3. #3

    Standaard

    Yep, it jumped up a notch.

    De body blijft netjes zonder schroeven aan de hals hangen, dus dat past precies. Het past zowiezo allemaal heel behoorlijk. Slagplaat met de schroeven in de voorgeboorde gaten:



    Ook de control plate past netjes en sluit goed aan op de slagplaat. Beter als verwacht dus. Maar wel een paar deukjes:





    Ach, hij wordt toch dekkend gelakt, dus dat moet wel weg te werken zijn.

    Dan de plaatsing van de brug.



    Als ik de schroeven in de voorgeboorde gaten schroef dan zit de brug te ver naar achteren. Vind ik. En scheef. Dus dat moet anders. Latje d'r bij van 648 mm en opnieuw aftekenen en boren. 6x meten 1x boren was de regel geloof ik.





    Da's beter. Brug vastgeschroefd, de oude gaten vallen netjes onder de brug. Het is trouwens een toploader en nee, daar ga ik niks aan doen. Twee tuners gemonteerd, E en e erop. Intoneren gaat prima. Voor een Telecaster tenminste. En de uitlijning lijkt ook niet heel fout.



    Dus elektriek aansluiten. Makkelijk met die stekkertjes, komt geen bout aan te pas. Inpluggen en er is geluid. Dus demonteren en aan het lakken. Dat zal een stuk minder gemakkelijk gaan en véél langer duren.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juni 2010
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    501

    Standaard

    Ik zou de elektriek solderen, stekkers geven op de langere duur altijd problemen.
    En zo moeilijk is solderen nou ook weer niet.
    Waarom maken we steeds dezelfde fouten,
    terwijl er nog zoveel andere mogelijkheden zijn?

  5. #5

    Standaard

    Solderen is het probleem niet, dat doe ik al hééél wat jaren. Zelfs 0603 ledjes. Kijk maar:



    Deze stekkers gaan er zowiezo uit: eentje had er al niet zo'n zin in en had wat overtuigingskracht nodig om vast te blijven zitten. En de draden zijn ook te lang.

    Maar stekkers in een gitaar, ik ben gaan twijfelen. Ik zou normaal zeggen: nee, niet doen. Maar ik ben me al een tijdje aan het inlezen en vergapen, onder andere op tdpri, en zag hier dat C.J. Fearn er bewust voor kiest. En volgens mij weet hij wel ongeveer hoe je een Telecaster in elkaar prutst. Een elementenwissel wordt zo wel erg gemakkelijk. En zulke connectors heb ik toch al in huis. Verguld zelfs.

    Nog eens even over denken... en tips van harte welkom.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    . Een elementenwissel wordt zo wel erg gemakkelijk. En zulke connectors heb ik toch al in huis. Verguld zelfs.

    Nog eens even over denken... en tips van harte welkom.[/QUOTE]

    Ik weet niet hoe vaak jij een element wisselt bij een zelfbouw maar ik nooit. Solderen dat spul, dat voorkomt een hoop ellende met gekraak en gepiep zeker op de lange duur.
    Zon bouwpakket is wel leuk om snel de basis onder de knie te krijgen al zou ik ziezo die brug vervangen voor een vintage type.
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2009
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.063

    Standaard

    met emg's etc werkt t ook prima, dus waarom niet?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juni 2010
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    501

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door da Liks Bekijk bericht
    met emg's etc werkt t ook prima, dus waarom niet?
    Ik heb meer als 35 jaar ervaring met elektronica, connectoren geven allemaal vroeg of laat problemen.
    Hoe vaak wissel je van elementen 1x per week, 1 X per maand of 1x per jaar?
    Zoveel tijd kost solderen nu ook weer niet en als je goed soldeert ben je verzekerd van een goede verbinding.
    De betere buizen versterkers hebben ook hardwired bedrading omdat bleek dat dit veel minder problemen gaf.
    Maar als jij liever een connector wil is dat natuurlijk jouw keuze, soms moet je dingen zelf ervaren
    Waarom maken we steeds dezelfde fouten,
    terwijl er nog zoveel andere mogelijkheden zijn?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2009
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.063

    Standaard

    ik stel toch gewoon een normale vraag? waar staat dat ik liever een connector wil? ik vraag alleen waarom het niet zou werken (omdat ik het niet weet)..
    Laatst gewijzigd door da Liks; 10 november 2013 om 16:32

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2012
    Locatie
    Vinkytown, Grunn
    Berichten
    421

    Standaard

    Is dit dat Harley Benton pakket?
    Gitaartjes: Danelectro Pro/GSA60/Guyatone LG50/Squier Mustang Bass
    Versterkertjes: Woodstock G-MP1/Hohner Vendetta 65/Peavey Royal 8/Orange Crush 35B

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top