Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 19 van 19
  1. #11

    Standaard

    Top ga ik proberen!!

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 juli 2007
    Locatie
    utrecht/oostvoorne
    Berichten
    5.523

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 7ender Bekijk bericht
    Dit is een beetje het "standaard gezeik" met die Mesa Boogie amps .
    Hoe wilder een versterker is , des te gevoeliger voor "gefluit" bij het opdraaien van de volume/gain potmeters.
    Het komt deels door acoustische meekoppeling of door frequentie afhankelijke meekoppeling.

    Wat afdoende helpt is dit :

    Je soldeert in serie op de zgn "hete kant" van de Volume potm 1 ( 1 Meg ) een weerstandje van 220K ,
    ......en PARALLEL over de anode weerstand ( 150K ) van V1 ( 1e triode ) een keramische condensator van 1000pF.

    Dat houdt dat kreng wel op met fluiten
    Het blijft toch 1 van de eerste "echte" high gain amps. Moet zeggen dat ik met de mijne weinig last had maar ik kan mij voorstellen dat hij met single coils moeilijk in de hand is te houden kwa feedback.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door proguitar89 Bekijk bericht
    en ik weet niet of je vriendloos bent maar ik wil best wel een vv sturen.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    Gewoon spontane oscillatie van de amp zelf is geen zeldzaamheid (" fúúúúúúúúúúúúúúúúút ")

  4. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lespaulnmarshall Bekijk bericht
    Ik heb werkelijk alles al geprobeerd, niets helpt. Buizen zijn dik in orde. Buizen die ik heb gebruikt zijn TAD (dus ook getest) voor v2, ongeteste jj 5751 in v1, ongeteste eh voor de reverb (v4) v1 geteste eh12ax7 voor de pi, v1 geteste tung sol in v3. Ik heb ook het tikken met potloodnof chinees stokje geprobeerd, alles in orde, de diverse gitaren werken perfect met mijn andere versterkers.

    Ik kan solderen op printplaat en bouw zelf ook byoc's. Opsporen van problemen is in 95 procent van de gevallen ook niet zo moeilijk. Alleen werk ik meestal aan simpelere amps zoals 2204's 1987's en bluesbreakers.
    Ik geloof je hoor, maar je vraagt om advies en geeft hiermee niet echt antwoord op mijn vraag. Ik kan vanaf hier natuurlijk niet zien en horen wat jij daar ziet en hoort. Ik weet nu nog steeds niet of de versterker fluit zonder dat er iets aangesloten is. Ik weet ook niet of de versterker fluit met een aangesloten gitaar waarvan de volume knop op 0 staat.
    Je kunt natuurlijk heel lang zoeken als je probleem bestaat uit iets dat je vooraf voor onmogelijk hebt gehouden.

    Het solderen van een 1000pF snubber cap en weerstanden op de volumepotmeter toevoegen om de gain te verlagen zou ik echt niet doen. Dit is het zelfde als onder een lekkende leiding een emmertje plaatsen en zeggen dat hiermee de leiding gerepareerd is.

    TAD buizen? een ongeteste 5751 in de eerste positie? Tja...

    Maar goed. Ik speel ook met een Fender en singlecoils op mijn Mesa MK3 en deze fluit niet. Met de leadgain en eerste volume rond de 7 heb ik ook met singlecoils een flink highgain geluid en niet een medium gain. Natuurlijk heb jij je trebble wat verder dicht staan dan mij, dus dat geeft in de leadmode wat minder gain, maar toch. Ook ik speel erg hard met de master op 2,5 en leadmaster op 4 dus daar zal het niet aan liggen. Wat mij opvalt is dat je de presense vrijwel helemaal dicht hebt gedraaid en met de EQ een omgekeerde V maakt voor een voor jou goed geluid. Ik weer natuurlijk niet wat jij mooi vind, maar dit zou bij mij resulteren in een dof en dozig geluid met veel nadruk op het mid. Bij mij staat de presense op 7 of 8. En dan heb ik ook nog de greenstripe uitvoering.

    Het zou goed kunnen dat er een koppelcondensator stuk is en microfonisch is geworden, ceramische caps doen dit ook nog wel eens. Een variac kan er de brui aan gegeven hebben waardoor je ook minder gain hebt, je kunt overspraak in een buis hebben etc etc. Het begint vaak met dingen uitsluiten op basis van bevindingen en metingen, niet op basis van aannames...

  5. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Ik geloof je hoor, maar je vraagt om advies en geeft hiermee niet echt antwoord op mijn vraag. Ik kan vanaf hier natuurlijk niet zien en horen wat jij daar ziet en hoort. Ik weet nu nog steeds niet of de versterker fluit zonder dat er iets aangesloten is. Ik weet ook niet of de versterker fluit met een aangesloten gitaar waarvan de volume knop op 0 staat.
    Je kunt natuurlijk heel lang zoeken als je probleem bestaat uit iets dat je vooraf voor onmogelijk hebt gehouden.

    Het solderen van een 1000pF snubber cap en weerstanden op de volumepotmeter toevoegen om de gain te verlagen zou ik echt niet doen. Dit is het zelfde als onder een lekkende leiding een emmertje plaatsen en zeggen dat hiermee de leiding gerepareerd is.

    TAD buizen? een ongeteste 5751 in de eerste positie? Tja...

    Maar goed. Ik speel ook met een Fender en singlecoils op mijn Mesa MK3 en deze fluit niet. Met de leadgain en eerste volume rond de 7 heb ik ook met singlecoils een flink highgain geluid en niet een medium gain. Natuurlijk heb jij je trebble wat verder dicht staan dan mij, dus dat geeft in de leadmode wat minder gain, maar toch. Ook ik speel erg hard met de master op 2,5 en leadmaster op 4 dus daar zal het niet aan liggen. Wat mij opvalt is dat je de presense vrijwel helemaal dicht hebt gedraaid en met de EQ een omgekeerde V maakt voor een voor jou goed geluid. Ik weer natuurlijk niet wat jij mooi vind, maar dit zou bij mij resulteren in een dof en dozig geluid met veel nadruk op het mid. Bij mij staat de presense op 7 of 8. En dan heb ik ook nog de greenstripe uitvoering.

    Het zou goed kunnen dat er een koppelcondensator stuk is en microfonisch is geworden, ceramische caps doen dit ook nog wel eens. Een variac kan er de brui aan gegeven hebben waardoor je ook minder gain hebt, je kunt overspraak in een buis hebben etc etc. Het begint vaak met dingen uitsluiten op basis van bevindingen en metingen, niet op basis van aannames...
    Geen feedback zonder gitaar, met het volume op nul ook niet (denk ik, heb geen tijd gehadnom dat te proberen.
    Waar kan ik die koppelcondensatoren precies vinden? dan kan ik ze allemaal gelijk vervangen (als dat een verstandig idee is)
    Ik heb namelijk wel eens gehoord dat een kapotte koppelcondensator een soortgelijk probleem heeft veroorzaakt.

    Die presence wordt door veel mensen erg laag gehouden alleen is de omgekeerde v niet zo populair. Dozig kan ik het geluid wel enigsinds omschrijven, maar toch de beste sound die ik er tot nu toe uit heb.

    Mijn mkiii is een blue stripe uit het begin van de green stripe tijd.
    Die ongeteste 5751 in v1 levert geen extra feedback oid op. Qua feedback Hetzelfde als met deze buis in v3 en een wel geteste v1 tung sol 12ax7 in v1. Qua sound, beter naar mijn mening.

  6. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lespaulnmarshall Bekijk bericht
    Geen feedback zonder gitaar, met het volume op nul ook niet (denk ik, heb geen tijd gehadnom dat te proberen.
    Waar kan ik die koppelcondensatoren precies vinden? dan kan ik ze allemaal gelijk vervangen (als dat een verstandig idee is)
    Ik heb namelijk wel eens gehoord dat een kapotte koppelcondensator een soortgelijk probleem heeft veroorzaakt.

    Die presence wordt door veel mensen erg laag gehouden alleen is de omgekeerde v niet zo populair. Dozig kan ik het geluid wel enigsinds omschrijven, maar toch de beste sound die ik er tot nu toe uit heb.

    Mijn mkiii is een blue stripe uit het begin van de green stripe tijd.
    Die ongeteste 5751 in v1 levert geen extra feedback oid op. Qua feedback Hetzelfde als met deze buis in v3 en een wel geteste v1 tung sol 12ax7 in v1. Qua sound, beter naar mijn mening.
    Geen feedback zonder aangesloten gitaar en belangrijker: geen feedback met aangesloten gitaar waarvan de volumeknop is dicht gedraaid betekent 100% zeker: geen feedback uit de versterker zelf. Its just that simpel!!

    Dat je met je gitaar van feedback geen last hebt bij een andere versterker zegt niets. Ik ben nog wel benieuwd naar de fluittoon die jij feedback noemt. Wat namelijk kan is dat storingen uit de omgeving of het net ook tot uiting kunnen komen als fluittonen die je hoort door de speaker. De ene versterker is hiervoor veel gevoeliger dan de andere. Toch moet je ook dan het probleem zoeken in de afscherming van je gitaar, je kabel etc...

    De koppelcondensatoren zijn knal oranje en niet te missen, maar het heeft dus geen enkele zin deze te vervangen.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    Het zijn vervelende versterkers , die zeer gevoelig zijn voor oscillatie.
    Er is waarschijnlijk niks aan stuk , het enigste is dat niet elk willekeurig nieuw triode-buissie ( van het juiste type ) er geschikt voor is.
    Ik heb zelfs een keer gezien dat meneer Tom Principato een punthoofd van die versterker kreeg tijdens een optreden

    Noem jij die oplossing maar een emmertje , voorlopig zijn er fabrikanten die 't ook zo oplossen .
    Die 1000pf condensator laat de versterking in het "hoog" wat afnemen .

  8. #18

    Standaard

    Het zijn helemaal niet vervelende versterkers! Het is een van de best klinkende versterkers die ik ken. Je moet er alleen mee om kunnen gaan en inderdaad niet denken dat je er zomaar wat buisjes in kan stoppen, maar dat had ik ook al aangegeven. Aan de gitaar kon het ook niet liggen, maar ik weet het gezien de antwoorden van de TS vrijwel zeker. Ik weet wat een 1000pF cap op die plek zou moeten doen, maar ben van mening dat deze extra cap die jij voorstelt niet nodig is voor een stabiel werkende versterker. Er zitten er al voldoende in.

    Wat ik wel heb gemerkt bij mijn versterker is dat de eindtrap en met name de buisvoeten, mede door de ventilator, erg vervuilen en solderingen in de eindtrap en hoogspanningsvoeding bij de eindtrap uitdrogen. Dit geeft allemaal vage klachten. Je voorversterker kan er zelfs van gaan brommen doordat de weerstanden van het gelijkrichtcircuit van de voorversterker er uit fikken. Maar goed, na het installeren van 4 nieuwe buisvoetjes zijn alle klachten verholpen en met 4 x 6l6 waar deze versterker eigenlijk voor was bedoeld (de EL34 in de buitenste positie was een noodgreep omdat er geen goede 6L6 buizen meer te krijgen waren) klinkt de versterker super en veel warmer dan met de EL34's. Ik hobbel met dat ding in de flightcase over de straat en heb in twee jaar tijd geen probleem meer gehad. Mooi dat het chassis aan rubbers hangt!

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    Tja,...tuurlijk snap ik ook dat gitaristen deze versterkers waarderen.
    De TS zal zich ook moeten realiseren dat 't zonder onderhoud niet lukt .
    Wat "guitarnijboer" hier in voorgaande posting vertelde is ook een belangrijke factor , zgn galvanische corrosie in soldeerverbindingen op printplaatjes.
    Hier wordt zelden door gebruikers rekening mee gehouden .
    Vaak denkt men dat door een vracht verse buissies in een wat oudere amp te prikken , de versterker weer te hebben genezen .
    Vroeger ging dat nog vrij aardig omdat de spullen zgn poit-to-point verbindingen hadden ( Bassman , Twin Reverb , etc ) , wat constructief qua soldeerverbindingen onverwoestbaar was.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top