Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19
  1. #1

    Standaard Mesa boogie Mark III feedback probleem

    Hallo,

    Ik heb een mesa boogie mark iii waar ik zeer tevreden over ben, maar ik heb een probleem. Ik gooi graag de master een beetje open, en dan heb ik erg veel last van ongewilde feedback. Ik heb nieuwe pre's erin zitten allemaal getest als V1 buis behalve de reverb buis. Ook heb ik nog een ongeteste jj 5751 buis in v1 zitten ik dacht dat dat de 5751 de feedback wel zou verminderen, maar dat valt helaas enorm tegen. Ook als ik rechtstreeks inplug blijft het probleem aanwezig. Settings zijn dik in orde dus daar zit het hem ook niet in. Volume 1: iets onder de 7, bass: 2, mid:6.5 treble: 5, lead master 5 (lager klinkt het naar mijn idee niet optimaal) lead gain 7 of ietsje lager. (deze mesa is nogal clean dus 7 is helemaal niet zo gek veel gain, gewoon een lekkere blues/rock medium gain sound) presende 2 tot 2.5. Verb 0. Volume 1, treble, bass, master en lead gain zijn 'pulled'. De eq is een lichte, omgekeerde v. Ik heb dus het vermoeden dat het een defect onderdeel is een weerstandje of een condensator ofzo. Nu vraag ik me dus af wat het dan precies is. Ik kan met de soldeerbout overweg.

    Alvast bedankt,

    Maurice
    Laatst gewijzigd door lespaulnmarshall; 8 september 2012 om 12:53

  2. #2
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.219

    Standaard

    Feedback kan van een microfonische buis zijn maar meestal is het de gitaar, heeft deze veel holle ruimtes?
    En speel je met veel gain?
    Vriendelijke groet,

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door harrie-beton Bekijk bericht
    Feedback kan van een microfonische buis zijn maar meestal is het de gitaar, heeft deze veel holle ruimtes?
    En speel je met veel gain?
    Gitaren en pickupsnzijn in orde,bop andere amps doen ze het ooknperfect zonder veel ongewenste feedback.
    Veel gain, nee een lekkere medium gain blues rock sound.

  4. #4

    Standaard

    Het zou een condensator kunnen zijn, maar ook heel goed je buizen een variac, slechte soldering of combinatie, maar het kan ook heel goed je gitaar zijn!.

    Ik heb ook een Mesa Boogie mark 3 en jouw instelling zou meer gain moeten geven, in de verste verte niet kunnen feedbacken en met de presense op 2,5 en de treble op 5 al helemaal niet. Deze laatse zijn trouwens wel vreemde instellingen.

    Er is een verschil tussen feedback uit een versterker en feedback door microfonische elementen van je gitaar. Eerst moet je dus weten waar je mee te maken hebt:

    1. Geeft de versterker ook feedback geluiden als de gitaar niet is ingeplugd in de versterker? (er dus niets in ingeplugd, ook niet in de effectloop oid.)

    Nee: ga verder.
    Ja: ga ook verder, maar bedenk dat wanneer de versterker bij 2. niet piept, je input defect is.

    2. Plug je gitaar in de input met de volume knop van de gitaar op 0. Heb je feedback geluiden?

    Ja: ga verder naar 3.
    Nee: ga verder naar 4.

    3. draai je master terug tot de versterker net niet meer piept en tik voorzichtig met een potloodje op de preamp buizen.
    Als je het tikken door de speaker hoort en bij het tikken de versterker weer neigt te gaan fluiten, dan weet je dat het aan je buizen ligt. Ik zie dat je de hele versterker gevuld hebt met buizen bedoeld voor de V1 positie. Dit is geen goed idee. Buizen die getest zijn voor V1 hebben naast minder bijgeluiden doorgaans ook een hogere gain die niet altijd gewenst is in de rest van de versterker.
    Welke buizen heb je gebruikt? Ik ga er maar van uit dat het geen M/B buizen zijn geweest. Deze versterker is gemaakt / ontworpen met
    Chinese preamp buizen. Mesa/Boogie verkoopt deze niet meer en gebruikt nu JJ. Deze buizen werken erg beroerd in deze versterker. De GT-12AX7-C van Groove Tubes zijn de chinese buizen die in deze versterker het beste werken. Koch gebruikte deze ook (maar dan staat er Koch op natuurlijk) dus dat kan je ook proberen. Als je de oude buizen nog hebt kun je deze natuurlijk ook terug zetten. Mijn mark 3 heeft nog steeds 4 van de originele preampbuizen die nog uitstekend werken, mijn caliber.50 heeft nog steeds alle originele preampbuizen en die werken ook nog fantastisch. Beide versterkers zijn uit begin '90 en veel gebruikt.

    Als het probleem niet te vinden is in de buizen dan lijkt het me beter dat je de versterker wegbrengt. Kunnen solderen is één, maar solderen aan deze versterker en de fout (en) opsporen is toch echt een ander verhaal. Solderen aan de printplaat van deze versterker vereist behoorlijke vaardigheid.

    4. Het probleem zit waarschijnlijk in je gitaar elementen die microfonisch zijn. Tikken op de slagplaat of het element is waarschijnlijk goe te horen door de versterker. Koop andere elementen of een andere gitaar of probeer de elementen te waxpotten.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Het zou een condensator kunnen zijn, maar ook heel goed je buizen een variac, slechte soldering of combinatie, maar het kan ook heel goed je gitaar zijn!.

    Ik heb ook een Mesa Boogie mark 3 en jouw instelling zou meer gain moeten geven, in de verste verte niet kunnen feedbacken en met de presense op 2,5 en de treble op 5 al helemaal niet. Deze laatse zijn trouwens wel vreemde instellingen.

    Er is een verschil tussen feedback uit een versterker en feedback door microfonische elementen van je gitaar. Eerst moet je dus weten waar je mee te maken hebt:

    1. Geeft de versterker ook feedback geluiden als de gitaar niet is ingeplugd in de versterker? (er dus niets in ingeplugd, ook niet in de effectloop oid.)

    Nee: ga verder.
    Ja: ga ook verder, maar bedenk dat wanneer de versterker bij 2. niet piept, je input defect is.

    2. Plug je gitaar in de input met de volume knop van de gitaar op 0. Heb je feedback geluiden?

    Ja: ga verder naar 3.
    Nee: ga verder naar 4.

    3. draai je master terug tot de versterker net niet meer piept en tik voorzichtig met een potloodje op de preamp buizen.
    Als je het tikken door de speaker hoort en bij het tikken de versterker weer neigt te gaan fluiten, dan weet je dat het aan je buizen ligt. Ik zie dat je de hele versterker gevuld hebt met buizen bedoeld voor de V1 positie. Dit is geen goed idee. Buizen die getest zijn voor V1 hebben naast minder bijgeluiden doorgaans ook een hogere gain die niet altijd gewenst is in de rest van de versterker.
    Welke buizen heb je gebruikt? Ik ga er maar van uit dat het geen M/B buizen zijn geweest. Deze versterker is gemaakt / ontworpen met
    Chinese preamp buizen. Mesa/Boogie verkoopt deze niet meer en gebruikt nu JJ. Deze buizen werken erg beroerd in deze versterker. De GT-12AX7-C van Groove Tubes zijn de chinese buizen die in deze versterker het beste werken. Koch gebruikte deze ook (maar dan staat er Koch op natuurlijk) dus dat kan je ook proberen. Als je de oude buizen nog hebt kun je deze natuurlijk ook terug zetten. Mijn mark 3 heeft nog steeds 4 van de originele preampbuizen die nog uitstekend werken, mijn caliber.50 heeft nog steeds alle originele preampbuizen en die werken ook nog fantastisch. Beide versterkers zijn uit begin '90 en veel gebruikt.

    Als het probleem niet te vinden is in de buizen dan lijkt het me beter dat je de versterker wegbrengt. Kunnen solderen is één, maar solderen aan deze versterker en de fout (en) opsporen is toch echt een ander verhaal. Solderen aan de printplaat van deze versterker vereist behoorlijke vaardigheid.

    4. Het probleem zit waarschijnlijk in je gitaar elementen die microfonisch zijn. Tikken op de slagplaat of het element is waarschijnlijk goe te horen door de versterker. Koop andere elementen of een andere gitaar of probeer de elementen te waxpotten.

    Ik heb werkelijk alles al geprobeerd, niets helpt. Buizen zijn dik in orde. Buizen die ik heb gebruikt zijn TAD (dus ook getest) voor v2, ongeteste jj 5751 in v1, ongeteste eh voor de reverb (v4) v1 geteste eh12ax7 voor de pi, v1 geteste tung sol in v3. Ik heb ook het tikken met potloodnof chinees stokje geprobeerd, alles in orde, de diverse gitaren werken perfect met mijn andere versterkers.

    Ik kan solderen op printplaat en bouw zelf ook byoc's. Opsporen van problemen is in 95 procent van de gevallen ook niet zo moeilijk. Alleen werk ik meestal aan simpelere amps zoals 2204's 1987's en bluesbreakers.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 juli 2007
    Locatie
    utrecht/oostvoorne
    Berichten
    5.523

    Standaard

    De mesa heeft een dubbelzijdige printplaat en is een nachtmerrie om mee te werken, dus pas op!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door proguitar89 Bekijk bericht
    en ik weet niet of je vriendloos bent maar ik wil best wel een vv sturen.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door allochthomas Bekijk bericht
    De mesa heeft een dubbelzijdige printplaat en is een nachtmerrie om mee te werken, dus pas op!
    Ik zal hem sowisow weg gaan brengen als ik ik gemaakt wil hebben. Dit lijkt me een stapje te moeilijk om op te sporen. Heb ik ook geen tijd voor.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    Dit is een beetje het "standaard gezeik" met die Mesa Boogie amps .
    Hoe wilder een versterker is , des te gevoeliger voor "gefluit" bij het opdraaien van de volume/gain potmeters.
    Het komt deels door acoustische meekoppeling of door frequentie afhankelijke meekoppeling.

    Wat afdoende helpt is dit :

    Je soldeert in serie op de zgn "hete kant" van de Volume potm 1 ( 1 Meg ) een weerstandje van 220K ,
    ......en PARALLEL over de anode weerstand ( 150K ) van V1 ( 1e triode ) een keramische condensator van 1000pF.

    Dan houdt dat kreng wel op met fluiten
    Laatst gewijzigd door 7ender; 9 september 2012 om 00:28

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 7ender Bekijk bericht
    Dit is een beetje het "standaard gezeik" met die Mesa Boogie amps .
    Hoe wilder een versterker is , des te gevoeliger voor "gefluit" bij het opdraaien van de volume/gain potmeters.
    Het komt deels door acoustische meekoppeling of door frequentie afhankelijke meekoppeling.

    Wat afdoende helpt is dit :

    Je soldeert in serie op de zgn "hete kant" van de Volume potm 1 ( 1 Meg ) een weerstandje van 220K ,
    ......en PARALLEL over de anode weerstand ( 150K ) van V1 ( 1e triode ) een keramische condensator van 1000pF.

    Dat houdt dat kreng wel op met fluiten
    Dankjewel ga ik zeker proberen!! Waar kan de anode weerstand vinden? En welk lipje van de pot moet ik hebben voor de hete kant?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    Op V1a ( 1e triode ) ,.......pin 1 ,.......150K,........ kleur : Bruin , Groen , Geel , Goud

    Hieroverheen ( parallel ) een keramische condensator : 1000pF


    Aan de HETE KANT van de potmeter Vol1 ,.....da's de kant die NIET aan massa ligt , ........een weerstandje van 1/4 Watt 220K
    ( kleur : Rood , Rood , Geel , Goud )
    Laatst gewijzigd door 7ender; 9 september 2012 om 00:30

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top