Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard Pedalboard storing/brom

    Hallo,

    Sinds ik mijn pedalboard wat veranderd heb, heb ik last van een behoorlijke brom, maar ik snap niet zo goed wat er aan de hand is.

    Voorheen ging mijn gitaar via een kabel naar de zijkant van het board, waar ik Neutrik chassisdelen geplaatst had (gitaar in, gitaar uit, effect send, effect return). Aan deze delen zat een kabel gesoldeerd, en aan het andere eind van de kabel zat dan (natuurlijk) een jackplug.

    de gitaar in ging voorheen naar een preamp/clean boost pedaal, en van daar naar een Lehle 1@3, die schakelde naar mijn stemapparaat, of naar de versterker.

    Pas geleden heb ik nieuwe kabel aan de jacks en chassisdelen gemaakt, omdat ik niet tevreden was over het geluid (de kabel die ik gebruikte haalde toch wel veel hoog weg). Om ook makkelijk te kunnen schakelen tussen bedraad spelen en draadloos spelen, heb ik zelf een a/b box in elkaar geflanst, zodat nu mijn zender, en de hierboven genoemde kabel, samen komen in een a/b box, en van daar naar het preamp pedaal gaan, en van daar naar de Lehle.
    Sinds ik dit zo gemaakt heb, heb ik last van de storing, een continue brom (zo'n 50Hz brom).
    Als ik het a/b boxje los aansluit, is er geen storing te horen.
    Bovendien is de storing er alleen als ik bedraad inplug. Draadloos is alles stil, waaruit ik de conclusie dacht te trekken dat mijn ingaande kabel (van chassisdeel naar a/b box) niet goed was, dus deze opnieuw gesoldeerd. Dit heeft niet geholpen.
    Als ik deze kabel nu niet gebruik, en mijn gitaarkabel rechtstreeks in het a/b boxje inplug, is de storing er niet, wat nogmaals zou bevestigen dat het toch echt de ingaande kabel is die het probleem veroorzaakt.
    Gebruik ik nu de uitgaande kabel van deze lus als ingaande kabel, dan zou ik geen storing moeten hebben, immers deze gaf hierboven ook geen storing (wat blijkt uit het direct inpluggen van mijn gitaarkabel in het a/b boxje, wat geen problemen gaf), maar op 1 of andere manier heb ik ook nu weer exact dezelfde storing.

    Ik kan me niet voorstellen dat het aan de voeding ligt die een storing veroorzaakt, want dan zou ik daar al veel eerder last van moeten hebben (ik gebruik de pedal power toch al zeker een jaar of 7), en als het een aardlus of iets dergelijks zou zijn, dan zou ik hier toch ook last van moeten hebben als ik mijn gitaarkabel rechtstreeks in het a/b boxje inplug?
    En het meest idiote blijft (in mijn ogen) dat ik nergens last van heb als ik draadloos speel.

    Met mijn beperkte elektrotechnische kennis kom ik hier niet meer uit, dus heeft iemand misschien een tip?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Is de behuizing van je A/B-box geaard?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Niet met een aparte draad, maar wel doordat ik gebruik gemaakt heb van niet-geisoleerde jackbussen.
    Op zichzelf staand vormt de a/b box geen probleem, dus was ik er eigenlijk vanuit gegaan dat ik verder hier niet meer naar hoefde te kijken, of ligt dat niet zo simpel?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Het probleem is inmiddels bekend, en zat hem in het feit dat er een ongebufferde gitaar signaal kabel langs de adapter van de eventide timefactor liep. Voorheen liep deze kabel er iets verder vandaan (routing veranderd).
    Een tweede storing word veroorzaakt doordat de pedal power precies onder een passief a/b boxje zit.

    Nu het nog op zien te lossen mbt inbouw!

    Toch maar eens denken aan de overstap naar 19"...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top