Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20

Discussie: Zweterige handen

  1. #1
    Salvador
    Guest

    Music Zweterige handen

    Hallo,
    Ik ben hier nieuw op dit forum en weet dus nog niet echt waar ik dit onderwerp moet plaatsen.
    Misschien dat hier wat mensen mij kunnen helpen.

    Ik zit met een probleem.
    Vanaf volgende week neem ik gitaarlessen, waar ik zeker naar uitkijk, maar ik maak me zorgen om mijn handen.
    Als ik thuis speel, waar niemand me hoort, heb ik totaal geen last van zweet,
    Maar wanneer ik dan een stuk aan mijn ouders laat horen, zweten mijn handen bijna zo hard dat het onmogelijk wordt te spelen.
    Ik ben bang dat ik hier ook last van zal hebben tijdens de lessen,
    Heeft iemand dit ook? En hiervoor een oplossing?

    Alvast bedankt,
    Salvador

  2. #2

    Standaard

    Welkom!

    Dat zijn de zenuwen. Meestal wordt het vanzelf minder bij groeiende ervaring. De oplossing is gewoon voor de bijl te gaan en spelen terwijl anderen luisteren en toekijken. Als je volhoudt, ga je het zweten nog waarderen ook, maar dan niet van de zenuwen maar van de inspanning (en vroeger van de podiumverlichting).
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  3. #3

    Standaard

    Know the feeling. Toen ik de eerste keer naar de gitaarles ging, had ik er ook last van. Maar de keer erop was het voorbij. Ik was gewoon nerveus, maar dat was nergens voor nodig :-) .

  4. #4
    Member
    Geregistreerd
    26 oktober 2010
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    40

    Standaard

    Yep, heel herkenbaar! Zweet uit mijn vingertoppen?! Had ik nog nooit gehad en dan zit je daar op je eerste gitaarles en glijden je vingers letterlijk van de snaren af. En dan nog maar te zwijgen van de trillende vingers en de vingerzetting die normaal probleemloos gaat in ineens worden snaren gesmoord of barré's die niet klinken. Was een reden voor mij om een tijdje terug mijn lessen te staken want ik ging met één brok zenuwen er naar toe. Onlangs toch maar opnieuw gestart bij een leraar waar ik me wat meer bij op mijn gemak voel. Nu pas 2 lessen gehad. Gaat nog zeker niet zoals het thuis gaat maar ben wel al een stuk rustiger. Dus denk dat je het gewoon wat tijd moet geven en hopelijk stelt je leraar je ook een beetje op je gemak dat het heel normaal is dat het niet gaat zoals thuis.

  5. #5
    Salvador
    Guest

    Standaard

    ik ben blij dat er al op gereageerd is!
    ik ga volgende week echt afzien, maar ik ga proberen zo weinig mogelijk stress te hebben, ook al kan je dat niet tegenhouden.
    en ik hoop dat de tweede les dan een stuk beter zal gaan dan de eerste

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Tuurlijk gaat t beter.. Je zit er voor je eigen plezier. Ga nou niet al van tevoren denken dat je gaat afzien, daar wordt het niet beter van! Je leraar vind het echt niet erg.

    Toch is het wel herkenbaar.. Als ik moet spelen voor onbekenden, krijg ik het altijd vreselijk warm, maar dat gaat ook snel weer over..

    Succes en een droge toekomst voor je handen toegewenst!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  7. #7
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Dat gaat grotendeels wel weg als je aan je leraar gewend bent, maar: enige spanning zul je blijven houden en dat is preces wat je zal motiveren hard genoeg te oefenen om flink vooruit te gaan

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2011
    Berichten
    781

    Standaard

    Jep.. Ook last van..
    Ik heb sowieso al zweethandjes, maar toen ik de eerste keer ging was het helemaal erg.. Word vanzelf wel minder.

    Het is wel verschrikkelijk kut omdat je om de paar weken je snaren moet vervangen (Niet dat ik dat erg vind, maar het geld groeit niet op me rug)
    What I love about the blues is that it pulls in those that feel it, and want to learn it, and repells those with huge ego's and overly technical show-offs who play with no emotion whatsoever.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2008
    Locatie
    Brugge, deel van een pretpark op de grens van Nederland, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk
    Berichten
    1.472

    Standaard

    Ik heb altijd zweetvingers. Stress of niet. Zelfs als ik gewoon een uurtje of twee thuis oefen. Dat vreet niet alleen snaren, maar ook vingertoppen.
    Voor optredens heb ik wel eens mijn vingertoppen onder een ijskoude kraag gehouden. Wat een beetje hielp maar niet zo veel.
    Wat wel zeker werkt is vlak voor een optreden eens goed met een spuitbus deo over mijn vingers spuiten. Niet de meest elegante oplossing, maar het werkt meestal wel. Ik gebruik het enkel in noodgevallen.
    When in Doubt, Fuck it.
    When not in Doubt... get in Doubt!

    Remember kids: eat your parents, stay in sleep, don't do school, honor your vegetables and get eight hours of drugs every night.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zjef Bekijk bericht
    Ik heb altijd zweetvingers. Stress of niet. Zelfs als ik gewoon een uurtje of twee thuis oefen. Dat vreet niet alleen snaren, maar ook vingertoppen.
    Voor optredens heb ik wel eens mijn vingertoppen onder een ijskoude kraag gehouden. Wat een beetje hielp maar niet zo veel.
    Wat wel zeker werkt is vlak voor een optreden eens goed met een spuitbus deo over mijn vingers spuiten. Niet de meest elegante oplossing, maar het werkt meestal wel. Ik gebruik het enkel in noodgevallen.
    dat is best wel een goeie tip die ik nog niet geprobeerd heb, hoe zat dat ook weer; deo brengt een alluminium laagje of zo aan waardoor je idd minder zweet

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top