Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 10 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 97

Discussie: fretboard hout

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 februari 2009
    Locatie
    Maasland
    Berichten
    805

    Standaard

    Zelf denk ik dat fretboard hout vooral hard moet zijn om drie redenen:
    De fretten moeten goed stevig zitten, en ook blijven zitten. Daarnaast mag het nagenoeg niet slijten door het spelen. En als laatste is het denk ik belangrijk om een stijve hals te hebben.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    QUOTE]Het ultieme hout: Snakewood ...Keihard,glad en een tekening...
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Zou afzelia geschikt kunnen zijn als toets? Als het dan toch hard en duurzaam moet zijn...

  4. #14

    Standaard

    Als je het leuk vind om regionaal hout te gebruiken kun je sleedoorn (Blackthorn) proberen. Is het hardste europese hout en groeit gewoon langs de weg. Wel even zagen en laten drogen.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    haagbeuk
    taxus.

    Dat sleedoorn wil ik wel eens van dichtbij bekijken !


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Marblewood. Okergeel met zwart, erg mooi.. Heb er hier 1 liggen die helaas niet meer bruikbaar is als toets, maar wel voor ander leuke zaken.. en het is keihard...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    waarschijnlijk is hardheid niet het enige criterium. stijfheid is ook een pro, mss is dat synoniem? mss zeg ik nu iets doms, maar zou het kunnen dat maple weliswaar niet zo hard is als ebben maar wel telkens terugveert bwv spreken.
    Ik zou me zo kunnen voorstellen, maar schiet me er niet op af, dat de voorwaarden die aan de kwaliteiten van de toets worden gesteld vooral uit de traditie van instrumentenbouw stammen, maar voor de electrische gitaar minder van belang zijn. Op een fretloos instrument is de toets toch aan veel meer slijtage onderhevig dan op een gefrette toets, waar je vooral de fretten en in mindere mate de toets raakt. En sinds de uitvinding van de truss-rod doet de toets ook niet veel meer voor de stijfheid van de hals.

    Het is denk ik vooral het bedje voor de frets geworden, plus dat het wat voor de tone doet natuurlijk. Het voordeel van pallisander is dan technisch gezien vooral dat het zo goed als onderhoudsvrij is.
    -

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 februari 2009
    Locatie
    Maasland
    Berichten
    805

    Standaard

    Dat is een goed punt Rutger. Als we even out of the box gaan denken, buiten tradities om, zouden er volgens mij ook wel andere materialen dan hout geschikt zijn. Zo heb ik bijvoorbeeld eens gelezen over een aluminium toets. Zou plexiglas ook kunnen denken jullie? Trespa?

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    het grootste probleem bij zachtere houtsoorten of andere materialen lijkt me het herfretten, wat een playerplank toch enkele keren in zijn leven meemaakt.
    Bij metaal zit je natuurlijjk met hittegevoeligheid

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Martin gebruikt micarta voor de fretboards van sommige modellen. Ik ben geen expert maar dat lijkt me enigszins vergelijkbaar met trespa(?)
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top