Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2008
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    173

    Music Ik kom er maar niet uit..

    Hallootjes,

    Ik vind dit een super mooie uitvoering van 'Friday Im in love' maar kom er maar niet achter hoe ik dit moet gaan spelen en heb eventjes een 'duwtje' nodig om verder te kunnen.

    Is het een andere tuning? (Ja de capo heb ik gezien)
    Of ligt het gewoon aan mij en is het kip simpel om dit mee te spelen? Ik kom er gewoon niet uit..

    Betreft dit liedje:
    https://www.youtube.com/watch?v=mp-AQXTy51Y#t=1m01s

    Misschien dat jullie het in 1x horen, dat zou super zijn!
    Aan de tuning of het eerste akkoord heb ik genoeg dan dokter ik de rest zelf wel uit.

    Alvast bedankt.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Onbekend
    Is 't niets, in de kachel ermee! Je gooit wel vaker geld weg in de kroeg ofzo, niewaar?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    F#
    je hebt er geen capo voor nodig maar hij wil het blijkbaar simpel houden voor zichzelf

  3. #3

    Standaard

    Capo 4 toonsoort F# klopt, maar je hoort de lage F# dus iig drop D, vermoed echter sterk dat het in open D gespeeld wordt, met de capo op 4. Heel veel open snaren, heel effectief. Heb niets met de Cure maar dit is erg mooi.

    En niks mis met simpel, vaak klinken die open snaren bij dit soort begeleidingen juist mooi. Heb jaren lang de kampvuurakkoorden gemeden, maar soms is dat gewoon precies wat nodig is. Zo ook met open tunings en weinig vingers nodig hebben. Je hoeft het jezelf niet onnodig moeilijk te maken om goede muziek te maken.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2008
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    173

    Standaard

    Ik vind het erg mooi klinken zo en het lijkt me ook niet erg moeilijk om zo tegelijkertijd te spelen en zingen dus ik houd het zoals hij het speelt.

    Ga m'n gitaar naar: D A D F♯ A D stemmen en eens kijken waar ik op uit kom dan, bedankt! (:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Onbekend
    Is 't niets, in de kachel ermee! Je gooit wel vaker geld weg in de kroeg ofzo, niewaar?

  5. #5

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2008
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    173

    Standaard

    De open D tuning klopte inderdaad, zonder dat was ik er écht nooit uitgekomen thanks daarvoor!
    Enige dingetje is, de losse nootjes (tokkel) tabben is geen probleem maar tijdens de akkoorden van de piano en het strummen heb ik echt geen idee wat er gebeurt met de gitaar.

    https://www.youtube.com/watch?v=mp-AQXTy51Y#t=1m32s
    Hij heeft bij dit stukje een bepaalde 'greep' en schuift hier een beetje mee over z'n hals maar ik kom er maar niet achter wat ie nou vasthoudt..
    Wat ik zelf deed waren 2 vingers op de lage E snaar (nu in D gestemd dus) en de D snaar (nog steeds in D) en dan een beetje met de piano akkoorden meeschuiven maar dat leek mij te makkelijk dus misschien dat jullie nog een suggestie qua greep hebben?

    En wanneer hij begint te strummen kom ik er helemaal niet meer uit, akkoorden in open tuning zijn mij een raadsel aangezien ik nooit speel zo, heb even gegoogled op wat 'standaard akkoorden' om die dan binnen een open tuning te maken maar daarmee lukte het ook niet
    https://www.youtube.com/watch?v=mp-AQXTy51Y#t=2m42s daar begint het onheil..

    Enige wat ik weet is dat het akkoord op 3:20
    0
    0
    1
    2
    0
    x
    is volgens mij

    Zou iemands verdere hulp of de gouden tip super waarderen!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Onbekend
    Is 't niets, in de kachel ermee! Je gooit wel vaker geld weg in de kroeg ofzo, niewaar?

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MeneerJoost Bekijk bericht
    De open D tuning klopte inderdaad, zonder dat was ik er écht nooit uitgekomen thanks daarvoor!
    Enige dingetje is, de losse nootjes (tokkel) tabben is geen probleem maar tijdens de akkoorden van de piano en het strummen heb ik echt geen idee wat er gebeurt met de gitaar.

    https://www.youtube.com/watch?v=mp-AQXTy51Y#t=1m32s
    Hij heeft bij dit stukje een bepaalde 'greep' en schuift hier een beetje mee over z'n hals maar ik kom er maar niet achter wat ie nou vasthoudt..
    Wat ik zelf deed waren 2 vingers op de lage E snaar (nu in D gestemd dus) en de D snaar (nog steeds in D) en dan een beetje met de piano akkoorden meeschuiven maar dat leek mij te makkelijk dus misschien dat jullie nog een suggestie qua greep hebben?

    En wanneer hij begint te strummen kom ik er helemaal niet meer uit, akkoorden in open tuning zijn mij een raadsel aangezien ik nooit speel zo, heb even gegoogled op wat 'standaard akkoorden' om die dan binnen een open tuning te maken maar daarmee lukte het ook niet
    https://www.youtube.com/watch?v=mp-AQXTy51Y#t=2m42s daar begint het onheil..

    Enige wat ik weet is dat het akkoord op 3:20
    0
    0
    1
    2
    0
    x
    is volgens mij

    Zou iemands verdere hulp of de gouden tip super waarderen!
    Ik denk dat het een Dmaj7sus2 is maar dan plaats je de Capo op de vijfde Frat, maar wat is nu de vraag.?
    Je plaatst dan wel de Capo zo dat de snaar 6 bovenste niet is ingedrukt, omdat je ze toch niet speeld.


    Groetjes.
    Laatst gewijzigd door gitaargek1; 6 september 2012 om 00:50

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2008
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    173

    Standaard

    Vanaf 1.32 tijdens het stukje zonder zang waar een piano een paar akkoorden aanslaat en 2.42 waar hij strummend speelt en zingt tegelijk in het YouTube filmpje heb ik gewoon geen idee wat voor akkoorden ie aan 't strummen is door de open D tuning; want de akkoorden bestaan dan uit andere grepen die mij onbekend zijn.

    Voor het stuk vanaf 1.32 schuif ik gewoon met een vinger op de lage E snaar die naar D gestemd is en de D snaar een beetje mee met de akkoorden van de piano (op het gehoor), omdat ik anders niet zou weten wat ie aan het doen is.

    Vanaf 2.42 weet ik gewoon niet welke akkoorden/grepen (hoe je wilt) er gespeeld worden en zou ik enorm geholpen zijn als iemand die wel ervaring heeft met een open tuning een minuutje tijd neemt en die paar akkoorden even voor mij bekijkt zodat ik dit nummer eindelijk samen met mn vriendin kan gaan spelen (:

    Nouja, ik merk het vanzelf wel als iemand de tijd vind om er eventjes naar te kijken je zou mij er iig een enorm plezier mee doen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Onbekend
    Is 't niets, in de kachel ermee! Je gooit wel vaker geld weg in de kroeg ofzo, niewaar?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top