Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 9 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 88

Discussie: Stilley Tribute

  1. #1

    Standaard Stilley Tribute

    Nu de werkzaamheden op m’n nieuw adres stilaan hun –voorlopig- einde naderden kon ik weer eens gaan denken aan een nieuw gitaarproject. Het zou een ernstig setje toonhout worden waaruit een Gibson L-0 of L-00 achtig ding geboren zou worden. Doch ik stelde vast dat iets de prikkel weerhield om daadwerkelijk tot actie over te gaan. Ik kreeg er geen zin in en vroeg me af waar het schuifje zat dat moest open getrokken worden opdat de goesting wél aangewakkerd zou worden.
    Ik ontdekte dat het euvel net bij het setje toonhout zat, bij het materiaal waaruit ik mijn volgende gitaar wil gaan bouwen. De drive en uitdaging bij al mijn vorige bouwsels zit ‘em immers juist bij dat basismateriaal waarmee ik aan de slag wil, ook/zelfs bij m'n meest ernstige gitaar: de Postcard Parlor. De goesting blijkt bij mij net bij de beperking te zitten; een instrument bouwen uit afval of recuperatiemateriaal, het blijft me mateloos fascineren.

    Bij Ed Stilley is de drijfveer een tikkeltje in hogere sferen te zoeken, maar wat betreft het bouwen van rommelgitaren is hij voor mij zowat GOD zelve.



    A quarter of a century ago, Stilley was in trouble. He prayed for help.

    "I was really in a deep distress. and I laid down to sleep, and God knew what I was thinking on. He showed me and said, 'if you make guitars, I'll handle the matter,'" says Stilley

    So, Stilley went to making guitars, fiddles and banjos. He created without any idea how.

    "I didn't have 'em make 'em in a shape. I just bent them, and where the wood broke is where I stopped," says Stilley.


    He just trusted his faith, to spread a message of faith. Each instrument says "True faith, true light. Have faith in God."

    "I have some relatives that said, 'I want a guitar for our children that don't have no writings on it.' I said the store's got plenty of them," laughs Stilley.

    Stilley's made hundreds of guitars, fiddles, and banjos. He's never sold one. He says God told him to give them to children.

    "My goal is, treat other people like I'd like to be treated," says Stilley.


    (Voor wie meer wil: een aardige slide show waarbij muziek te horen is van Stilley zelf)


    Gisteren kreeg ik op het werk de opdracht om de kelder (een erg warme en droge ruimte) een beetje op te ruimen. Tussen de vele spullen die er reeds jaren rondslingeren botste ik op deze twee paletten, als dat geen teken van God was?!
    De tijd om Ed Stilley persoonlijk te eren leek me aangebroken, de Stilley Tribute zou een feit worden.



    Twee paletten. Eentje in vurenhout, de ander bestaat tot m’n verrassing voor een deel uit olmenhout(!).




    Vandaag plankjes loswrikken, futselen



    En Lijmen.



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Mooi

    Nooit van Ed Stilley gehoord, maar ik heb de slideshow even bekeken: Prachtig!

    Ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Weer fantastische insteek!

    Er is een Nederlander dacht ik die een band heeft met allemaal zelfgemaakte oddball acoustische instrumenten, gitaren, mandolines, contrabas enz... Ze zingen in het Nederlands. ik vind het nu even niet via google, mss kent iemand ze. Doet me fel aan deze aanpak denken.

    edit: gevonden!

    http://www.youtube.com/watch?v=yKG22...eature=related

    Laatst gewijzigd door barno; 8 augustus 2012 om 23:25

  4. #4
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Fantastisch verhaal!

    Kende Stilley niet, maar het idee is super!
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Cool! In plaats van te futselen had je de lijmnaad ook kunnen stokelen
    Ben ook nog steeds eens van plan om een gitaar uit de losse pols te bouwen. (Als ik weer eens wat tijd heb voor mijn hobby...)
    Laatst gewijzigd door oigun; 9 augustus 2012 om 22:04

  6. #6

    Standaard

    Inderdaad Oigun, af en toe zal er vanuit de losse pols wel eens een schets op papier belanden, of meteen rechtstreeks op het hout, maar verder zit het plan voor deze gitaar voor zowat 95% in mijn hoofd.

    De muziek van Goslink zal wellicht nooit écht potten breken, vrees ik, Barno, maar zijn zelfgebouwde instrumenten zijn wel maf. Helemaal mijn ding.



    Gisteren bij het Kringloopcenter langs geweest om wat hardware. En bij de houthandelaar de vandiktebank in gang gezet om de planken uit olmenhout op een millimeter of vier te brengen, die wil ik als zijkanten gebruiken.



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  7. #7

    Standaard

    [/FONT][SIZE=2]


    Gisteren bij het Kringloopcenter langs geweest om wat hardware. En bij de houthandelaar de vandiktebank in gang gezet om de planken uit olmenhout op een millimeter of vier te brengen, die wil ik als zijkanten gebruiken.

    Dan worden het ofwel 3 instrumenten ofwel iets heel groot. Ik gok op een dobro-harpgitaar!
    Stootte zojuist op http://kinnyguitar.com/Stereo%20Dobro%20Slide.htm en doet me op de een of andere manier aan dit project denken.

    In elk geval is dit topic voor mij een beetje zoals Twin Peaks: benieuwd naar het vervolg van het verhaal, en vooral, hoe komt hij tot dat vervolg. Ik kijk uit naar de ontknoping.

    K

  8. #8

    Standaard

    Een bezoek aan het Kringloopcenter schenkt altijd inspiratie, Menk, vandaar dat ik dan ook steeds met iets teveel materiaal thuiskom. Spullen voor later, denk ik dan, voor een volgend project, dat op zijn beurt weer verdreven of vergeten raakt na een volgende Kringlooppassage.
    Zelfde verhaal met het pallethout, ik zit nu reeds (enigszins enthousiast) op een volgend project met dergelijke planken te broeden, tenzij deze Stlley me teveel tegenvalt of ander basismateriaal nieuwe inspiratie brengt..




    Afgelopen winter maakte ik wat openingen in mijn werkhok om ramen te kunnen plaatsen, uit dat karwei rest me nog wat multiplex.



    En die is prima geschikt als basis voor het karkas van de Stilley Resonator.



    Hals- en staartblok verlijmd.



    Karkas is compleet. Achterkant bestaat uit dunnere, lichte multiplex en heb ik een kleine curve meegegeven.




    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    Wat knap, wat een drive dat je hiervoor ontwikkelt!

    Vorig jaar volgde ik experimentele muziekles en bouwden we ook geimproviseerde instrumenten. (heel kleinschalig).

    Ik vrees voor mezelf dat ik niet de energie zou kunnen opbrengen om een echte gitaar te improviseren en te bouwen, omdat het eindresultaat dan zo onzeker is. Maaruh, dat geldt voor mezelf.

    Dus RESPECT fur, voor wat je hier doet!! SUCCES.
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  10. #10

    Standaard

    Die onzekerheid over het eindresultaat is net de basis voor de enorme goesting om aan dit project te prutsen, Dootch.




    Kop en staart van een stukje pallet voorzien.



    Hoewel de geringe ronding, de zijkanten toch ’n beetje voorbuigen



    Anders zou het lijmen wellicht slecht kunnen aflopen.



    Kop en staart effenen



    En zijkant verlijmen.



    Intussen voor- en achterblad van 16mm naar iets van 4mm brengen. Buitenkant blijft ruw en gehavend, het harde leven van een pallet mag zichtbaar blijven.



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top