Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 44
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 november 2011
    Locatie
    Backcorner
    Berichten
    846

    Music Hardtail Strat (from the heart)

    Hier dan mijn Strat project. Doordat dit mijn eerste project is, gaat het allemaal niet zo vlot. Veel puzzelen en af en toe toch maar weer gereedschap er bij kopen.
    Zoals de titel al aangeeft, wordt het een "hardtail" Strat. Als een beginner gitaarspeler wil ik eerst zonder tremelo leren spelen. Verder wil ik iets maken dat minder vaak voorkomt.
    Voorlopig gebruik ik een goedkope maple hals uit China. Misschien maak ik zelf een keer een hals of koop een duurdere. Ik wil eerst proberen hoe deze bevalt.
    Om te beginnen tweedelig Amerikaans essen hout gekocht.

    Eerst met de boormachine aan de gang gegaan om het zagen te vergemakkelijken. Daarna met een vintage Black&Decker decopeerzaag rond gezaagd.

    Eerst 25 mm afgefreesd en daarna een diepte van 38 mm. Dat had dit resultaat.

    Helaas toch een foutje tijdens het frezen.

    Gelukkig zit het aan de onderkant. Ondertussen ook al iets bijgevijld waardoor je het bijna niet meer ziet.

    Gisteren de "pickguard" binnengekregen en die lijkt goed te passen.

    Uiteindelijk wil ik toch een eigen "pickguard" maken met minder gaten, dus ik kon het wel gokken om de contour al te frezen.
    Het chinese ebay-halsje was 5 mm te lang. Daar de zaag dus ingezet.

    Vervolgens bijvijlen. Goed genoeg voor nu.


    Even een "mock-up" van het geheel.


    Zoals in een ander topic al aangegeven, ben ik nu aan het proberen om een "neck pocket" op een nette manier uit te frezen. Dit oefen ik op de reststukken van het hout. Ik ben iets minder ver dan ik had gehoopt en ik heb in het huis nog wat te klussen. Even kijken dus wanneer ik weer verder ga. Ik wil wel de rest van de contour nog wel frezen. Daar zit nu nog een rand van 7 mm dik.
    Laatst gewijzigd door Martin_; 2 augustus 2012 om 22:38

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2006
    Locatie
    NB
    Berichten
    1.285

    Standaard

    Altijd weer spannend, zo'n eerste project. Mooi stukje hout ook. Ga je 'm dekkend lakken, of blijft 't transparant?
    Weet je trouwens zeker dat de hals 5mm te lang was? Ik vind 'm nu wel erg dicht op de PU zitten.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 november 2011
    Locatie
    Backcorner
    Berichten
    846

    Standaard

    Ik ben er vanuit gegaan dat de 16e fret net binnen de voorzijde van de body valt. De oversteek is nu ook nog wat aan de lange kant. Eerlijk gezegd heb ik het nog niet gecontroleerd met de slagplaat, maar die is net zo groot als de tekening. Volgens mij moet het kloppen.. Het idee was om de body "shine through" wit te maken, maar ondertussen wil ik hem transparant lakken.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2006
    Locatie
    NB
    Berichten
    1.285

    Standaard

    De afstand van je topkom naar de 12e fret moet hetzelfde zijn als de afstand van de 12e fret naar de brugzadels.
    Er vanuit gaan dat de 16e fret net binnen de body valt en controle met de slagplaat is erg riskant. Als er een "fout" in je tekening zit, gaat je mensuur niet uitkomen.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 november 2011
    Locatie
    Backcorner
    Berichten
    846

    Standaard

    Je hebt gelijk, ja. Ik had meerdere keren de afstand tot de 12e fret en tot de brug gemeten voordat ik de zaag er inzette. Als ik nu alles nog een keer uitleg, komt het toch niet zo fijn uit. Maar eens bedenken hoe ik dat ga oplossen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Martin_ Bekijk bericht
    Maar eens bedenken hoe ik dat ga oplossen.
    Simpel. Je neckpocket was nog niet gefreesd, dus je kan dat gat een paar mm verder maken. Zie je niets van, want je toets is nu zwevend. Andere oplossing is een stukje esdoon aan je hals plakken.
    147-c Guitars

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 november 2011
    Locatie
    Backcorner
    Berichten
    846

    Standaard

    Ben weer iets verder. Om te beginnen het laatste randje weggefreesd. Net als je denkt klaar te zijn, gaat het toch nog een beetje mis. Bij het bepalen van de specificaties twijfelde ik of ik een "contoured heel" wilde of niet. Ik geloof dat de frees en het hout samen deze beslissing voor mij hebben genomen.


    Weer iets geleerd voor een volgende keer.

    Gisteren met tape de "arm contour" en "belly cut" proberen uit te puzzelen.


    Als je dit ziet, wil je ook proberen dit te realiseren. Dus ondanks het warme weer de zaag gepakt.
    Eerst een dunner plakje en dat gaf genoeg vertrouwen om er nog meer af te zagen.

    Het resultaat:

    Vervolgens de vijl gepakt om dit verder af te werken.

    Eigenlijk mag er net iets meer af, maar voorlopig laat ik hem zo.
    Ik vraag me wel af hoe ik de rand het beste kan afronden. Waar de rand haaks is, kan ik dit met de bovenfrees doen, maar hoe kan ik dat het beste doen bij de "arm contour"? Gewoon vijlen?
    Laatst gewijzigd door Martin_; 19 augustus 2012 om 19:16

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 oktober 2002
    Locatie
    South of Heaven
    Berichten
    404

    Standaard

    De rand is nergens meer haaks, meet maar eens na... het beste kun je nu de ruwe afwerking met een rasp doen, daarna met een vijl en uiteindelijk met een schuurmachine.

  9. #9

    Standaard

    Goede rasp en je hebt geen vijl nodig.

    Ik vorm al mijn contours op strat-achtigen met een combi van een haakse slijper met schuurschijf, rasp (Herdim half-rond in grof en medium) en excenterschuurmachine om het allemaal af te werken. Laatste kan ook altijd met de hand en een blokje, maar is aanzienlijk meer werk.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 november 2011
    Locatie
    Backcorner
    Berichten
    846

    Standaard

    Bedankt voor het advies. Ik zag op Youtube dat er ook nog wel eens schuurrollen worden gebruikt. Dat wordt een arsenaal aan gereedschap klaar leggen en dan kijken wat voor mij het fijnste werkt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top