Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1

    vraagje Hoe een 4 snarige basgitaar stemmen?

    Beste bassisten,
    Hoe moet je een 4 snarige basgitaar stemmen?
    Groeten,
    Jeffrey

  2. #2

    Standaard

    Hi
    De standaard stemming is (laag naar hoog)
    e
    a
    d
    g

    Ikzelf heb jarenlang mijn bas gestemd als een cello.

    De laagste snaar wordt dat lager dan normaal; de hoogste hoger.

    Dat voorkomt dat je tamelijk gekunstelde dingen gaat doen als een 5 snarige bas, waarvoor je vaak extra moest betalen.

    Ik veronderstel dat jij die nieuwe gast bent van 'stel jezelf voor'? In dat geval: Hartelijk welkom. En veel plezier hier en met de (bas) gitaar.

    Vriendelijke groet, Gus

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Een 4-snarige bas stem je normaal gesproken hetzelfde als gitaar: alleen dan een octaaf lager en de laagste 4 snaren ipv 6.

    Ik zou geen afwijkende stemming proberen als je met gitaar samen wil spelen.

  4. #4

    Standaard

    Hi
    Ben het redelijk vaak eens met HaroldA. Behalve met zijn mening over met Danelectro Longhorn gitaar en bas. Want die vindt ie maar niks, de barbaar.

    Nu ben ik het niet eens met de stelling dat de bas en de gitaar hetzelfde gestemd moeten zijn.

    Mijn gitaren staan geen van allen normaal gestemd. Ik kan niet eens spelen op een normaal gestemde gitaar. Mijn bas is tegenwoordig wel weer normaal gestemd. Dus anders dan mijn gitaartjes.

    Dat zou betekenen dat ik niet bas bij mijn gitaar partijtjes zou kunnen spelen? Hoe moet dat dan met een piano?

    De reden hiervan ontgaat mij eerlijk gezegd. Misschien dat HaroldA zijn opmerking nog eens zou willen toelichten.

    Maar goed, dat verandert niks aan je vraag. En daarop heb je een antwoord. Ik heb alleen proberen duidelijk te maken, dat de standaard stemming, alleen maar een standaard stemming is. Niets verplicht je om dat zelf ook zo te doen. Juist als je creatief wilt zijn, zou je je niet teveel aan moeten trekken van regeltjes van anderen. Laat onverlet dat die er niet altijd voor niks zijn natuurlijk.
    Succes.
    Vriendelijke groet, Gus
    Laatst gewijzigd door Duhsjaak; 31 juli 2012 om 04:56 Reden: typefout

  5. #5

    Standaard

    dankje
    Ik weet nu in iedergeval hoe.
    Dank jullie wel.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Ben het redelijk vaak eens met HaroldA.
    Aangezien Jeffrey moet vragen hoe je een bas moet stemmen lijkt het me niet dat hij al heel erg lang een instrument bespeeld, laat staan dat hij dat wat de gitarist speelt makkelijk om kan schrijven als hij anders gestemd is.

    Het is dan veel makkelijker om "hetzelfde vakje" te spelen.

    Verder speel ik veel riff-gebaseerde muziek waarbij dezelfde stemming toch wel erg handig is om hele aparte vingerzettingen te voorkomen!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Ik neem ook aan dat duhsjaak zijn bas een octaaf lager als een cello gestemd heeft, anders kom je redelijk in de knoop met je snaardiktes . Een cello is in quinten gestemd, dus bij riffs moet je wat vaker je hand verzetten, wat voor een beginner denk ik lastig is (je moet in vergelijking met gitaar al een stuk meer afstand afleggen op een bas). Daarbij is de laagste noot op een cello C, dus een noot hoger als de B van een 5-snarige bas: je hebt dus ook niet hetzelfde toonbereik.

    Als duhsjaak het fijn vind prima natuurlijk, maar een beginner zou ik het niet aanraden.
    Laatst gewijzigd door iWishmaster; 31 juli 2012 om 11:12

  8. #8

    Standaard

    ik speel inderdaad nog maar net basgitaar.
    Maar ik kan wel toto met africa op de bas.
    Dus ben wel wat gewend xD

  9. #9

    Standaard

    Hi
    Er zit best wel wat in wat die andere gasten zeggen.
    Aan de andere kant: Juist omdat je als relatieve beginner minder vastgebakken zit aan wat je altijd al deed, is het juist leuk om met andere mogelijkheden te experimenteren.
    Doen wat de rest doet is altijd makkelijker, omdat je dan eenvoudiger advies kunt vragen.

    Het is dus maar net wat je zoekt. Afwijken van wat de rest doet, geeft altijd veel reacties met redenen om het niet te doen.
    Persoonlijk: Lachen hoor.
    Succes!
    Vriendelijjke groet, Gus

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2009
    Locatie
    stroopwafels, kaas, pottenbakken enz
    Berichten
    1.705

    Standaard

    Hoe ? Met een stemapparaat.

    Ik gebruik thuis al jaren zo'n klein apparaat van Korg. Zowel voor gitaar als bas. Bij dat ding stop je het snoer aan de ene kant in je bas en de andere kant in dat stemapparaat. Zet het knopje op bass en sla de laagste snaar aan. Een rood lampje links geeft aan dat die snaar te laag is gestemd, een rood lampje rechts betekent dat die snaar te hoog is gestemd. Een groen lampje betekent goed gestemd. Doodsimpel. Werkt goed voor EADG stemming.
    Andere stemapparaten bestaan ook, pedaal of klem

    En een beginnende muzikant zou ik afraden om met andere stemmingen dan de standaard stemming te beginnen. Veel lesmateriaal en Youtube filmpjes zijn nu eenmaal gebaseerd op de standaardstemming. Afwijkingen komen vanzelf wel als je wat verder bent. Succes en veel plezier gewenst !
    It's not how many notes you play, you just have to play the right ones! Like Freddie Green pumping great rhythm...Les Paul over Freddie Green.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top