Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 7 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 61
  1. #21
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Dat werkt idd prima.

    Er is niet zoiets als 'de beste manier' van slijpen. Net zoals met politoeren heeft ieder z'n eigen manier.

    Omdat bij mij ook de middelen ontbreken voor een tormek komt de woodstar binnenkort ook hier heen. Amaryl slijpmachines gebruik ik liever voor grover werk waarbij ik snel veel materiaal moet weghalen, als het maken van gereedschappen en het slijpen van bijlen e.d.
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Ik weet niet of het al genoemd is, maar met machinaal slijpen moet je echt op de temperatuur van je staal letten.
    Aangenomen dat het staal gehard is dan kan het machinaal slijpen die harding ongedaan maken. Harden van staal is verhitten en snel afkoelen in water of olie. Het verwarmen door het machinaal slijpen en het langzaam af laten koelen maakt het staal weer zacht.

    Dus tijdens het machinaal slijpen regelmatig, met korte tussen pozen, je staal in een bakje water laten afkoelen.

    Ik ben zelf geen fan van machinaal slijpen. Ik leer liever goed slijpen met de hand dan allerlei hulp stukken te gebruiken. Daarnaast geldt natuurlijk dat je slijpen maar 1 keer doet. Daarna hou je je gereedschap scherp.

    Slijpen doe ik op japanse (water) wetstenen en gebruik een Nagura steen op de fijnste korrel. Maar ik heb ook een droog 'steentje' (diamand en keramiek) voor in het veld. Tot slot is stroppen heel belangrijk. Daarmee krijg je je staal uiteindelijk scheerscherp. Gewoon een oude leren riem die ik los vast houd (niet op een plank).

    Ik moet zeggen dat mijn ervaring vooral bij messen ligt, maar ik heb wel eens hier en daar een beiteltje geslepen (met succes)...
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door obiwanjacobi Bekijk bericht
    Ik weet niet of het al genoemd is, maar met machinaal slijpen moet je echt op de temperatuur van je staal letten.
    Aangenomen dat het staal gehard is dan kan het machinaal slijpen die harding ongedaan maken. Harden van staal is verhitten en snel afkoelen in water of olie. Het verwarmen door het machinaal slijpen en het langzaam af laten koelen maakt het staal weer zacht.

    Dus tijdens het machinaal slijpen regelmatig, met korte tussen pozen, je staal in een bakje water laten afkoelen.
    Die van loosefur is idd een hoge toerenmachine waarbij je goed op moet letten.. De machine waarmee ik dit topic startte draait met een laag toerental en de slijpsteen is een watergekoelde steen, dus temperatuur hoef je je minder zorgen over te maken..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  4. #24

    Standaard

    Allemaal goed en wel, water- of handslijpers. Maar wat doen jullie wanneer de snede eens ernstig geraakt wordt, bijvoorbeeld bij het laten vallen van een beitel of ongewild contact met ander staal of steen, zodat je een afgebroken hoek of deuk in de snede moet wegslijpen? Even een dagje of drie rondjes draaien?

    Wanneer ik zo'n deukje (soms amper 0,5 mm) met een sneldraaiende amarilsteen wens weg te slijpen (uiteraard af en toe goed koelen), dan ben ik toch wel even bezig, zo hard gaat het nu toch ook weer niet. Het is niet dat met een amaril steen een beitel smelt als sneeuw voor de zon. Om je een idee te geven, ik gebruik mijn beitels DAGELIJKS, slijp ze regelmatig met amaril en hoefde voorlopig -na dertig jaar- nog geen andere te kopen..



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Allemaal goed en wel, water- of handslijpers. Maar wat doen jullie wanneer de snede eens ernstig geraakt wordt, bijvoorbeeld bij het laten vallen van een beitel of ongewild contact met ander staal of steen, zodat je een afgebroken hoek of deuk in de snede moet wegslijpen? Even een dagje of drie rondjes draaien?

    Wanneer ik zo'n deukje (soms amper 0,5 mm) met een sneldraaiende amarilsteen wens weg te slijpen (uiteraard af en toe goed koelen), dan ben ik toch wel even bezig, zo hard gaat het nu toch ook weer niet. Het is niet dat met een amaril steen een beitel smelt als sneeuw voor de zon. Om je een idee te geven, ik gebruik mijn beitels DAGELIJKS, slijp ze regelmatig met amaril en hoefde voorlopig -na dertig jaar- nog geen andere te kopen..



    Tee.
    Nou, toevallig had ik er zoeen.. Heb de beitel eerst over 180 grit schuurpapier gehaald (tip van m'n vader, een oude meubelmaker) totdat de deuken weg waren en dat ging bazingwekkend snel! Over 400 en 600 grit gehaald en toen op de watersteen.. Ik geef toe, dat was wel even een klus, maar het is gelukt... Niet erg scherp geworden, vandaar dat ik ook op zoek ben gegaan naar andere methode..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.087

    Standaard

    Voor het snel recht slijpen van een beschadigde snede gaat er niets boven een diamant plaat, snel, veilig en doeltreffend. Deze hoeven echt geen kapitaal te kosten, er is al een leuk setje met 3 plaatjes van 15X5 cm met 3 korrel groottes (fijnste is 600 korrel) te koop vanaf ongeveer 10 euro. De beste zijn echter van DMT (US) of Atoma (Jap) maar deze zijn wel wat duurder.
    Deze verwijderen materiaal zeer snel maar voor het beste resultaat dient men nog met bv een goede wetsteen na te slijpen want diamant slijpt vrij agressief en laat vrij diepe slijpsporen na.
    Naast het stroppen op leer, wat vooral gedaan word om de (micro) braam te verwijderen en de snede te zetten kan men ook nog gebruik maken van een "pasted strop" ofwel een strop (leer, balsa, vilt etc.) met een fijn polijstpoeder bv chroomoxide 0.5micron (groen pigment) om de snede te polijsten en te verfijnen. Naast chroomoxide is er een ruime keuze uit polijst poeders en of pasta's zoals rode rouge (ijzeroxide), aluminium oxide, diamantpoeder etc.
    Hoe verfijnder de snede hoe beter deze zal snijden en hoe langer deze scherp blijft.
    Not necessarily stoned..but beautiful...

  7. #27

    Standaard

    Er is toch wel een wezenlijk verschil tussen het slijpen van (scheer)messen en houtbeitels. Wanneer je immers (veel of meer) materiaal wenst af te nemen op een (diamant)plaat of op een stuk schuurpapier dan zet je de 'vouw' van een beitel plat. En dat is in het nadeel om makkelijk en goed af te wetten, bovendien werkt een platte vouw eveneens nadelig bij het steken met de beitel.
    Wanneer je de beitel op een ronddraaiende (amaril)steen slijpt verkrijg je een holle vouw. Wanneer je met zo'n holle snede hout wegsteekt 'krult' het materiaal als het ware makkelijker weg. De hoek aan de snede zelf wordt bij een holle vouw scherper (en dan heb ik het over graden) dan bij een platte vouw, wat ook weer in het voordeel werkt bij snijgereedschap.
    En zoals gezegd: afwetten op een holle vouw is een makkie, je hebt twee duidelijke steunpunten. Bij een platte vouw heb je die niet waardoor je bij het wetten gaat 'schommelen' en je uiteindelijk zelfs een bolle vouw krijgt, en daar mee valt gewoon helemaal niet mee te snijden, Rizz, hoelang je ook blijft wetten.


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Er is toch wel een wezenlijk verschil tussen het slijpen van (scheer)messen en houtbeitels. Wanneer je immers (veel of meer) materiaal wenst af te nemen op een (diamant)plaat of op een stuk schuurpapier dan zet je de 'vouw' van een beitel plat. En dat is in het nadeel om makkelijk en goed af te wetten, bovendien werkt een platte vouw eveneens nadelig bij het steken met de beitel.
    Wanneer je de beitel op een ronddraaiende (amaril)steen slijpt verkrijg je een holle vouw. Wanneer je met zo'n holle snede hout wegsteekt 'krult' het materiaal als het ware makkelijker weg. De hoek aan de snede zelf wordt bij een holle vouw scherper (en dan heb ik het over graden) dan bij een platte vouw, wat ook weer in het voordeel werkt bij snijgereedschap.
    En zoals gezegd: afwetten op een holle vouw is een makkie, je hebt twee duidelijke steunpunten. Bij een platte vouw heb je die niet waardoor je bij het wetten gaat 'schommelen' en je uiteindelijk zelfs een bolle vouw krijgt, en daar mee valt gewoon helemaal niet mee te snijden, Rizz, hoelang je ook blijft wetten.


    Tee.
    Mee eens.. Ik heb ook een slijphulp gekocht voor precies dat probleem, maar dit werkt goed zolang je steen vlak blijft, maar wijk een paar keer af van je slijprichting en het gaat al niet goed meer.. Gekke is dat ik m'n kopshoutschaafbeitel als eerste gewet heb op deze steen en deze is lang loeischerp gebleven. Maar bij het opnieuw wetten heb ik 'm nooit meer zo scherp gekregen.. Het is een kunstje en het moet mogelijk zijn, er worden zelfs cursussen gegeven om je gereedschap op deze manier te scherpen.. Maar ik ben al om hoor.. . Nu nog zo'n ding kopen, maar het CJIB wil eerst nog wat van me hebben..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2008
    Locatie
    amstenrade
    Berichten
    659

    Standaard

    Ik heb vandaag op een rommelmarkt voor een paar euro's deze gescoord.



    de beitel zelf is zo krom als een hoepeltje. Ik neem aan dat ik deze op een diamantplaat weer recht kan krijgen? Ik kon dit grappig dingetje voor drie euro niet laten liggen, maar nu nog scherp krijgen.....

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Super schaafje !!!

    Bedoel je echt krom, of eerder bol?
    De snede van een schaafbeitel wordt ook vaak wat ronder gezet, om gemakkelijker meer hout weg te nemen (een schaaf met zo'n bol geslepen mes noemen ze een 'voorloper')
    Als ik zo'n klein schaafje met een handpalmsteun zie, denk ik ook eerder aan een bol mes.

    Eigenlijk slijp ik al men schaafmessen een heel klein beetje bol, ik vind dat gemakkelijker werken, en als ze zeer scherp staan, en heel fijn afgesteld, dan kan je daar een perfect vlakke oppervlakte mee schaven.



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top