Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2010
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    792

    Standaard Elixer snaren, verschillen

    Sinds een goed jaar ben ik over naar Elixer snaren, zowel elektrisch als akoestisch. Nu kwam ik aan het kijken omdat ik binnenkort weer een partij moet gaan bestellen (net alles vers voorzien van een setje, maar geen backup setje meer).

    Voor de akoestisch kom ik tegen phosphor bronze en bronze 80/20, was me nog niet eerder opgevallen. Ik speelde eerder akoestisch op Martin bronze 80/20. Kreeg laatst bij de aanschaf van mijn nieuwe gitaar Elixer setje mee en heb er toen niet echt naar gekeken wat het precies was, maar dat blijkt een bronze 80/20 setje te zijn. Kwa prijs maakt het bij de Elixers niet zoveel uit, maar wat is het verschil tussen deze twee? Ik kom er via het web er niet helemaal uit. Phosphor bronze zou anders klinken dan bronze 80/20 (deze zou meer helderheid hebben?). Wie weet het verschil zo deze er al is?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Phosphor Bronze klinkt iets minder helder maar behoud langer de klank (hoewel dat laatste minder relevant word als je toch al gecoate snaren gebruikt).
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3

    Standaard

    Phosphor Bronze heeft een legering van 92% koper en 8% zink. Phosphor Bronze 80/20 heeft een legering van 80% koper en 20% zink. Doordat er dus meer koper in Phosper Bronze is verwerkt klinkt deze "warmer"dan het setje 80/20.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2010
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    792

    Standaard

    Bedankt, dan worden het bronze 80/20.

    Edit: hmm twee tegengestelde berichten nu.
    Laatst gewijzigd door Eric van Esch; 21 juli 2012 om 18:09

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Check ook even de prijzen in de USA: http://www.nekymusic.com/elixiracousticstrings.html

  6. #6

    Standaard

    Wat betreft de helderheid, kijk even hier bij elixer zelf zou ik zeggen.
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2010
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    792

    Standaard

    Ik had al op de site van elixer zelf gekeken, maar daar word ik niet veel wijzer van :

    Phosphor bronze
    Many players prefer the rich, textured tone of phosphor bronze strings. These Elixir Strings capture the sweet spot of that unique phosphor bronze tone. And, players report their tone lasts longer than any other string, uncoated or coated.

    Bronze 80/20
    These Elixir Strings deliver the bright, lively tone and feel of traditional 80/20 bronze strings.

    Leuk omschreven maar het zegt mij dus niets.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    'Rich, textured tone' versus 'bright, lively tone'. Dat je dat niet snapt?
    "Meten is weten, gissen is missen"

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2010
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    792

    Standaard

    Stupid me

  10. #10

    Standaard

    80/20 klinkt beduidend helderder tov. ph-br..

    Ik gebruik zelf altijd de Ph-Br omdat ik de balans beter vind op mijn redelijk afgestelde taylor. Mooie warme bassen etc. Maargoed, het hangt gewoon erg af van je eigen smaak EN van de afstelling van je gitaar. Akoestische gitaren die laag afgesteld zijn hebben vaak een dunner geluid met nadruk op hoog en laag waardoor PH.BR. de boel weer mooi in balans kan brengen ivm extra mid/warme tonen.

    Probeer ze allebei en kies wat het lekkerste klinkt. Neem des noods beide sets snaren op en luister naar het verschil. Good luck!
    Laatst gewijzigd door Nekojiru; 21 juli 2012 om 23:52

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top