Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1

    Standaard Afstellen LR Baggs M1 Active element

    Hallo allemaal,

    Ik ben net nieuw bij dit forum maar ik heb een probleem met de afstelling van een element.
    Het element heb ik zelf ingebouwd in de gitaar maar ik vind de tonen niet echt gebalanceerd.
    Nu weet ik dat het element af te stellen is en ik heb dat geprobeerd, maar na
    flink proberen denk ik dat ik het verkeerd doe.
    Volgens de handleiding van LR Baggs versterkt het geluid van de snaren meer als je de polen omhoog draait.
    Het geluid van de gitaarkast komt dan weer minder hard door.
    Eerst heb ik geprobeerd om alle polen zo dicht tegen de snaren aan te draaien maar toen klonk het helemaal niet meer.

    Toen kwam ik erachter dat de B en kleine E snaar niet zover omhoog gedraaid moeten worden.
    Uiteindelijk heb ik de eerste 4 snaren weer op de juiste fabrieksafstelling kunnen zetten (flink gedoe met inches).
    Daarna heb ik de gitaar op een mengpaneel aangesloten en de snaren ongeveer even hard aangeslagen, waarbij ik ze gelijk draaide door ze te vergelijken met de VU meter.

    Weten jullie ook een goede manier om het element af te stellen?
    Via internet kan ik er niet echt veel van vinden, want het meeste gaat daarbij over elementen van elektrische gitaren.

    Bij een gitaar zaak heb ik ze gevraagd als ze hem kunnen afstellen,
    maar daar zeiden ze dat je het puur op eigen gevoel moet doen omdat iedereen een eigen smaak heeft.
    Ik wil het dus nog even zelf proberen.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Te hoog (te dicht op de snaren) is idd niet goed. In feite is het hetzelfde als bij een gitaarelement voor elektrische gitaar.
    Per snaar doe je het volgende: Hou de snaar ingedrukt op de hoogste fret (dus bij het klankgat) en stel het pooltje af op 2 à 2,5 mm afstand van de snaar, niet dichter. Nu ga je gewoon spelen en luisteren over een versterker of je gebruikt een mengtafel met VU, dat doe ik ook. De pooltjes van de snaren die te hard zijn (B en hoge E) draai je dan omlaag tot alles ongeveer op gelijk geluidsniveau is. Helemaal precies krijg je het nooit. Je moet ook bedenken dat het magnetisch veld niet direkt naast een pooltje ophoud en het verstellen van een pooltje ook wat invloed heeft op de 2 naastgelegen snaren. Als je b.v. een pooltje wel heel diep weg moet draaien, kan het soms helpen om dat niet te doen en een pooltje van een snaar ernaast ook wat verder terug te draaien. Dat is soms effektiever.

    Succes.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3

    Standaard

    Dankje, dankzij je tips is het goed gelukt.
    Het element klinkt nu goed zuiver.
    Eerst was het dof en klonk het wat elektrisch.
    Ik heb de pooltjes onderling met een mengpaneel op de VU meters afgesteld.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Patrick84 Bekijk bericht
    Dankje, dankzij je tips is het goed gelukt.
    Het element klinkt nu goed zuiver.
    Mooi

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Patrick84 Bekijk bericht
    Eerst was het dof en klonk het wat elektrisch.
    Ik heb de pooltjes onderling met een mengpaneel op de VU meters afgesteld.
    Doe ik ook, een combi van op gehoor via de versterker en visueel op de VU-meter.
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top