Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 42
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2006
    Locatie
    België
    Berichten
    9.270

    Standaard

    Qua elektronica zijn de gelijkenissen tussen een 5150 en SLO vind ik echt niet zo groot, framus dragon/cobra of rectifier hebben een gelijkaardiger circuit. Qua sound geen commentaar.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Mwah, dat zou ik niet zeggen. De belangrijkste truck die Soldano bij de SLO100 toepast is een aantal 'normale' gainstages, gevolgd door een ijskoude gainstage: een kant van een 12ax7 met een 39kOhm cathode bias in het overdrive circuit. Peavey doet bij de 5150 precies hetzelfde, maar zitten daar nog wat gainstages achter. De tonestacks lijken ook redelijk op elkaar. Je zou de 5150 kunnen zien als een zwaar opgevoerde/gemodde SLO100, maar dan met (veel) goedkopere componenten gemaakt.

    Op zich is het grappig wat Orpheo gepoogd heeft. Soldano zet bij de SLO100 een kleine condensator over de 100kOhm anode weerstand van de koude gainstage. Dit voorkomt oscilaties en neemt wat tophoog weg. Peavey heeft bij de 5150 niet zo'n 'snubber' capaciteit over de stage zitten. Orpheo heeft een soortgelijke filter erin gezet, maar dan op een andere buis. Wanneer je in de 5150 over de anode weerstand van V2a een 1nF (als ik me het goed herinner) zet, mod je een 5150 in theorie dichter naar een SLO100. Dan nog een gain trapje kortsluiten en je bent een heel eind. Of dit alles de sound ten goede komt is natuurlijk nog de vraag.
    Laatst gewijzigd door iWishmaster; 12 juli 2012 om 16:51

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Leuk leuk leuk!! De grootste bezuinigingspost was, naar ik begrepen heb de trafos, gebrek aan choke en ik geloooof elco's. Trafos en choke is bij mij veranderd, en de rest is op zich ik. Als het heel erg helpt ik overal sozo in Te zetten en cts doe ik dat, maar voorlopig is dit waanzinnig lekker

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    normale stages/precies hetzelfde

    ??????

    +/- alles is anders, ieder trap is anders gevoiced, spanningen zijn anders etc.

    beetje hetzelfde als een les paul die hetzelfde is als een strat op 'n paar kleine dingetjes na

    !!!! (en ik verkoop/importeer ze zelf)
    met MM trafo's kun je flink wat verbeteren maar hoor je vaak juist nog beter de tekortkomingen van bepaalde circuits, in sommige gevallen kies ik eerder voor circuit-tweaks dan een trafo=swap hoewel beide natuurlijk weer top is qua sound en feel.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chris Winsemius Bekijk bericht
    normale stages/precies hetzelfde

    ??????

    +/- alles is anders, ieder trap is anders gevoiced, spanningen zijn anders etc.

    beetje hetzelfde als een les paul die hetzelfde is als een strat op 'n paar kleine dingetjes na
    Ik zeg ook niet dat de stages hetzelfde zijn, absoluut niet. Maar het 'truckje' van een aantal gainstages gevolgd door een koud gebiasde stage doen ze wel na van de SLO100. Spanning had ik nog niet over nagedacht eigenlijk, maar inderdaad: daar zit ook flink wat verschil in.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Mee eens,chris. maar zó slecht is het schema niet van de 5150 (denk ik) want met die minimod die ik gedaan heb kan ik veel beter de sound indraaien die ik wil en het klinkt gewoon beter.

    shit ik graaf mijn eigen graf

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2006
    Locatie
    België
    Berichten
    9.270

    Standaard

    Slo en dergelijke amps gebruiken ook allemaal cathodevolger voor equalizer, 5150 iets helemaal anders, lijkt op het eerste zich een anodevolger maar dat is het niet. Framus hun leadkanaal is plusminus een SLO met zo een baxandall equalizer. En die cap over de anodeweerstand is dacht ik een aanrader om bij meer dan één gainstage toe te passen (heb het bij mijn zelfbouw op gainstage twee en gainstage drie toegepast).

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    De 5150s worden door vele duizenden gitaristen gebruikt, waaronder vele professionele (metal)gitaristen, dus het zijn helemaal geen slechte versterkers. Natuurlijk, het is geen SLO100 qua kwaliteit, maar daar betaal je dan ook dik voor. Persoonlijk kan ik niet zo gek veel met een SLO100, klinkt leuk, maar niet mijn ding. De 5150 daarentegen .

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2006
    Locatie
    België
    Berichten
    9.270

    Standaard

    Zo veel 'legendarische' metalalbum-tones zijn met 5150 gedaan, de sound is vet, en misschien zelfs een beetje uniek. Ik wil alles behalve de 5150 afkraken . Persoonlijk was ik niet onwaarschijnlijk onder de indruk van de SLO, maar dat is vloeken in de kerk.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door caliban Bekijk bericht
    Zo veel 'legendarische' metalalbum-tones zijn met 5150 gedaan, de sound is vet, en misschien zelfs een beetje uniek. Ik wil alles behalve de 5150 afkraken . Persoonlijk was ik niet onwaarschijnlijk onder de indruk van de SLO, maar dat is vloeken in de kerk.
    Ik reageerde ook vooral op Orpheo, niet op jouw post .

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top