Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 42
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard peavey 5150. hoe je van een fizzy, gruizige bak een te gekke amp maakt

    Ik kreeg vorig jaar door een inruil een 5150 uit 1992.er waren MM trafos en een choke in gezet en een bias mod. Vergeleken met stock had ie al Meer oompf in t laag, minder fizz in t hoog en vooral stiller.maar ik heb nu nog 2 kleine mods gedaan. Allereerst heb ik op de v5 preamp buis (middelste)op pin 6 en 7, een 10pf condensator gezet. Dit trekt de fizz in t hoog weg. Ook nog een 220k weerstand op de v4 op pin 7. Dit maakt m wat warmer en verlaagd de hoeveelheid gain in tap. Speel ermee, 100k kan ook, bijvoorbeeld. Ik vind de mods Te gek. Kostte me40 cent, met een enorm effect. Voorheen had ik gain op 2, nu op 4. Het is echter vooral warmer, ietsjes dikker, minder fizz, strakker. Eigenlijk veel Meer marshall. Tis supersimpel, zo gedaan, met enorm effect.

    Ps. Dit kan alleen op de eerste serie, 120 watt. Dus niet de dual channel, of de combo.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Lukte dat niet met een ECC81?
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Ik kreeg vorig jaar door een inruil een 5150 uit 1992.er waren MM trafos en een choke in gezet en een bias mod. Vergeleken met stock had ie al Meer oompf in t laag, minder fizz in t hoog en vooral stiller.maar ik heb nu nog 2 kleine mods gedaan. Allereerst heb ik op de v5 preamp buis (middelste)op pin 6 en 7, een 10pf condensator gezet. Dit trekt de fizz in t hoog weg. Ook nog een 220k weerstand op de v4 op pin 7. Dit maakt m wat warmer en verlaagd de hoeveelheid gain in tap. Speel ermee, 100k kan ook, bijvoorbeeld. Ik vind de mods Te gek. Kostte me40 cent, met een enorm effect. Voorheen had ik gain op 2, nu op 4. Het is echter vooral warmer, ietsjes dikker, minder fizz, strakker. Eigenlijk veel Meer marshall. Tis supersimpel, zo gedaan, met enorm effect.

    Ps. Dit kan alleen op de eerste serie, 120 watt. Dus niet de dual channel, of de combo.
    Je vond het helemaal geen fizzy gruizige bak toen de mod er nog niet was, dramaqueen wat je bent.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Ik herken niet echt wat je zegt eigenlijk. Ik heb ook een 5150 met mercury magnetics trafo's en die is zeker niet fizzy. Heb hem naast een nieuwe 6505 getest en dat was een wereld van verschil. Het laatste beetje 'shrill' in het tophoog valt compleet weg in een band (sowieso op hoog volume met een goeie 4x12" eronder). Hierdoor prikt de amp juist lekker, dus ik zou zeker geen 'warmer' geluid willen. Maar als jij er blij mee bent is het prima natuurlijk.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guhlenn Bekijk bericht
    Je vond het helemaal geen fizzy gruizige bak toen de mod er nog niet was, dramaqueen wat je bent.
    vergeleken met mijn afd100 vond ik m wel fizzy. Niks dramaqueen. Ik zie de noodzaak niet jou op de hoogte Te houden van de evolutie van mijn smaak...

    Warmer is misschien niet t juiste woord. Voller, misschien. Beter Te controleren, temmen. Een ander soort buis zou de gain verlagen, maar niet de voicing aanpassen.


    Het verschil met de stock versie is immens. Voor 200$ Meer had peavey een veel betere amp kunnen hebben...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.968

    Standaard

    Hm ik kan me er opzich wel in vinden. Ik weet niet of fizzy de juiste benaming is maar laatste keer dat ik er een probeerde vond ik het inderdaad een iets gruizige sound. Maar dat kan ook veel verschil maken per gitaar en dergelijke.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    vergeleken met mijn afd100 vond ik m wel fizzy. Niks dramaqueen. Ik zie de noodzaak niet jou op de hoogte Te houden van de evolutie van mijn smaak...
    Er is geen noodzaak, sterker nog, ik heb wel iets beters te doen dan de evolutie van jouw smaak bij te houden. Een dramaqueen vindt uiteraard nooit zelf dat ie er een drama van maakt. Verder veel succes met het grote gelijk. Van mij mag je het hebben.

  8. #8
    Master of Disaster
    Geregistreerd
    14 december 2001
    Locatie
    Langdorp, Belgie
    Berichten
    3.426

    Standaard

    Ik dacht dat de oplossing was "inruilen op een andere bak" maar ik leer elke dag wat nieuws

    Vraag me af of je dit inderdaad ook niet kan bereiken met lower gain preamp lampies, ECC81 of ECC82 (drastischer).
    "I've spent most of my money on booze, women and guitar gear. The rest I've just wasted."

    Mijn pedal reviews op effectsdatabase.com

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LordRiffenstein Bekijk bericht
    Vraag me af of je dit inderdaad ook niet kan bereiken met lower gain preamp lampies, ECC81 of ECC82 (drastischer).
    ... of een 5751, net iets minder drastisch.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LordRiffenstein Bekijk bericht
    Ik dacht dat de oplossing was "inruilen op een andere bak" maar ik leer elke dag wat nieuws

    Vraag me af of je dit inderdaad ook niet kan bereiken met lower gain preamp lampies, ECC81 of ECC82 (drastischer).
    Tja, dit is een mod van 40 cent... Daar koop je geen buisjes voor.

    @guhlenn wat zit je te jeremiëren. Hoezo drama queen. Ik post slechts een supersimpele mod, hoe het klinkt en waarom. Een drama queen is iemand die een scène schopt om niks. En voor je dit als zodanig gaat betitelen: je aanmatigendheid met betrekking tot de geproclameerde titulatuur irriteert me.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top