Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 23

Discussie: Dempingsfactor

  1. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Maar wat doet en bepaalt die dempingsfactor? Ik heb geleerd dat een versterker een spanning stuurt naar de luidspreker en die luidspreker heeft de neiging om die beweging voort te zetten, net als elk verend systeem en bovendien genereert de luidspreker door het bewegen van zijn winding in een sterk magnetisch veld zelf ook een spanning.

    De versterker moet dat onder controle zien te houden en dat is die factor. Als hij geen spanning levert moet hij de speaker kortsluiten en fungeert dus in feite als een schokdemper. Lenz heeft ons geleerd dat een electrische spanning de oorzaak van zijn ontstaan tegenwerkt en als je een nabewegende speaker (=dynamo) kortsluit, staat hij per direct stil.

    Een goede dempingsfactor moet dus vooral in het laag hoorbaar zijn. Ik kan me voorstellen dat als je de dempingsfactor verkleint dat het laag dan wollig gaat klinken en dat vinden sommige mensen mooi.

    Een bevriende gitaarcollega die in een deadmetal band speelt, claimt dat hij Marshall amps te los en te flodderig vindt klinken, idd in the low end.. daarom speelt hij op een engl fireball, die dus superstrak juist in het laag blijft...

  2. #12
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    Ik heb een Marshall JCM800 en die is lekker strak in het laag. Mijn zoon had een Engl Powerball (?) bij me gestald en die klonk totaal anders. Eigenlijk werd hij zelden gebruikt en is de Engl weer vertrokken.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Ik heb een Marshall JCM800 en die is lekker strak in het laag. Mijn zoon had een Engl Powerball (?) bij me gestald en die klonk totaal anders. Eigenlijk werd hij zelden gebruikt en is de Engl weer vertrokken.
    zo zie je maar dat iedereen wel zo z''n mening heeft, dit soort dingen zou je moeten meten, maar heb je we eens gehoord van de responstijd van een gitaaramp?

    Wijlen Ken Fisher van Trainwreck zei:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ken Fisher

    “I want an amp to be fast and dynamic.........
    I knew that one channel was the way I’d go. When you had the typical two or three channel amp of the sixties, I found that the mixing circuits caused a compromise in the sound, response, and general feel of the amp. Also I noticed many amps were slow to respond to pick attack and lacked a proper response to changes in touch. I also found that master volume circuits did not give the response of power tubes. Master volumes are fine for some. There are styles of music that require them. I dislike spring reverb myself. For me
    it’s a cover-up for an amp that’s flat and dry sounding....."




    Sommige circuits reageren dus traag op je aanslag.. best vaag statement, ik heb ook wel eens gehoord dat in een bepaalde amp, eerst de poweramp overstuurt en dan pas de pre-amp; dat klinkt bijna als de terugslag na een schot, alsof je attack wordt teruggekaatst of gebounched...

  4. #14
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    Ik denk dat Ken gewoon uit zijn nek lult. Ik maak dat dagelijks mee op forums dat mensen van alles en nog wat beweren wat ze in een blinde test never zullen aantonen.

    Electronica die te traag reageert, dat is nieuw. Volgens mij gaat een electrische stroom ongeveer met 2/3 van de lichtsnelheid en buizen zijn supersnel. Daarom kan de buis ook frequenties hanteren die in de Gigahertzen reikt.

    Traag, het moet niet gekker worden.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Ik zou eerder denken als dat wanneer een amp "te traag" is de voeding het niet trekt. Wil je strakker, dan gewoon dikkere elco's erin knikkeren. Ik ben het helemaal met Han eens. De buizen kunnen rustig tot in het MHz gebied gaan dus dat zal het niet zijn en met ruim 180000km /sec zal het ook niet een probleem zijn. Een voeding die bij pieken inkakt, kan je verbeteren met grotere elco's, maar wel tegen een prijs.... Daarnaast is het nog de vraag of de voedingstrafo voldoende vermogen kan leveren om die elco's snel genoeg te laden.
    Motivering:
    Bij lage frequenties zal de piek stroom langer duren dan bij hogere frequenties (bredere puls). De piekstroom moet wel door de elco's geleverd worden. Als deze niet voldoende gedimensioneerd zijn, zakken ze in en komt er te weinig stroom naar de buizen.... leidt tot demping effect.
    Daarnaast als de elco's groter zijn, is de piek laadstroom groter. Wil je zorgen dat bij lage frequentie pieken er nog voldoende energie in die elco's zit, dan moet de voeding snel bij kunnen laden. Moet de trafo het wel kunnen leveren (zonder uit te fikken).
    Nico


  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    2.536

    Standaard

    Mijn ervaring met "snellere" en " langzamere" audio electronica: het verschil bestaat wel degelijk. Maar het heeft niets te maken met hoe snel er op transients wordt gereageerd maar meer met hoe lang die transients naklinken. Dan heb je het dus over ongewenste energie-opslag in het systeem die dan net wat later weer vrijkomt en daardoor de toon versmeert. Luidsprekers en condensatoren doen het beide;de een meer dan de andere. Bovendien is het effect bij gitaarversterking soms eerder positief dan negatief.
    Grafisch voorbeeldje:

    hier zie je dat deze luidspreker tot wel 10 ms naslingert.

  7. #17

    Standaard

    Over luidsprekers gesproken, is het niet zo dat er bij luidsprekercabinetten de speaker enigzins vertraagd of gedempt wordt door de golven die via de achterwand weerkaatst worden?
    Dystopia
    facebook.com/dystopianl

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Ik denk dat Ken gewoon uit zijn nek lult. Ik maak dat dagelijks mee op forums dat mensen van alles en nog wat beweren wat ze in een blinde test never zullen aantonen.

    Electronica die te traag reageert, dat is nieuw. Volgens mij gaat een electrische stroom ongeveer met 2/3 van de lichtsnelheid en buizen zijn supersnel. Daarom kan de buis ook frequenties hanteren die in de Gigahertzen reikt.

    Traag, het moet niet gekker worden.
    ampjes van Ken gaan vaak voor meer dan $20k op ebay dus die gast moet wel wat goeds hebben gedaan

    "traag": gewoon een zeer duidelijk begrip imo, net als "directheid"; een speaker is per definitie traag (moet een elektrische beweging in een mechanische beweging omzetten en dan nog eens lucht verplaatsen). Zelfs met dezelfde speaker zullen bepaalde amps voor bepaalde gitaristen snel/traag/soft/stug aanvoelen.

    gitaarversterkers zijn eigenlijk meer instrumenten dan pure versterkers; het gros v/d sound wordt dmv. de versterker en speakers gevormd.

    iets wat niet/amper te meten is kan nog wel bestaan, wel leven pas in 2012, er is nog zo veel te ontdekken en uit te vinden

  9. #19
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    Al eens een transistor in gemeenschappelijke emitterschakeling zonder emitterweerstand aangestuurd? Dat gaat naar verhouding veel harder totaal mis dan een triode in GKS zonder kathodeweerstand. Die e-macht van een bjt is echt veel steiler dan de 3/2 macht van de Child-Langmuir. Nadeel van die buizen is de lage mu tov een bjt.

    Ik maak een geintje Chris, dit is een antwoord wat ik gisteren kreeg van een ingenieur toen we een discussie hadden over buizenvervorming.

    Maar hier hebben we het over de dempingsfactor van versterkers. Overigens moet een versterker gewoon versterken. Dat ligt bij gitaarversterkers wat anders dan bij hi fi versterkers, maar om een versterker nou een muziekinstrument te noemen gaat mij wel wat ver.

    De buizenversterker heeft dankzij de LS trafo toch een achterstand op de SS versterker. Niettemin kan ook een hi fi verstreker met buizen prachtig klinken, kristalhelder en totaal zonder vervorming. Wij hebben daar in audiofiele kringen hele discussies over en veel mensen weten absoluut niet waar ze het over hebben.

    Ik heb een eindbak met 12 V-Fets en die zouden de voordelen van buizen en transistoren combineren, heerlijke versterker en aan de meter recht van 7 hz tot 100khz en 160 watt per kanaal.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2010
    Locatie
    sirjansland
    Berichten
    1.553

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Maar hier hebben we het over de dempingsfactor van versterkers. Overigens moet een versterker gewoon versterken. Dat ligt bij gitaarversterkers wat anders dan bij hi fi versterkers, maar om een versterker nou een muziekinstrument te noemen gaat mij wel wat ver.
    .
    mij niet...
    de gebruikte versterker is net zo belangrijk of zelfs belangrijker dan het apparaat wat de beweging van metalen snaren omzet in een wisselstroompje, waarvan de bespeler de frequenties kan veranderen
    ik zie eerder de gitaar plus versterker als 1 geheel... als 1 instrument

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top