Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 23 van 23

Discussie: Dempingsfactor

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Heb best wel wat 'willekeurige' geluidsexperimentjes gedaan, gewoon voor de lol, en de resultaten zijn soms verbazingwekkend:
    Neem een versterker die wat 'log' klinkt en zet er een equalizer voor (of in de loop). Neem wat laag weg en boost wat midhoog en voila, 'meer attack', strakkere palmmutes.
    Neem een modern basgitaar cabinet en speel er met een gitaarversterker over. Klinkt verbazingwekkend helder op clean, maar in oversturing komt het ook 'log' of 'traag' over. Vreemd genoeg helpt het truukje met de EQ hier een stuk minder effectief.

    Overigens is klankkleur uitleggen in woorden vrij lastig en 'traag' is meer een gevoel dat je krijgt tijdens het spelen, niet zo zeer dat je hoort dat de versterker ook fysiek 'later' reageert op wat je speelt.

  2. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iWishmaster Bekijk bericht
    ....Neem een modern basgitaar cabinet en speel er met een gitaarversterker over. Klinkt verbazingwekkend helder op clean, maar in oversturing komt het ook 'log' of 'traag' over. Vreemd genoeg helpt het truukje met de EQ hier een stuk minder effectief.....
    Dit komt me bekend voor, ik weet niet welk cabinet je hebt geprobeerd maar een 15" is van nature ook trager dan een 12" speaker. Naast het stugge bij oversturing valt het ook altijd op dat het geluid een typisch "hol" karakter heeft, veel minder fris dan je van een gitaarspeaker gewend bent.
    Old school Metallica Tribute: Hammer of Justice


  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door interessander Bekijk bericht
    Dit komt me bekend voor, ik weet niet welk cabinet je hebt geprobeerd maar een 15" is van nature ook trager dan een 12" speaker. Naast het stugge bij oversturing valt het ook altijd op dat het geluid een typisch "hol" karakter heeft, veel minder fris dan je van een gitaarspeaker gewend bent.
    Een 2x10" Aguilar, 4x10" Ashdown en een 15" (merk vergeten), maar ze vertoonde allen wel hetzelfde effect. Is al even geleden, dus de precieze details weet ik niet meer. Fender Bassman is een uitzondering op de regel denk ik gezien zijn populariteit (zelf nooit over gespeeld).

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top