Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    5 maart 2010
    Locatie
    warnsveld
    Berichten
    31

    Standaard verschil tussen een microfoon en een element

    hallo,
    ik wil binnenkort een electro-akoestische gitaar kopen, maar ik weet niet wat het verschil is tussen een met een microfoon versterkte gitaar en een met een element versterkte,
    kan iemand mij hier uitleg over geven?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Vaak zullen ze hetzelfde wel bedoelen, maar cru gesteld

    element: werkt puur met de trillingen van de snaar, en stuurt dat signaal naar de versterker
    microfoon: pikt de klank van de gitaar op, en stuurt dat naar de versterker.

    element: gemakkelijker, sterielere klank
    microfoon: moeilijker (duurder vooral), de echte gitaarklank...
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    De systemen zijn nog wel uitgebreider te vinden. Kijk maar eens op Taylor gitaren hoe ze het daar hebben gedaan. Of bij ColeClark ( heb ik er zelf 1 van staan ). Andere mogelijkheid is via een element in het klankgat ( heb ik bijm`n SJ 200 ). Piezo is over het algemeen wat scheller van klank , Microfoon is warmer. Sommige systemen van Fishmann hebben het gecombineerd. Let wel op , een systeem met een microfoon is sneller geneigd tot rondzingen. Je zult daar eerder een feedbackbuster in je klankgat moeten doen.
    De systemen met een voorversterker en klankregeling ( in de gitaar ) zijn prettig als je op een podium stapt en nog wat wil afregelen.
    Laatst gewijzigd door Eko; 5 juli 2012 om 16:41 Reden: typefout
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  4. #4

    Standaard

    Combi piezo en microfoon werkt meestal vrij goed. Maar er zijn ook andere alternatieven dan piezo. Magnetische pickups kunnen ook goed klinken. De LR Baggs M1 is bv. een prima pickup. Maar goed, bij kant en klare elektroakoestisch zit er over het algemeen een piezo systeem met preamp in. Twee grote uitzonderingen: Taylor heeft het Expression systeem (tenzij je tweedehands een oude koopt) en Coleclark heeft zijn eigen variant op Piezo, die prima klinkt.

    Akoestische gitaar op het podium, vroeg jaren 70, veel geklooi met microfoons. Met een goede knoppenman kan het. (heb het onlangs nog bij Ribs and Blues gedaan met een resonator, ging prima, hulde voor de knoppenmensen) Met iemand die hierbij niet weet wat hij doet, of waarbij het simpelweg te hard moet, blijft er niets over van je akoestische gitaargeluid. Daar staat dan tegenover dat je Jimi Hendrix nog een lesje in feedback kunt geven... Alternatieven waren magnetische pickups die in het klankgat werden gemonteerd. Eind jaren 70 werd het gedomineerd door Ovation, met piezo versterking. Zelfde gold voor Takamine die het in de 80er jaren overnam, en Taylor die Takamine weer van het podium verdreef. Het ES van Taylor is recenter. Ligt qua klank wat dichter bij magnetische pickups.
    Laatst gewijzigd door Harald; 8 juli 2012 om 13:50

  5. #5
    Member
    Geregistreerd
    5 maart 2010
    Locatie
    warnsveld
    Berichten
    31

    Standaard

    ok,
    heel erg bedankt voor jullie reacties met uitleg, hier kan ik zeker wat mee en ik denk dat ik ga voor een gitaar met een microfoon, vanwege het behoud van geluid

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top