Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 8 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 73
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Misschien gewoon omdat het daar kops hout is, dat het lastig werken is?
    147-c Guitars

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2005
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard

    Hey,

    Gaaf projectje!
    Ik ben toevallig ook bezig met een strat en heb recent een body gefreesd, maar ik vond het elzen juist erg makkelijk en prettig werken.
    Geen gekke dingen, geen terugslag o.i.d. Ook voor het eerst dat er geen splinters werden uitgeslagen (Bij m'n PRS en JEM nl. wel!).
    Wat me wel opviel is dat het vreselijk snel verbrand, met name bij het afronden van de zijkanten viel dat me op.

    Ik blijf 'm volgen, ziet er top uit!

    vr.gr.

    Branko

  3. #23
    Member
    Geregistreerd
    16 mei 2012
    Locatie
    Friesland
    Berichten
    92

    Standaard De Sunburst

    Tijd om de boel af te lakken. Ik heb best wel lang nagedacht over de kleur. Ik ben altijd fan geweest van een mooie sunburst, maar om dit zelf te doen... Leek me toch wel wat lastig. Van de andere kant; mijn favoriete solid kleuren (Sonic Blue, Shoreline Gold en Olympic White) heb ik al 's gedaan...

    Na veel research en nog meer gestaar naar zoveel mogelijk vintage voorbeelden heb ik toch besloten om voor de two-tone sunburst te gaan. Hoe gaan we dat dan aanpakken? Ik ben als hobbyist niet in het bezit van een spuitinstallatie. Ik heb wel goeie resultaten behaald met spuitbussen van Guitar Supplies, alleen de kleuren die ik zoek worden daar niet aangeboden. Je kunt wel een specifieke kleur laten mengen op basis van RAL kleuren, alleen dan moet je nog steeds precies weten wat je zoekt. Ik was vrij zeker van de Vintage Yellow, maar de donkere rand? Zwart? Bruin? Dekkend? Tranparant? Of zijn het ook nog meerdere kleuren?

    Uiteindelijk moet je het maar gewoon doen. Nietwaar?

    Een paar voorbereidende dingetjes; Ik wil liever geen lak op de halsaanzetting. Maar ik wil ook niet dat er een soort van scherpe rand ontstaat rondom de sparing. Daarom heb ik de boel afgeplakt, maar heb ik een randje laten staan. Op deze manier krijg je die mooie afronding. De lat welke ik gebruik om de body op te hangen heb ik opgehoogd met een blokje zodat er ook lak op het randje onder de lat komt. Ik gebruik trouwens een lat van ruim een meter lang. Wanneer ik deze in de werkbank steek heb ik nog steeds voldoende ruimte om daar tussen te komen.


    Na de body goed te hebben geschuurd met korrel 400 heb ik er eerst twee lagen blanke lak op gespoten.
    Deze dient als sealer. De bedoeling is een dikke, natte laag zodat deze mooi kan vloeien tot een mooie egaal geheel.

    Met flits:



    Deze laag heb ik een nacht laten drogen en gladgeschuurd met korrel 600 nat. Op deze manier krijg je een mooi gladde basis. Hout "schrikt" ook vaak even wanneer het wordt belaagd door de eerste laklaag, waardoor de nerf wat omhoog komt. Met een dergelijke grondlaag wordt dit weer teruggeschuurd.

    Vintage Yellow!


    Ik heb deze kleur eerder gebruikt voor een hals, maar in tegenstelling tot andere kleuren van Guitar Supplies, sputtert deze als een dronken zwerver. Geen idee waar het aan ligt. Niks wat we niet terug kunnen schuren, maar toch...

    Het lijkt misschien wat... tja... geel, maar ik heb er redelijk vertrouwen in dat het heel anders oogt met de donkere rand. More to come soon!

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    ziet er goed uit man!

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Fender had een vreemd recept voor de burst... Eerst dipten ze de body volledig in gele beits, daarna de poriënvuller erover, en dan werd de donkere band gespoten met donkerbruine/umber lak, en dan aflakken met transparant. De allereerste 3-tone sunburst was ook met alleen maar bruin, het rood was gewoon een erg verdunde bruine lak.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    van op de foto heb ik het gevoel dat het een fractie geler moet, maar zoals je zegt, mss komt het helemaal goed als het contrast van de donkerbruine burst erop zit. succes gewenst alleszins.
    Laatst gewijzigd door barno; 26 juni 2012 om 21:54

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Spuitbus in warm water zetten helpt tegen sputteren. Ziet er goed uit!

  8. #28
    Member
    Geregistreerd
    16 mei 2012
    Locatie
    Friesland
    Berichten
    92

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bass blom Bekijk bericht
    ziet er goed uit man!
    En als ie straks ook nog goed klinkt ben ik een tevreden mens.

  9. #29
    Member
    Geregistreerd
    16 mei 2012
    Locatie
    Friesland
    Berichten
    92

    Standaard Sunburst deel 2

    Nu wordt het toch echt wel spannend. Die donkere rand kan 'm maken en breken. Bij deze methode trek je de contour over op een stukje triplex. Deze zaag je rondom ongeveer 5cm kleiner. Met een paar schroeven laat je wat ruimte tussen de mal en body zodat je een soort neveleffect creeërt.


    Eerst nog maar een sigaretje... Dan nog een keer diep ademhalen...





    Niet slecht voor een first burst, al zeg ik het zelf.
    Maar... Ik had alleen niet genoeg aan één spuitbus Er zit meer lak op de mal dan op de gitaar...
    Ik moet 'm hier en daar nog wat bijspuiten. Misschien dat ik de overgang ook nog wat vloeiender probeer te krijgen. Eerst maar 's een nachtje laten bijkomen.

    Al met al ben ik zeer tevreden en de kleuren contrasteren mooi. Morgen de blanke lak erop en dan laat ik 'm een week of vier uitharden.
    Ik kan niet wachten om 'm nat te schuren en polijsten!

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    ik vond hem zonder burst mooier

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top