Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 8 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 73
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    16 mei 2012
    Locatie
    Friesland
    Berichten
    92

    Standaard '55 two tone stratocaster

    Een tijdje geleden ben ik van start gegaan met de bouw van een strat. Geen assemblageproject, maar gewoon uit ruw hout. "From scratch" noemen ze dat ook wel, geloof ik...

    Lijkt me leuk om dit te delen middels een bouwverslag.
    Dit kan wel 's een langdurig topic worden, aangezien ik hier lekker de tijd voor neem. Zeer belangrijk om dit soort projecten niet te overhaasten. Ik hoef de bus niet te halen.

    Daar gaan we:

    Ben even wezen winkelen in Arnhem voor een paar mooie stukken Elzen. En dan bedoel ik Amerikaans elzen, oftewel Red Alder. Waar ik dan naar zoek is uiteraard een visueel mooi stukje, maar let ook op het gewicht. Doel is een zo licht mogelijk stuk elzen.
    [IMG][/IMG]
    Let ook op de nerf t.p.v. de armrest. Ja, dat zie ik wel zitten (Ik hoop maar dat de burst een beetje lukt. Ik zou het zonde vinden om 'm dekkend te spuiten.

    Tijd om de beide delen samen te voegen;
    [IMG][/IMG]

    Met een paar klemmen zet ik de delen haaks op de werkbank en schuren maar. Voor een mooi vlakke schuurplank heb ik een paar stukken mdf op elkaar gelijmd. MDF is in de regel mooi vlak. Met dubbelzijdig tape een stuk schuurpapier van korrel 3 ofzo
    [IMG][/IMG]

    Voor het fijnere schuurwerk gebruik ik een aluminium profiel met korrel 180.
    [IMG][/IMG]

    Kwasten met titebond...
    [IMG][/IMG]

    En klemmen maar...
    [IMG][/IMG]

    Dit glibbert alle kanten op. Misschien dat ik er volgende keer 2 deuvels in boor... Maar deze kleine klemmetjes houden het ook wel bijelkaar.
    [IMG][/IMG]

    Die handdoek die je ziet liggen onder het elzen blijft er het hele project liggen. Dit lijkt misschien overdreven, maar voordat je het weet zitten er allemaal kleine deukjes in van het schuiven e.d. Ik spreek uit eigen ervaring. Dit scheelt je een hoop schuurwerk.

    Bovendien gebruik ik een vlakke, stugge MDF plaat op de werkbank die ik elke keer weer schoon aan de kant zet.

    To be continued...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    whoei, spannend

  3. #3

    Standaard

    Tip: langs beide kanten (links, rechts, boven, onder van de lijmnaad) een latje resthout met klemmetjes vastmaken. Zo hou je'm ook gelijk. Zo doe ik 't althans.
    It's not the fall that kills... It's the sudden stop at the end.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    De '54 & '55 strat hadden altijd een ash body, pas vanaf 1956 werd alder gebruikt voor de sunburst body.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Jaja. Radio erbij, asbak erbij. Da's in ieder geval al een goed begin. Belooft veel voor de toekomst

    Veel succes en plezier met de bouw!
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    De '54 & '55 strat hadden altijd een ash body, pas vanaf 1956 werd alder gebruikt voor de sunburst body.
    It's not the fall that kills... It's the sudden stop at the end.

  7. #7
    Member
    Geregistreerd
    16 mei 2012
    Locatie
    Friesland
    Berichten
    92

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thunders1988 Bekijk bericht
    Tip: langs beide kanten (links, rechts, boven, onder van de lijmnaad) een latje resthout met klemmetjes vastmaken. Zo hou je'm ook gelijk. Zo doe ik 't althans.
    Goeie tip. Die hou ik even in 't achterhoofd voor de volgende keer.

  8. #8
    Member
    Geregistreerd
    16 mei 2012
    Locatie
    Friesland
    Berichten
    92

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    De '54 & '55 strat hadden altijd een ash body, pas vanaf 1956 werd alder gebruikt voor de sunburst body.
    Ik heb het nog even nagezocht, maar je hebt helemaal gelijk. Ik meende ooit ergens te lezen dat er in '55 ook al elzen werd gebruikt, maar ik kan het nergens terug vinden. Ik zal me wel vergist hebben...

    Maar goed. Het is ook meer bedoeld als richtlijn dan een 100% vintage correct project. Laten we het maar op 98% houden...

    (Stiekem is het een '12 stratocaster)

  9. #9
    Member
    Geregistreerd
    16 mei 2012
    Locatie
    Friesland
    Berichten
    92

    Standaard The day after...

    Waar waren we gebleven?

    Nu de lijm droog is (na een nachtje) kunnen de klemmen eraf en is het tijd om de boel een beetje vlak en op dikte te krijgen. Daarvoor gebruik ik de schaaf. Dit gaat een stuk sneller dan het er uit ziet. Met een scherpe beitel en het spul goed afgesteld vind ik het nog mooi werk ook. Natuurlijk kan ie door de vandiktebank, maar dit is toch wel zo mooi? Maakt ook een stuk minder lawaai.
    [IMG][/IMG]
    [IMG][/IMG]
    Dit lijkt misschien heel knap, maar alle eer gaat naar m'n vriendin. Zij heeft deze foto gemaakt... Ik heb namelijk maar 2 handen...

    Na veel schaaf en schuurwerk:
    [IMG][/IMG]
    Ik heb de contour vast uitgezaagd met een decoupeerzaag. (O, had ik maar een lintzaag) Ik heb dan wel gezorgd voor voldoende overlengte. Dit begint al op een gitaar te lijken, of niet?

    Ik heb de uiteindelijke contour gedaan met een bandschuurmachine. Haaks er tegenaan en schuren maar.
    Dit schiet mooi op en ik vind het resultaat mooier als een frees. Natuurlijk kun je niet overal bij, zoals bij de hoorns. Die heb ik wel met een bovenlagerfreesje langs de mal gedaan.
    [IMG][/IMG]
    Bij de hoorns zie je de sporen van de frees ook wel. Als iemand nog een tip heeft om dit te voorkomen?
    [IMG][/IMG]
    Mooi stukje hout, niet waar? Zo eerst maar weer even. Ondertussen ga ik me hier 's even in verdiepen:
    [IMG][/IMG]
    And on that bomshell...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top