Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard Taylor 114 in de USA en het belang van gitaren proberen

    Jahahahaaa, ik heb eindelijk weer eens een nieuwe gitaar gekocht! Een gebruikte Taylor 114 uit 2009:



    De reden voor deze aankoop was ten eerste omdat ik mij momenteel gedurende twee maanden bij mijn vriendin in de VS bevind, ik ten tweede hier ook een fatsoenlijke gitaar ter beschikking wil hebben en ten derde de tarieven voor overbagage veel te hoog geworden zijn. Het meeenemen van mijn gitaar zou me tegenwoordig 80 euro/dollar per vlucht kosten. Ik bedacht dat ik met dat soort bedragen na een paar keer in de buurt van de prijs van een fatsoenlijke tweedehands gitaar zou zitten, en dan heb ik tenminste ook geen risico op beschadiging.

    Na aanvankelijk op Craigslist.com gezocht te hebben ontdekte ik dat men bij Elderly Instruments te Lansing -zo'n vijf kwartier rijden hier vandaan - ook diverse tweedehands gitaren te koop had. Ik wilde tussen de 350 en 500 dollar besteden, en in die prijsklasse hadden ze daar een Seagull S6 Cedar, een Takamine (...), een Alvarez Yairy, een Taylor 114 en een Taylor 210.

    Ik pakte als eerste de Taylor 114 op en al na enkele noten dacht ik 'het zal me verbazen als een van die andere gitaren beter klinkt'. Helder, transparant en toch nog voldoende diepte en kracht in het laag.

    De Taylor 210 klonk verrassenderwijs - het is immers een dreadnought en bovendien een klasse duurder - iets minder krachtig en had ook minder dynamiek. Ook het hoog was iets minder helder, maar op zichzelf kan dat wel bij een dreadnought.

    De andere gitaren klonken duidelijk minder. Met name de Seagull viel me tegen, daar meen ik wel eens betere exemplaren van in handen gehad te hebben. Deze klonk erg dun. De Alvarez Yairy klonk nog het beste, zag er ook mooi uit, maar had een tamelijk rond, dik geluid dat ik niet zo zoek in akoestische gitaren. Maar die was dan ook bijna even duur als de Taylors, achter in de 400 dollar waar de Taylors ongeveer 500 kostten.

    Ik had verwacht wel zo'n twee uur nodig te hebben om te testen maar was er eigenlijk na een half uurtje wel uit: de Taylor 114 stak er met kop en schouders bovenuit en deed precies wat ik wilde. Hij heeft ook een erg comfortabel en handzaam model.

    Daarna heb ik natuurlijk nog wel even de hele winkel rondgelopen, daarbij gebruik makend van het feit dat je zonder meer elke gitaar mocht proberen, en er hingen er vele van meerdere duizenden dollars. Vele topmerken waren er vertegenwoordigd, Martin, Taylor, Gibson, Larrivee, Collings, Guild (prachtige twaalfsnaar!).

    Ik weet wel dat je niet blind moet varen op merk en prijs (daarom had ik ook die andere gitaren naast de Taylors getest), maar steeds weer sta ik ervan versteld hoe soms véél duurdere gitaren het prijsverschil absoluut niet waarmaken. Een Larrivee, een Gibson J-45 en een Gibson Hummingbird van respectievelijk 1800, 2500 en 3200 dollar klonken bijvoorbeeld absoluut niet overtuigend. Ik wil die merken daarmee trouwens niet bashen, er kunnen grote exemplarische verschillen zijn, ook die Taylor 210 die ik testte klonk immers niet zo goed als ik verwacht had. Maar het blijft tamelijk verbijsterend.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Hé, gefeliciteerd man! Blijf het leuke gitaartjes vinden.. Is deze niet al flink losgespeeld? Dat daarom het verschil zo groot is? Ben zelf erg gecharmeerd van de 214ce, dus kan me voorstellen dat deze daar ook bij in de buurt komt. BTW, handige vakantiebestemming heb je! Daar moet idd natuurlijk een gitaar bij...

    Geniet ervan!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  3. #3
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Hij is uit 2009, dus zou idd wel ingespeeld moeten zijn. Maar qua gitaren is het hier wel ideaal ja. Ben twee jaar geleden ook al eens de originele Gibsonfabriek, thans The Heritage, in Kalamazoo gaan bekijken. In Ann Arbor zit ook nog een mooie winkel, Herb David's Studio

  4. #4

    Standaard

    Wat een beauty Laurent!

    En nog een koopje ook zo te lezen.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  5. #5
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Nou koopje; tweedehands is het wel een redelijke prijs, ik zag ze op Musiciansfriendd voor 650 dollar. Maar in Nederland zijn ze wel wat duurder inderdaad.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2006
    Berichten
    3.926

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaurentB Bekijk bericht
    Ik weet wel dat je niet blind moet varen op merk en prijs (daarom had ik ook die andere gitaren naast de Taylors getest), maar steeds weer sta ik ervan versteld hoe soms véél duurdere gitaren het prijsverschil absoluut niet waarmaken.nd.
    Hallo.

    Ja, ik heb daar ook best wel veel over nagedacht. Ik bedoel, een gitaar bestaat uit wat hout voor, achter, en opzij, topkam en zadel, en wat snaren. Nu realiseer ik me dat bouwkwaliteit, materiaalkwaliteit, en afwerking wat gewicht in de schaal gooien, maar afgezien daarvan: als je een (letterlijk) redelijke gitaar hebt bestaande uit redelijk materiaal met een redelijke bouwkwaliteit, en met dus een redelijke prijs, hoeveel maken dan de duizenden euro's boven dat niveau dan nog uit? Als een gitaar goed klinkt en speelt, dan kun je er volgens mij alleen nog in detail in verbeteren, maar meer niet. Vandaar volgens mij steeds weer de verbazing als je in een winkel een gitaar speelt van, zeg, 500 euro, en er dan daarna een paar pakt die 3, 4 of 5 duizend euro moeten kosten. Maar goed, dit is de discussie die we allemaal wel kennen, en al vaak is gevoerd.

    Groet, Jan.

  7. #7

    Standaard

    ja en nee, het lullige is dat juist de laatste details steeds meer 'fingerspitzengefühl' gaan kosten. En dat heeft de meesterbouwer die gewoon een goed uurtarief kan rekenen wel, en de taiwanese massabouwer waarschijnlijk weer niet. De laatste 10/20/30% verbetering kosten ook nog eens het grootste deel van de tijd waarschijnlijk. Het basispakketje kan vrij snel in elkaar zitten. Een bovenblad dat tot het uiterste is getuned, etc. dan wordt het anders. Het stomme is dat zo'n goedkope gitaar soms toevallig aardig wat dingen best goed kan hebben. Zijn broertje, dat een half uur later klaar was, heeft die juist weer fout.

    Maar goed, ik speel gewoon happily op een Maton. Onversterkt is er natuurlijk genoeg dat mooier klinkt. Die dingen spelen alleen heerlijk, en op het podium zonder gedoe snel een goed geluid

  8. #8

    Standaard

    He Laurent,

    Ziet er gaaf uit mooi gitaartje!
    Ik heb ooit een Taylor 710 gehad, erg goed maar niet mijn ding.Dit is echt een lekker model die 14 serie, veel geluk en speelplezier!

    Silvester

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top