Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1

    Standaard Isolatie aan binnenkant van Marshall 2x12 cab???

    Heeft iemand de binnenkant van zijn Marshall cab geisoleerd met dempend materiaal? Wat doet dit voor je toon?

  2. #2

    Standaard

    Niemand? Mag ook een ander merk zijn hoor ;-)

  3. #3

    Standaard

    niet echt een ander merk maar: "DIY"?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    nee, hier ook niets, ook DIY 2 x 12 en half open back.
    daarvoor had ik een thomann HB 412 en daar zat tegen de achterkant een laagje watten spul wat er IMO net zo goed niet had hoeven zitten.
    een soort ziekenhuiswatten leek het

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Je bedoelt waarschijnlijk BAF wadding



    Word vooral in HiFi speakers gebruik om allerlei interne kastreflecties en resonanties (staande golven) te onderdrukken. Met dat spul erin klinkt je speaker wat evenwichtiger en minder 'hol'.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    zo iets ja, maar dan maar 1 cm dun.
    kast klonk prima met V30's.

  7. #7

    Standaard

    Ik heb mn beide 2x12 cabs (1 met Greenbacks en 1 met V30's) aan 3 zijden bekleed met een dubbele laag van een soort polyester deken die ik bij n stoffeerder heb gekocht. Ik moet zeggen dat ik duidelijk verschil hoor! Ze klinken inderdaad evenwichtiger. Alsof het veel betere/duurdere cabs zijn geworden!

  8. #8

    Standaard

    Ik weet dat mijn vroegere bogner 4x12 zo'n bekleding had langs binnen.
    mijn houdige mesa traditional 4 x 12 heeft dat niet en klinkt me toch beter, wat meer hoog, de bogner vond ik aan de doffe kant, maar dat kan ook aan het speakerdoek gelegen hebben gok ik.

    beide cabs hadden V30's.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Der Groovemeister Bekijk bericht
    Ik heb mn beide 2x12 cabs (1 met Greenbacks en 1 met V30's) aan 3 zijden bekleed met een dubbele laag van een soort polyester deken die ik bij n stoffeerder heb gekocht. Ik moet zeggen dat ik duidelijk verschil hoor! Ze klinken inderdaad evenwichtiger. Alsof het veel betere/duurdere cabs zijn geworden!
    Dat heb je dan goed gehoord , want die verklaring klopt .

    Dat materiaal heet B.A.F. , wat staat voor Bonded Acetate Fibre .
    Bij geheel gesloten kasten is het effect het grootst , en afgestemde cabinetten met bastunnel/poort kunnen er ook mee worden voorzien ( maar dan met iets minder demping materiaal )
    Bij basgitaar-toepassing loont 't zich nóg meer,....en wordt 't allemaal nóg serieuzer.

    Gitaar-cabinetten hebben in principe eigenlijk maar een hele simpele behuizing nodig , .....denk maar aan gitaar-combo's met een (gedeeltelijk) open achterkant, waar nooit demping-materiaal aan te pas komt .
    Dit komt omdat een gitaar 1 octaaf hoger gestemd is dan een basgitaar en daardoor het freqentie-gebied niet zo gevoelig meer is voor constructies met poorten.
    ( een constructie met open achterkant volstaat dan prima en heeft het hoogste rendement ! )

    Op het moment dat het gitaar-cabinet gesloten uitgevoerd is , treden er aan de binnenkant reflecties op ( staande golven ).
    Dit kan lelijke kleuring opleveren , waardoor je idd een soort "holle doos klank" krijgt .
    Een dekentje van B.A.F. op het achterpaneel en zijkanten kan er dan voor zorgen dat 't geluid opknapt.
    Laatst gewijzigd door 7ender; 10 december 2012 om 06:37

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top