Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 13 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 123
  1. #21

    Standaard

    Een begin gemaakt, en wat voor een Stijn? Een goed lijkt me.

    @ Harald: Mooie gitaar. Zijn dat in het eerste filmpje metalen snaren, en in het tweede nylon?
    Speel jij op de bassnaren ook met linkerhand? Fretloos zogezegd, en is daar dan genoeg plaats voor tussen de twee halzen?

    @ Fret de la Tourette: Weet jij ook of die vaste brug van Benoit voor nylon bedoelt is, en waarom die beter klinkt?

    Want ik zit een beetje met de vraag waarom je haast nooit nylon snaren over een losse brug ziet. Ik kan me voorstellen dat de twee bruggen op een heel andere manier trillingen doorgeven. Is er bijvoorbeeld een die luider, warmer, directer, ... klinkt? En of je de bruggen op een andere plaats moet zetten tussen klankgat en staart? Misschien moeten de klankgaten zelf wel op een aangepaste plaats? Etc. En dan waarschijnlijk de aangepaste bebalking nog, yow man!

    Hieronder mijn Frankenstein-idee waar ik me deze vragen over stel:



    K

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Stijn je hebt jezelf wel wat op de hals gehaald.
    Als ik de reacties zo lees dan zijn de verwachting hoog gespannen. Aan jou de eer om die verwachtingen waar te maken


    @Menk: Is het niet handiger dat je een eigen thread aanmaakt voor jouw project? Het wordt zo onoverzichtelijk als er twee projecten door elkaar lopen.
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  3. #23

    Standaard

    Ja eigenlijk heb je gelijk, Ike. Ik durf gewoon niet goed. Waarschijnlijk een soort ontkenningsfase. Sorry.

    K

  4. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht

    *edit* die bassen klinken geweldig !!!
    Sjiek he! Ben erg benieuwd naar je opvatting. Wil je er een exact nabouwen - dus inclusief massive neck zonder internal trussrod - of kies je voor een 'moderne aanpak'?

    @Harald: jammer dat wij nog altijd niet de mogelijkheid hebben gehad om elkaar eens te ontmoeten met de harpgitaren. Ik ben nog altijd autoloos en alhoewel ik af en toe met de trein reis met de Gibson, weet ik niet of ik überhaupt in Epe kan komen!

    @Menk: Op de site van harpguitars.net kun je zo'n beetje alles vinden over deze oude beestjes, ook over de oorspronkelijke besnaring.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 mei 2009
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    1.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Zie dat Fret de laTourette al gereageerd heeft. Hans de Louter in Apeldoorn heeft wel eens een oude akoestische Gibson archtop nagebouwd, maar geen harpgitaar. Ik heb een andere opzet. Flattop, en bedoeld voor nylon. En yes, zo'n extra oktaaf omlaag is best gaaf. Overigens speel ik er op het moment eigenlijk alleen Bach op, maar dan met al die lage noten die er wel in horen, maar die niet op de gitaar zitten... Hoop er over een tijdje weer een paar opnames mee te maken.




    Hans de Louter, wat een fantastische man om een fles rode wijn mee weg te tikken.
    ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิ

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Menk Bekijk bericht
    ... ik zit een beetje met de vraag waarom je haast nooit nylon snaren over een losse brug ziet. Ik kan me voorstellen dat de twee bruggen op een heel andere manier trillingen doorgeven. Is er bijvoorbeeld een die luider, warmer, directer, ... klinkt? En of je de bruggen op een andere plaats moet zetten tussen klankgat en staart? Misschien moeten de klankgaten zelf wel op een aangepaste plaats? Etc. En dan waarschijnlijk de aangepaste bebalking nog, yow man!
    Origineel is zo'n vaste brug ontworpen voor darmsnaren. Pas in de eerste helft van de 2o ste eeuw zijn er fatsoenlijke stalen snaren op de markt gekomen, en zijn er dus menig bruggen en klankbladen gesneuveld omdat de gitaren het niet aan konden. Maar blijkbaar was de X-bebalking die Martin o.a. gebruikte er meer tegen bestand !

    Ook al was Orville Gibson een van de eerste die de arch van een viool en toen ook al de mandoline op de gitaar toepaste, de losse viool brug is pas later op een gitaar terecht gekomen, toen de stalen snaren meer common waren.

    Waarschijnlijk heeft het te maken met de dikte van de top: men wist niet hoe dun men kon gaan, en een te dikke top heeft te weinig projectie als er nylon / darm snaren over gespannen zijn, omdat die een veel lagere spanning hebben.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Menk Bekijk bericht

    Gewoon doen !!! Ik zou wel nog eens over de kopverbinding nadenken: is de kop van de 6snarige hals met een scarf joint? Maar uiteindelijk maakt dat niet uit, laat de bas hals naar achter toe lopen, en met een hogere topkam is dat perfect op te lossen !


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Stijn je hebt jezelf wel wat op de hals gehaald.
    Yep, maar ik heb er wel zin in ... Hopelijk blijft het niet bij een droom !

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Als ik de reacties zo lees dan zijn de verwachting hoog gespannen. Aan jou de eer om die verwachtingen waar te maken
    Ik zie al dat heel gitaarnet over mijn schouder meekijkt en dat iedereen met de wijsvinger tegen z'n slaap aan tikt ...
    Een reden temeer om er aan te beginnen !

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FretdelaTourette Bekijk bericht
    Sjiek he! Ben erg benieuwd naar je opvatting. Wil je er een exact nabouwen - dus inclusief massive neck zonder internal trussrod - of kies je voor een 'moderne aanpak'?
    Ik ben er nog niet uit, maar voor wat ik weet zijn er 2 groottes? een met een mensuur van 27" en een kortere, iets normalere mensuur?

    De lange mensuur gaat gepaard met een giga klankkast, terwijl de kortere precies meer hanteerbaar is. Dat is wat ik opmaak uit de foto's op het web.

    Die externe trussrod is volgens mij echt nodig. Een trussrod in de hals is teweinig om het kromtrekken tegen te gaan.
    Er zitten toch 6 + 9 a 12 snaren aan te trekken, natuurlijk !

    Voor mij gaat het nu in eerste plaats om een plan, want dat bestaat nog nergens. Ik heb Benoit Meulle-Stef al via z'n facebookpagina gecontacteerd, maar nog niks gehoord. Misschien kan jij hem wat stimuleren, als hij m'n naam via verschillende kanten hoort vertrouwd hij het wat meer

    Ik heb de 'klant' de opname laten horen, en hij was er helemaal weg van, maar de financiën, hé. Het is ook maar een muzikant, met een grote droom ...



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Die externe trussrod is volgens mij echt nodig. Een trussrod in de hals is teweinig om het kromtrekken tegen te gaan.
    Er zitten toch 6 + 9 a 12 snaren aan te trekken, natuurlijk !
    s.
    Ik weet niet hoe origineel je het wilt houden maar je kunt hier natuurlijk ook een beetje "cheaten". Zowel een trussrod in de hals als ook een externe trussrod.

    Dubbel genaaid houdt beter
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    HA!! Heb je jezelf toch flink in de nesten gewerkt Stijn!! No going back on this one

    Superretegaafencoolproject!

  9. #29

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Ik weet niet hoe origineel je het wilt houden maar je kunt hier natuurlijk ook een beetje "cheaten". Zowel een trussrod in de hals als ook een externe trussrod.
    dit was ook waar ik op doelde. De hals op mijn exemplaar is gewoon zo ontzettend dik, daar moest ik echt aan wennen toen ik er voor het eerst op ging spelen. Als in jouw plan de hals een eigen trussrod krijgt (naast de externe) kun je centimeters winst boeken op het halsprofiel en dat komt de wellicht de bespeelbaarheid ten goede.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Dubbel genaaid houdt beter
    Ik ben zowiezo al genaaid door dit geschifte idee hier te posten ...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    HA!! Heb je jezelf toch flink in de nesten gewerkt Stijn!! No going back on this one

    Superretegaafencoolproject!
    Ik mag niet onder doen voor u hé


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FretdelaTourette Bekijk bericht
    dit was ook waar ik op doelde. De hals op mijn exemplaar is gewoon zo ontzettend dik, daar moest ik echt aan wennen toen ik er voor het eerst op ging spelen. Als in jouw plan de hals een eigen trussrod krijgt (naast de externe) kun je centimeters winst boeken op het halsprofiel en dat komt de wellicht de bespeelbaarheid ten goede.
    Het is inderdaad een idee om de stugheid van de hals op een andere manier op te lossen, misschien zelfs met carbon erin. Why not Het gaat mij vooral om de looks. Elke andere aanpassing kan, voor mij, zonder dat het de integriteit van het instrument aantast !



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top