Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24
  1. #1

    Standaard Rechtshandige gitaar linkshandig bespelen

    Hallo,

    Als linkshandige beginnende speler ben je zwaar in het nadeel; als je nog niet weet of je met je nieuwe hobby doorgaat, wil je het liefst een tweede handse kopen van een goede kwaliteit (tussen de 200,= en 250,=). Alleen zijn die linkshandig bijna niet te vinden.

    Hoe denken jullie erover om de snaren van een 'normale' rechtshandige steelstring Dreadnought om te draaien? Ga je dat merken qua geluid vanwege de geluidsbalkjes aan de binnenkant die dan precies andersom zitten?

    Graag jullie mening.

    Groeten!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    je krijgt twee problemen, de brug/kam, staat schuin, voor intonatie.
    die gaat dus andersom plaatsvinden.

    en de topkam, daar zitten sleuven in, smalle voor dunne snaren en bredere voor de dikkere.
    dunne snaren in brede sleuf gaat nog, maar andersom niet.

  3. #3

    Standaard

    Heb je al eens geprobeerd gewoon rechtshandig te gaan spelen?

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -Martijn- Bekijk bericht
    Heb je al eens geprobeerd gewoon rechtshandig te gaan spelen?
    Het is ook zo dat gitaar spelen door een linkshandige is uitgevonden, dus de normale manier is eigenlijk al linkshandig.

  5. #5

    Standaard

    Pianisten hebben ook geen keuze. Paul McCartney speelt linkshandig gitaar maar rechtshandig piano, om er maar één te noemen. De meeste blaasinstrumenten zijn rechtshandig. Ringo Starr is een linkshandige drummer op een rechtshandige kit.
    Et ceterera.

    Het grootste probleem bij het omdraaien van de gitaar is de brug; de topkam is redelijk makkelijk te vervangen.
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 19 juni 2012 om 22:18
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    http://www.thomann.de/nl/harley_bent...120cebk_lh.htm

    Dit is niet zo prijzig en kan je vrolijk ontdekken!

    Rechtshandig leren spelen lijkt me niet zo'n optie, sprak toevallig vmi nog een beginner die het geprobeerd heeft, maar het was zo onnatuurlijk voor hem, dat hij een lefty-gitaar gekocht heeft...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  7. #7

    Standaard

    Of je leert gewoon een rechtshandige om te draaien en dan op zijn kop te bespelen, kun je later een linkshandige gitaar ombouwen....


    Voordeel is dat je elke "normale" rechthandige gitaar kunt bespelen.

    Toch voel ik me als linkshandige soms een verschoppeling Ik werd vroeger op school nog op mijn vingers gemept als ze me linkshandig zagen schrijven. Heeft niet geholpen

    Het "kan overigens wel"

    Ja de brug/kam is aangepast voor zover dat ging, Heerlijk gitaartje overigens
    Laatst gewijzigd door HalfBlindLefty; 19 juni 2012 om 22:31
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VikingBlues
    BTW - I love the idea of the "Godfather of modelling"! In my head I hear you saying "I'm going to make him a sound he can't refuse".

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
    http://www.thomann.de/nl/harley_bent...120cebk_lh.htm

    Dit is niet zo prijzig en kan je vrolijk ontdekken!

    Rechtshandig leren spelen lijkt me niet zo'n optie, sprak toevallig vmi nog een beginner die het geprobeerd heeft, maar het was zo onnatuurlijk voor hem, dat hij een lefty-gitaar gekocht heeft...
    Lukt het hem daarop beter?
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HalfBlindLefty Bekijk bericht
    Toch voel ik me als linkshandige soms een verschoppeling Ik werd vroeger op school nog op mijn vingers gemept als ze me linkshandig zagen schrijven. Heeft niet geholpen
    dang! op de nonnenschool gezeten? Dacht dat dat soort praktijken begin vorige eeuw uitgestorven waren? Of toch minstens na WOII niet meer?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Lukt het hem daarop beter?
    Hij zegt van wel, hij begint nu wat akkoordjes te leren en in veel minder tijd dan hij geprobeerd heeft op de rechtshandige.. Er is een tijdje geleden hier nog een discussie over geweest en ik zei hetzelfde... Maar voor de meeste mensen schijnt het toch zo te zijn dat hun dominante hand de bepalende factor is in hoe ze gitaar spelen.. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk..
    Laatst gewijzigd door Rizz; 19 juni 2012 om 22:37
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top